Кабінет міністрів у черговий раз ініціював заборону на рекламу ліків
Кабінет міністрів вніс на розгляд Верховної Ради чотири законопроекти, що регулюють сферу обігу медичних препаратів. Зокрема, уряд пропонує повністю заборонити рекламу ліків у ЗМІ, за винятком спеціалізованих видань, а також суттєво посилити кримінальну відповідальність за обіг фальсифікованих ліків, передає "Комерсант-Україна".
На думку експертів, заборона реклами може привести до зростання цін на ліки, оскільки виробники змушені будуть шукати більш затратні шляхи для просування продуктів.
Внесений до Верховної Ради пакет урядових законопроектів регулює оборот медпрепаратів. Законопроект N10561 посилює кримінальну відповідальність за розповсюдження, виготовлення і збут підроблених ліків. Так, термін позбавлення волі за контрабанду фальсифікованих препаратів пропонується збільшити до 8-10 років (зараз діє покарання у вигляді позбавлення волі від 3 до 8 років). Нелегальний перевіз підроблених ліків у великих обсягах буде каратися тюремним ув'язненням терміном від 12 до 15 років. Якщо придбання підроблених ліків призведе до смерті людини, то порушнику буде загрожувати ув'язнення до 15 років або навіть довічний термін.
Глава парламентського комітету з питань охорони здоров'я Тетяна Бахтєєва (Партія регіонів) згодна з такими заходами. Вона зазначила, що в Україні щорічно виявляється 0,1-0,2% фальсифікованих ліків від загальної кількості медикаментів, тоді як у Німеччині та Італії ці показники становлять від 4 до 8% фармринку. "Це говорить про те, що підроблені препарати у нас не виявляються. Зараз велика підпільна компанія може відбутися простим штрафом за фальсифікацію медикаментів, а після введення суворої кримінальної відповідальності вони задумаються над тим, чи варто цим займатися", - сказала Бахтєєва.
Ще одним законопроектом - N10562 - пропонується ввести ліцензування імпорту ліків. В якості аргументів наводиться необхідність виконання додаткових угод СОТ, що стосуються процедур ліцензування імпорту. Зараз ліцензуванню підлягають виробництво лікарських засобів, а також оптова та роздрібна торгівля препаратами. На думку учасників ринку, прийняття цього законопроекту може призвести до подвійного регулювання, проблем з ввезенням препаратів і, як наслідок, до їх дефіциту на ринку.
Однак найбільший протест учасників ринку викликали законопроекти N10560 і N10563. Першим пропонується заборонити фармацевтам і лікарям отримувати винагороду в будь-якій формі від представників фармкомпаній, а другим - повністю заборонити рекламу лікарських засобів у ЗМІ, за винятком спеціалізованих видань.
Нагадаємо, в кінці 2011 р. Верховна Рада прийняла закон про посилення контролю за обігом лікарських препаратів, що обмежує рекламу медпрепаратів. Спочатку передбачалася повна заборона реклами медикаментів, однак представникам фармкомпаній вдалося домогтися пом'якшення норм. Остаточна редакція закону передбачала обмеження лише для рецептурних препаратів, а також ліків, які повинні були увійти в спеціальний список, складений Міністерством охорони здоров'я.
За словами Тетяни Бахтєєвої, цей список до сих пір не розроблений: "Тому в Кабміні вирішили повернутися до старої норми про заборону реклами всіх ліків".
На думку виконавчого віце-президента найбільшого рекламного медіа-холдингу ADV Group Ukraine Олександра Барановського, заборона реклами завдасть серйозного удару по медіа-ринку, оскільки фармацевтика займає друге місце по рекламних бюджетах на телебаченні. "У 2011 р. зростання обсягів рекламного ринку фармкомпаній склало близько 35%. За даними GfK Ukraine, річний обсяг рекламних бюджетів фармкомпаній в ЗМІ складає близько 628 млн грн, при цьому 80% коштів припадає на телебачення", - зазначив він. За оцінками комерційного директора групи компаній "1 +1" Дмитра Лисицького, заборона призведе до скорочення обсягів рекламного ринку на 15%.
Представники фармкомпаній стверджують, що заборона реклами може привести до зростання цін на ліки. "У Росії подібний законопроект двічі виносився на обговорення, але так і не був прийнятий. На думку уряду цієї країни, він міг привести до зростання цін на ліки. Виробники знайшли б інші способи просування продукту, але куди більш витратні, ніж пряма реклама", - вважає заступник гендиректора холдингу Stada CIS Іван Глушков.
Втім, пані Бахтєєва не виключила, що якщо в МОЗ розроблять список медикаментів, реклама яких не допускається, норма про часткову заборону може бути збережена.
Відзначимо, напередодні прем'єр-міністр Україна Микола Азаров заявив, що уряд разом з Радою національної безпеки і оборони України (РНБО) готує проекти законів щодо посилення відповідальності за виробництва неякісних ліків. Також Азаров додав, що значна кількість проектів законів вже передано на розгляд ВР.
У свою чергу секретар РНБО Андрій Клюєв в інтерв'ю РБК-Україна заявив, що недосконала законодавча база привела до необгрунтованого зростання цін на життєво необхідні лікарські засоби, а також зруйнувала систему захисту населення від покупки в аптечній мережі неефективних ліків через байдужість і корумпованості чиновників, уповноважених контролювати ці процеси.
Як повідомлялось, 6 червня ц.р. уряд і великі фармацевтичні компанії сьогодні, 6 червня, підписали меморандум про взаєморозуміння, згідно з яким протягом 3 міс. ціни на ліки, які включені в обов'язковий асортимент соціальних ліків в Україні, знизяться на 20%.