Які дозволи потрібні для будівництва приватного будинку
Перш ніж побудувати будинок на своїй ділянці, необхідно отримати ряд дозвільних документів.
Самостійне будівництво приватного будинку має масу переваг. По-перше, все можна зробити по своєму смаку, а по-друге, заощадити, особисто купуючи будівельні матеріали і виконуючи частину робіт. Але при цьому бажано ще до початку будівництва зібрати всі необхідні документи та дозволи, яких, залежно від місця будівництва і проекту будинку, може знадобитися чимало.
Враховуємо всі нюанси
Кількість та перелік необхідних документів для початку будівництва залежить від місця розташування ділянки під майбутній будинок, оскільки більшість дозволів обов'язкові лише на місцевому рівні. В різних регіонах їх кількість може досягати двох десятків і більше.
Передусім, крім документів, що засвідчують особу (паспорт та ідентифікаційний код) необхідно мати на руках свідоцтво про володіння земельною ділянкою . Крім того, варто заздалегідь потурбуватися про розробку проекту майбутнього будинку і плануванні ділянки в цілому.
Проектне бюро, яке буде займатися плануванням вашого будівництва, зобов'язана мати державну ліцензію на ведення відповідних робіт, план інакше у вас можуть просто не прийняти. Крім того, проект будинку повинен супроводжуватися планом розміщення будівель на ділянці, якщо ви хочете побудувати гараж, сауну або підсобні приміщення.
Якщо площа майбутнього будинку буде перевищувати 400 квадратів, додатково буде потрібно архітектурно-планувальне завдання, яке може видати місцевий Комітет з містобудування та архітектури на підставі дозволів від санітарної, екологічної та пожежної служб.
Крім того, коли мова йде про будівництво на ділянці в котеджному селищі, доведеться отримати дозвіл ще й у сусідів. А свердловина або колодязь, на які не будуть отримані дозволи, можуть створити додаткові проблеми в процесі оформлення приватної власності на будинок після закінчення будівельних робіт.
Дозвіл на будівництво неможливо отримати, поки не буде проведено топографічне дослідження ділянки та визначено можливості будівництва на даній території. Відповідно, необхідно отримати акт дослідження, на підставі якого, в тому числі, і буде видано дозвіл на проведення земляних і монтажних робіт.
Обов'язково наявність акта дослідження ділянки і розбивки кордонів, виходячи з яких обчислюються можливості зведення будинку та інших будівель на ділянці.
В окремому населеному пункті можуть бути і додаткові вимоги до дозвільної та проектної документації. Наприклад, якщо мова йде про котеджному містечку, може існувати обмеження на поверховість будинку, його площа, зовнішній вигляд, використання певних матеріалів для оформлення, розбивки ділянки та інше. А якщо ваш майбутній будинок планується на території природного заповідника, вам доведеться домагатися додаткових дозволів і відповідати за збереження природної флори і фауни території.
Термін дії остаточного дозволу на будівництво - до 10 років. Але більшість «проміжної» документації дійсно не більше двох. Якщо у власника протягом цього часу змінюються плани або виявляється недостатньо фінансів, доведеться з часом готувати пакет документів заново.
Особливості дозволеного будівництва
Навіть правильне оформлення всіх паперів не дасть 100% гарантії спокійного процесу будівництва. Додаткові дозволи, які можуть знадобитися, наприклад, у випадку, якщо плани будуть змінені більш ніж на 10% від вихідних або з'явиться необхідність в додаткових будівлях. Визначає ці моменти місцевий головний архітектор.
Відстань від дороги загального користування до несучої стіни будинку не може бути менше 5 метрів. До межі сусідньої ділянки від самого будинку має бути не менше 3 м, а від господарських будівель - не менше 2 м. Офіційні межі ділянки повинні залишатися з зовнішньої сторони поставленого паркану.
З плануванням озеленення ділянки теж можуть виникнути проблеми, якщо дерева будуть посаджені на відстані ближче 3 м від межі сусідів, а чагарники - менше 1 м.
В нашому будинку буде газ, а у вас?
Всі інженерні комунікації повинні встановлюватися спеціалізованими компаніями, що мають дозвіл на подібні види робіт. Наприклад, приватне домоволодіння може бути підключена до централізованої системи енергопостачання, водопостачання, каналізації, газу і іншого.
І якщо електрифікація та підведення газу в більшості випадків буде залежати від спільної комунальної системи населеного пункту, то у випадку з водою та каналізацією можна вибрати централізовану або індивідуальну систему, причому в другому випадку доведеться отримувати низку додаткових дозволів, в тому числі, від санепідемстанції, особливо якщо мова піде про монтаж очисних споруд.
Враховуючи політико-економічну ситуацію в країні, і перш за все, проблеми з поставками газу і його подорожчання, багато хто замислюється про альтернативних технологіях. У приватному будинку йдеться, в першу чергу, про системи опалення і паливо для них. Це може бути зріджений газ, солярка, вугілля або торф, палети (гранули з відходів обробки деревини), біомаси, електроопалення, тепловий насос, природні джерела (вода, сонце, вітер). Основним недоліком більшості альтернативних систем є більш висока вартість необхідного обладнання.
Що стосується необхідних дозволів, то вони якраз і залежать від виду палива. Якщо це вода, то знадобиться дозвіл органів контролю її витрати, а також дозвіл на буріння додаткової свердловини. Якщо топити передбачається вугіллям або біомасою, потрібно буде звернутися в пожежну інспекцію. А деякі види електроопалення взагалі не вимагають додаткових паперів, крім сертифіката якості обладнання та ліцензії компанії-установника.
У будь-якому випадку, альтернативна система опалення прописується в проекті будівництва.
Заключний етап
Це отримання свідоцтва про право власності. Його повинні видати власнику протягом двох років з моменту закінчення будівництва будинку. Але спочатку доведеться оформити техпаспорт на будинок і всі додаткові будови, а також отримати довідку оцінки нового майна.
Після цього протягом 2-6 місяців можна розраховувати на реєстрацію прав власності та введення будинку в експлуатацію, підключення його до відповідних загальним комунікацій, якщо це необхідно, і укладення договорів з обслуговуючими компаніями.
Офіційно будинок вважається завершеним, якщо в ньому встановлені двері, вікна, є перекриття між поверхами, дах, а по периметру ділянки змонтовано огорожу.
Як «узаконити самобуд
Як і у випадку з прибудовами та переплануванням квартир у міських багатоквартирних будинках, будівництво приватного будинку можна «узаконити» постфактум
На сьогоднішній день процедура трохи ускладнилася тим, що з початку року були скасовані спрощені схеми реєстрації самобудів, зведених після 1992 р. Існують також відмінності в оформленні документів, в залежності від площі будинку - до 300 квадратів, побудованих не більш ніж в 2 поверхи, 300-400 кв. м або більше.
Фірми, що спеціалізуються на наданні послуг з узаконення самобудів, як правило, обіцяють вкластися в 3-4 місяці, коли мова йде про будинок площею не більше 300 кв. м, або в 5-6 місяців при більшій площі. Вартість послуги складе від 5-10 тис. грн до 100 грн за кв. м, коли мова йде про великих площах. Тоді як офіційний штраф за самовільне будівництво, нагадаємо, може досягати 70 тис. грн. Крім того, існує і затверджений нещодавно Кабміном порядок знесення самобудів, що передбачає, крім усього іншого, те, що витрати нестиме власник незаконно зведених будинків і споруд.
Володіння земельною ділянкою під забудову зовсім не означає, що подальші витрати на будинок будуть залежати тільки від вартості матеріалів і послуг. Доведеться заплатити за оформлення документів і проведення всіх розвідувальних і проектних робіт на ділянці, а в процесі будівництва враховувати місцеві вимоги та умови. Але уникнути цих витрат не вийде, оскільки передбачені штрафні санкції можуть бути вище зекономлених на будівництво коштів.
Джерело: domik.ua