ua en ru

Капіталізація Groupon скоротилася на 2 млрд дол. через помилку у фінансовій звітності компанії

Комісія з цінних паперів і бірж США (SEC) почала попереднє розслідування інциденту з компанією Groupon, в рамках якого продавець знижок був змушений внести зміни у власну звітність за четвертий квартал минулого року. Компанія стверджує, що неправильно розрахувала основні фінансові показники і усвідомила помилку тільки через кілька місяців. Інвестори, проте, відреагували негайно: капіталізація Groupon скоротилася за одну торговельну сесію майже на 2 млрд дол.

Про зміну звітності за останній квартал 2011 року Groupon повідомила в минулу п'ятницю після закриття торгів в США. Посилаючись на те, що вона стала пропонувати більші знижки на товари і послуги з високою вартістю (авіаквитки, туристичні путівки), компанія заявила, що не зуміла правильно прорахувати власні операційні витрати та побудувати адекватну модель повернення коштів (незадоволені клієнти можуть повернути компанії куплені купони і отримати назад свої гроші). У зв'язку з цим витрати Groupon виявилися вище заявлених у звітності, що, в свою чергу, призвело до збільшення збитку з 42,7 млн ​​до 65 млн дол. за вказаний період.

Подібна, нехай і не дуже суттєва з фундаментальної точки зору, зміна звітності викликала вкрай бурхливу реакцію учасників ринку: в понеділок акції Groupon втратили близько 17% своєї вартості, зменшивши капіталізацію продавця знижок майже на 2 млрд дол. Масла у вогонь підлило те, що Groupon, яка торгує з листопада минулого року, встигла вже втретє виправити свою фінансову звітність. До того ж у своєму прес-релізі компанія, по суті, визнала наявність "істотних недоліків у внутрішніх інструментах контролю" звітності.

Історія, яка сталася, стала родючим грунтом для численних розмов на тему, чи здатний менеджмент Groupon впоратися зі швидким ростом бізнесу - за підсумками 2011 року ресурс запрацював 1,62 млрд дол., хоча його чистий прибуток в 2009 році склав менше 15 млн дол. На допомогу Groupon в подібних суперечках прийшли численні банківські аналітики, які хоч і покартали компанію за подію, проте зберегли свої оптимістичні прогнози щодо її майбутнього. "Ми не вважаємо, що перегляд фінансових показників і присутність істотних недоліків у внутрішніх інструментах контролю є свідченнями фундаментального погіршення бізнес-моделі Groupon... Ми впевнені, що ця історія є наслідком динамічно зростаючого обсягу пропозицій на знижкових сайтах і екстремально швидкого зростання бізнесу за короткий відрізок часу", - пишуть аналітики JP Morgan.

Проте джерело в великому західному інвестиційному банку повідомило, що банківське співтовариство відреагувало на подію дуже болісно, ​​багато експертів всерйоз задумалися над правдивістю фінансової звітності низки компаній сектора. "Зміна фінансових показників за вже минулий період поставила під сумнів легітимність бізнес-моделей багатьох інтернет-компаній. Виникло дуже велике питання щодо довіри ринку до інших учасників сектора, що є вкрай тривожною ознакою", - пояснило джерело.

Groupon дозволяє зареєстрованим користувачам купувати знижкові онлайн-купони на різні товари та послуги. В даний час компанія представлена ​​в 35 країнах світу. Наприкінці 2011 р. американський Groupon залучив 700 млн дол. в результаті найбільшого після Google інтернет-IPO.