Капіталізація Groupon скоротилася на 2 млрд дол. через помилку у фінансовій звітності компанії
Комісія з цінних паперів і бірж США (SEC) почала попереднє розслідування інциденту з компанією Groupon, в рамках якого продавець знижок був змушений внести зміни у власну звітність за четвертий квартал минулого року. Компанія стверджує, що неправильно розрахувала основні фінансові показники і усвідомила помилку тільки через кілька місяців. Інвестори, проте, відреагували негайно: капіталізація Groupon скоротилася за одну торговельну сесію майже на 2 млрд дол.
Про зміну звітності за останній квартал 2011 року Groupon повідомила в минулу п'ятницю після закриття торгів в США. Посилаючись на те, що вона стала пропонувати більші знижки на товари і послуги з високою вартістю (авіаквитки, туристичні путівки), компанія заявила, що не зуміла правильно прорахувати власні операційні витрати та побудувати адекватну модель повернення коштів (незадоволені клієнти можуть повернути компанії куплені купони і отримати назад свої гроші). У зв'язку з цим витрати Groupon виявилися вище заявлених у звітності, що, в свою чергу, призвело до збільшення збитку з 42,7 млн до 65 млн дол. за вказаний період.
Подібна, нехай і не дуже суттєва з фундаментальної точки зору, зміна звітності викликала вкрай бурхливу реакцію учасників ринку: в понеділок акції Groupon втратили близько 17% своєї вартості, зменшивши капіталізацію продавця знижок майже на 2 млрд дол. Масла у вогонь підлило те, що Groupon, яка торгує з листопада минулого року, встигла вже втретє виправити свою фінансову звітність. До того ж у своєму прес-релізі компанія, по суті, визнала наявність "істотних недоліків у внутрішніх інструментах контролю" звітності.
Історія, яка сталася, стала родючим грунтом для численних розмов на тему, чи здатний менеджмент Groupon впоратися зі швидким ростом бізнесу - за підсумками 2011 року ресурс запрацював 1,62 млрд дол., хоча його чистий прибуток в 2009 році склав менше 15 млн дол. На допомогу Groupon в подібних суперечках прийшли численні банківські аналітики, які хоч і покартали компанію за подію, проте зберегли свої оптимістичні прогнози щодо її майбутнього. "Ми не вважаємо, що перегляд фінансових показників і присутність істотних недоліків у внутрішніх інструментах контролю є свідченнями фундаментального погіршення бізнес-моделі Groupon... Ми впевнені, що ця історія є наслідком динамічно зростаючого обсягу пропозицій на знижкових сайтах і екстремально швидкого зростання бізнесу за короткий відрізок часу", - пишуть аналітики JP Morgan.
Проте джерело в великому західному інвестиційному банку повідомило, що банківське співтовариство відреагувало на подію дуже болісно, багато експертів всерйоз задумалися над правдивістю фінансової звітності низки компаній сектора. "Зміна фінансових показників за вже минулий період поставила під сумнів легітимність бізнес-моделей багатьох інтернет-компаній. Виникло дуже велике питання щодо довіри ринку до інших учасників сектора, що є вкрай тривожною ознакою", - пояснило джерело.
Groupon дозволяє зареєстрованим користувачам купувати знижкові онлайн-купони на різні товари та послуги. В даний час компанія представлена в 35 країнах світу. Наприкінці 2011 р. американський Groupon залучив 700 млн дол. в результаті найбільшого після Google інтернет-IPO.