Кабмін регулює розміри соцвиплат фінансуються за рахунок коштів держбюджету, керуючись законами України, - КСУ
Конституційний суд України (КСУ) своїм рішення від 25 січня 2012 р. надав Пенсійному фонду України (ПФУ) офіційне тлумачення законодавства про соціальні виплати. Про це повідомляє прес-служба КСУ.
Так, згідно резолюційної частині рішення КСУ, статтю 1 Конституції України (Україна є суверенна і незалежна, демократична, соціальна, правова держава), частину першу, третю статті 95 Конституції України (бюджетна система будується на справедливому і неупередженому розподілі суспільного багатства між громадянами і територіальними громадами (частина 1 статті 95) (держава прагне до збалансованості бюджету України (частина 3 статі 95) у контексті положень статті 3 (людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави), частини третьої статті 22 (при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів, не допускається звуженнязмісту та обсягу існуючих прав і свобод), частини першої статті 17 (захист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави, справою всього українського народу), статей 46 (громадяни мають право на соціальний захист, що включаєправо на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств , установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя не нижче прожиткового мінімуму, встановленого законом), статті 48 (Кожен має право на достатній життєвий рівень для себе і своєї сім'ї, що включає достатнє харчування, одяг, житло) Конституції України слід розуміти так, що одним з ознак України як соціальної держави є забезпечення суспільно важливих потреб у сфері соціального захисту за рахунок коштів Державного бюджету України виходячи з фінансових можливостей держави, яка зобов'язана справедливо і неупереджено розподіляти суспільне багатство між громадянами і територіальними громадами і прагнути до збалансованості бюджету України. При цьому рівень державних гарантій права на соціальний захист повинен відповідати Конституції України, а мета і засоби зміни механізму нарахування соціальних виплат та допомог - принципам пропорційності і справедливості.
Також КСУ дав офіційне тлумачення частини другої статті 96 (Кабінет міністрів не пізніше 15 вересня кожного року подає до Верховної Ради України проект закону про Державний бюджет на наступний рік. Разом з проектом закону подається доповідь про хід виконання Державного бюджету України поточного року), пунктів 2 , 3, 6 статті 116 (Кабмін вживає заходів щодо забезпечення прав і свобод людини і громадянина; забезпечує проведення фінансової, цінової, інвестиційної та податкової політики; політики у сферах праці та зайнятості населення, соціального захисту, освіти, науки і культури, охорони природи, екологічної безпеки і природокористування; розробляє проект закону про Державний бюджет України і забезпечує виконання затвердженого ВР бюджету України, подає ВР звіт про його виконання) Конституції України слід розуміти так, що повноваження Кабінету міністрів України з розробки проекту закону про Державний бюджет України і забезпечення виконання відповідного закону, пов'язані з його функцій, у тому числі щодо реалізації політики у сфері соціального захисту та в інших сферах. Кабмін регулює порядок і розміри соціальних виплат та допомог, що фінансуються за рахунок коштів Державного бюджету України, згідно Конституції і законів України.
Частину другу статті 95 (Виключно законом про Державний бюджет визначаються будь-які видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих видатків), частини другої статті 124 (Юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі.), Частини першої статті 129 Конституції України (Судді при здійсненні правосуддя незалежні і підкоряються лише закону), пункт 5 частини першої статті 4 Бюджетного кодексу України (фіскальна достатність - встановлення податків і зборів з урахуванням необхідності досягнення збалансованості
витрат бюджету з його надходженнями; пункт 2 частини першої статті 9 кодексу адміністративного судочинства України (суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародними договорами згода на обов'язковість яких надана ВР) у системному зв'язку з положеннями статті 6 (Державна влада вУкраїна здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу і судову. Органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України) частини другої статті 19 (Державні органи та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України), частини першої статті 117 Конституції України (Кабінет міністрів у межах своєї компетенції видає постанови і розпорядження, обов'язкові до виконання) слід розуміти так, що суди при вирішенні справ просоціальний захист громадян керуються, зокрема, принципу законності. Цей принцип передбачає застосування судами законів України, а також нормативно-правових актів відповідних органів державної влади, виданих на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, в тому числі нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України, виданих у межах його компетенції на основі та на виконання Бюджетного кодексу України, закону про Державний бюджет України на відповідний рік та інші закони України.
Нагадаємо, ПФУ звернувся до КСУ щодо офіційного тлумачення законодавства про соцвиплати 30 листопада 2011 р.