ua en ru

Кадрові призначення по лінії Міністерства культури свідчать про початок системної роботи, - експерт

Кадрові призначення, які останнім часом проводяться по лінії Міністерства культури України, свідчать про початок системної роботи в області управління історичною спадщиною. Таку думку висловив директор Центру досліджень проблем громадянського суспільства Віталій Кулик.

"До недавнього часу керівні пости, наприклад, в музеях, традиційно займали науковці або представники хозпартактива, які звикли працювати в рамках парадигми освоєння бюджетів. Звідси благання про недостатнє держфінансування галузі", - зазначив Кулик.

В той же час, упевнений він, світова практика музейної справи давно орієнтована на самостійне заробляння грошей. "Музеї стають частиною шоу-бізнесу. А кадрова політика в цій сфері вимагає нових підходів. Музеям потрібні фронтмени, публічні люди, які мають досвід роботи з пресою, широкі особисті контакти в світі шоу-бізнесу, серед меценатів, досвід проведення шоу", - сказав експерт.

Тому, вважає Кулик, кадрові рішення, що проводяться міністром культури Михайлом Кулиняком, стати початком вирішення проблем, що накопичилися в галузі музейної справи. Зокрема, 15 червня в Національний заповідник "Софія Київська" на посаду гендиректора прийшла Олена Сердюк, яка раніше очолювала НДІ пам'яткоохоронних досліджень при Мінкультури. "Сердюк - дуже авторитетна фігура в музейному співтоваристві і наукових колах, і розмова про закриття наукового напрямку в Софії виглядає безглуздо. Навпаки, вона в змозі організувати цей напрямок", - підкреслив Кулик.

Також, на його думку, вдалим придбанням Національного києво-печерського історико-культурного заповідника стали два радника, запрошених директором музею Вікторією Лісничою - бізнесмен і меценат Олексій Шереметьєв і засновник Всеукраїнського фонду "Обдаровані діти - майбутнє України", нині заступник завідувача кафедрою ЮНЕСКО Дипакадемії при МЗС Влада Прокаєва.

Нагадаємо, Олексій Шереметьєв - відомий меценат, який більше десяти років займається музейною діяльністю та благодійними проектами. Він - засновник одного з найбільших в Європі приватних музеїв. "Крім музейної діяльності, Шереметьєв вибудував системний бізнес і знає його психологію зсередини. Це допоможе залученню позабюджетних, спонсорських та меценатських коштів на розвиток музеїв", - вважає Кулик.

З іншого боку, дуже корисний досвід Прокаєвої в побудові успішної фонду і залучення міжнародних грантів. "До того ж, мабуть, на сьогодні вона - один з небагатьох фахівців по роботі з ЮНЕСКО, і одночасно знавець дипломатичного протоколу", - підкреслив експерт.

В якості першого успіху нової команди Кулик привів отримання музеєм свідоцтва "Європейського музейного стандарту" (European Standard of Museum).

Також в Національному музейному комплексі "Мистецький Арсенал" працює команда Наталії Заболотної, яка нещодавно провела Перший Київський міжнародний бієнале сучасного мистецтва "Арсенале 2012", який став яскравою подією в світі мистецтва, особливо відзначив Кулик.

Таким чином, резюмував експерт, кадровий потенціал музейної галузі починає викликати "обережний оптимізм". "Михайло Кулиняк приступив до системної реалізації одного з серйозних завдань, поставлених перед ним у момент призначення. Непомітні і, здавалося б, не взаємозалежні, одиничні кроки, які робив Кулиняк останнім часом, починають збиратися в загальну картину. Встановлюється системний контроль витрачання бюджетних коштів, що виділяються на культуру в цілому і, зокрема, на розвиток музеїв. Плюс до того, в наявності спроба залучення позабюджетних коштів і грантів за рахунок контактів зі світовим музейним співтовариством", - заявив Кулик.