"Роснефть", "Транснефть" і CNPC нарешті погодили нові умови постачання російської нафти в Китай, розповіли виданню "Комерсант. Україна" джерела, близькі до переговорів. В контракт сторін будуть внесені зміни, за якими "Роснафта" і "Транснафта" нададуть "крайнову" знижку CNPC у розмірі 1,5 дол. за барель.
"Вона буде схвалена заднім числом, знижка діє з початку листопада минулого року",- розповіло одне з джерел видання. CNPC, у свою чергу, повинна повністю погасити заборгованість за постачання нафти з початку 2011 р. - в цілому 134 млн дол. "Вся сума була переведена "Транснафті" ще в середині січня",- розповів один із співрозмовників видання. В "Роснафті", "Транснафті" і CNPC дану інформацію не коментують.
За словами співрозмовників видання, зміни в контракті вже були схвалені на раді директорів "Транснафти" 22 лютого. Сьогодні це питання також буде розглядатися і на раді директорів "Роснафти". При цьому для остаточного схвалення нових умов контракту їй доведеться проводити позачергові збори акціонерів. За словами одного з джерел видання, воно відбудеться в заочній формі 9 квітня.
Спірна угода була укладена ще в 2009 р. В обмін на кредити від Банку розвитку Китаю для "Роснафти" і" Транснафти" у розмірі 15 млрд дол. і 10 млрд дол. відповідно держкомпанії зобов'язалися в 2011-2030 рр. поставляти в Китай 15 млн тонн нафти щорічно по трубопроводу Східний Сибір-Тихий океан (ССТО). Для цього "Транснафта" уклала договір про купівлю 6 млн тонн нафти в "Роснафті" за ціною, прив'язаною до вартості експорту в Китай. Ціна визначалася за спеціальною формулою на базі котирувань Argus і Platts FOB в кінцевій точці ССТО - порту Козьміно.
Але, як тільки постачання почалися в січні 2011 р., з контрактом виникли проблеми. Сторони по-різному оцінили коефіцієнт Т, який визначав логістичні витрати "Транснафти" на доставку нафти. CNPC стала недоплачувати по 13 дол. з бареля, так як отримувала нафту по відводу від ССТО - маршрутом, який удвічі коротше. В "Транснафті" на це заявляли, що впродовж всієї труби діє єдиний мережевий тариф, рівний 1815 руб. за тонну (близько 65 дол.). Для російських компаній втрати від позиції CNPC на період всього дії контракту могли скласти майже 30 млрд дол.
Домовитися на корпоративному рівні у сторін не виходило, до початку літа борг CNPC досяг майже 200 млн дол. Повністю врегулювати ситуацію не вдалося і на рівні урядів двох країн. В ході чергового раунду енергодіалогу в червні CNPC погодилася виплатити велику частину боргу і знизити розмір коефіцієнта T до 3 дол. за барель. Це дало віце-прем'єрові Ігорю Сєчіну привід заявити, що "всі протиріччя усунені і досягнуто взаєморозуміння". Але в "Транснафті" попередили, що якщо CNPC не виплатить борг повністю, російська компанія достроково розрахується з Банком розвитку Китаю і звернеться в міжнародні суди. Джерело видання в самому банку говорило, що "платоспроможність російських компаній викликає сумнів". При цьому в разі припинення постачань, зазначили джерела в Міненерго, "Роснафта" і "Транснафта" "потрапляли на серйозні відсотки".
У жовтні сторони знову провели переговори в рамках енергодіалогу. Сечін і на цей раз впевнено заявив, що "ринкове рішення, що відображає параметри ринку, знайдено і досягнута домовленість, що дозволяє повністю зняти всі претензії". Віце-прем'єр запевнив, що на корпоративному рівні все буде закріплено протягом декількох тижнів. Але переговори компаній затяглися. За словами джерел видання, зміни в контракті були узгоджені "Роснафтою", "Транснафтою" і CNPC тільки в кінці грудня. Одне з джерел відзначає, що "формально T буде рівним нулю, а 1,5 дол. - це саме знижка". Деталі домовленостей сторони вирішили не розголошувати.
В цілому мирне врегулювання суперечки з китайцями обійдеться "Роснафті" приблизно в 3 млрд дол. "Це нормальна сума, ми на неї готові",- говорить один із співбесідників видання. Джерело з китайської сторони, близьке до міжурядової комісії двох країн, називає нову ціну справедливою.
Співрозмовник видання, близький до "Роснафти", вважає зміни в контракті "перемогою російської сторони". "Вони взагалі спочатку хотіли від нас знижку по 13,5 дол. за барель, а ми зуміли домовитися тільки про 1,5 дол.",- зазначив він. При цьому джерело видання в "Роснафті" запевняє, що постачання нафти в Китай для компанії на даний момент є найбільш вигідними. "Порівняно з західним напрямом протягом 2012 року поставки до Китаю з урахуванням нових поправок вигідніше приблизно на 600 млн дол.",- пояснив він.
Нагадаємо, раніше в CNPC повідомили, що імпорт нафти в КНР в 2012 р. виросте до 266 млн т, або 5,34 млн бар./добу.