Кабмін прогнозує зростання ВВП на 3% і податкових надходжень на рівні 42% на 2014-2015 рр
Кабінет міністрів України прогнозує зростання ВВП на 3% і податкових надходжень на рівні 42% на 2014-2015 рр. Про це повідомляє "Комерсант-Україна" з посиланням на проект постанови Кабміну "Про затвердження прогнозів держбюджету на 2014-2015 роки", який уряд планує розглянути сьогодні.
Розробник документа - Міністерство фінансів України - зазначає, що прогноз орієнтований на подальше реформування системи державних фінансів і реалізацію ефективної бюджетної політики. Основні макропрогнози економічного і соціального розвитку почасти були представлені урядом в бюджетній декларації, яка вже передана на розгляд парламенту, з очікуваннями зростання ВВП в 3% і споживчою інфляцією в 8,3%. А показники держбюджету 2015 р. будуть формуватися за умов збільшення номінального ВВП порівняно з 2014 р. на більш ніж 156 млрд. грн, до 1,851 трлн грн.
У 2015 р. темпи зростання економіки збережуться на рівні 3%, як і в 2014 р. Крім того, сальдо платіжного балансу все ще залишиться негативним - 14,6 млрд дол. в 2014 р. і 12,7 млрд дол. в 2015 р., а експорт збільшиться незначно - на 0,5 процентного пункту, до 9,1%. Прогноз офіційного обмінного курсу гривні до долара, незважаючи на вимоги Міністерства юстиції визначитися з параметрами в середньому за рік та на кінець періоду, в документі так і не з'явився.
За оцінкою директора Інституту економіки та прогнозування НАН України Валерія Геєця, закладені в проект документа макроекономічні прогнози свідчать про очікування затяжного впливу кризи.
"Прогнози дуже обережні як на 2014 р., так і на 2015 р. Світовий досвід показує, що ефективних механізмів боротьби з наслідками кризи поки немає, а в такій ситуації консервативна бюджетна політика є єдиним виходом", - вважає він.
Водночас, урядовий прогноз незначно відрізняється від очікувань МВФ - в 2014 р. зростання ВВП буде на рівні 2,8%. Проте в цілому до 2018 р. середні темпи зростання української економіки, як очікують у фонді, складуть 3,5%.
Найбільш несподіваними в проекті постанови виявилися індикативні прогнози структури доходів держбюджету. Податкові надходження з урахуванням перерозподілу ВВП через зведений бюджет на рівні не вище 30% вже наступного року зростуть на 42% порівняно з нинішніми і складуть близько 428 млрд грн (їх частка в держбюджеті - 84,3%, номінальні показники в документі не представлені), в 2015 р. - 481 млрд грн при зниженні ставок податку на прибуток і ПДВ з наступного року до 17% і 16% відповідно Мінфін закладає зростання надходжень від них на рівні 42% і 31%. Очікується, що податку на прибуток буде перераховано близько 74,2 млрд грн в 2014 р., а ще через рік - 74,4 млрд грн, хоча його частка в держбюджеті скоротиться, ПДВ - 219,6 млрд грн і 254 млрд грн відповідно.
Міністерство доходів і зборів у своїх зауваженнях до документа зазначає, що частка ПДВ у доходах бюджету вища, ніж в 2013 р., незважаючи на зниження ставки. Хоча динаміка надходжень у попередні роки свідчить про те, що зменшення ставок не дозволяє розраховувати на швидкий позитивний ефект і, навпаки, призводить до скорочення надходжень у перші роки впровадження.
Згідно з документом, бюджетна політика в найближчі два роки буде будуватися з урахуванням впровадження контролю над трансферними операціями та податку на багатство, а також більш прогресивної шкали оподаткування доходів фізосіб (ПДФО). Хоча самі прогнози розрахунку доходів не враховують можливий перегляд ставок ПДФО, а розраховані на нинішні - 15% і 17% при доходах, що перевищують 10 мінімальних зарплат.
Крім того, у проекті прописано, що спецрежими з ПДВ для аграріїв таки збережуть свою силу. Мінфін при узгодженні пропозиції Мінагрополітики про збереження даної пільги зазначив, що до 2018 р. не має наміру змінювати норми Податкового кодексу. В черговий раз в уряді вирішили закріпити і необхідність поетапного приведення тарифів до їх фактичної вартості й переходу на децентралізацію місцевих бюджетів. У документі навіть задекларовано, що фонд регіонального розвитку зможе отримати не менше 3 млрд грн на реалізацію капітальних проектів. Однак у своєму експертному висновку до проекту постанови міністр Кабінету міністрів Олена Лукаш зазначає, що такі обсяги суперечать вимогам Бюджетного кодексу, де вказується, що суми фінансування фонду повинні складати 1% від прогнозу доходів держбюджету.
Експерти ж впевнені, що в цілому документ з реальною ситуацією в економіці та бюджетній політиці не має нічого спільного.
"30-відсоткове зростання доходів при тому, що в країні нічого не відбувається, - ні реформ, ні припливу інвестицій - це завищені очікування", - відзначає директор центру "CASE-Україна" Дмитро Боярчук.
Читайте також: Кабмін прогнозує зростання ВВП України в 2014 р. на рівні 3%