Через політичні дискусії про ГТС, Україна може втратити транзит, - експерти
Питання приватизації української газотранспортної системи (ГТС) має обговорюватися в експертному середовищі, а не політиками, багато з яких мало що в цьому розуміють. У той же час, політична дискусія навколо приватизації ГТС демонструє як Росії, так і Європі високі політичні ризики, що пов'язані із створенням консорціуму з управління українською ГТС. Тому вітчизняним політикам, незалежно від політичної приналежності, потрібно виробити консолідовану позицію щодо ГТС, інакше Україна ризикує втратити значну частину транзиту російського газу. Таку думку висловили експерти, коментуючи заклик лідера ВО «Свобода» Олега Тягнибока протестувати проти приватизації ГТС.
«Те, що говорить «Свобода», я б навіть не хотів коментувати. Якщо людина закінчила кулінарне ПТУ, поліграфічний технікум або медучилище - ну хіба може такий «спеціаліст» визначати такі серйозні речі, як ГТС? Дискусію про ГТС мають вести не політики, а фахівці. Політики лише повинні прислухатися до рекомендацій тих, хто дійсно розбирається в нафтогазовій системі, як вона працює. І політичні рішення повинні вироблятися на основі рекомендацій фахівців», - сказав заступник голови комітету ВР з питань ПЕК Олег Зарубінський.
Він зазначив, що профільний комітет ще не розглядав урядовий законопроект про виключення ГТС з переліку об'єктів, що не підлягають приватизації. У той же час, нардеп підкреслив, що виключення ГТС з переліку об'єктів, що не підлягають приватизації, ще не означає, що її відразу продадуть. «Це лише створення люфту для уряду, щоб воно могло вести предметні переговори про вигідні умови створення консорціуму з управління ГТС», - пояснив Зарубінський.
Читайте також: Кабмін має доопрацювати законопроект про реформування "Нафтогазу", - Єфремов
Експерт Інституту енергетичних стратегій Юрій Корольчук також наголосив, що долю ГТС повинні обговорювати фахівці, а політикам необхідно виробити консолідовану позицію з цього питання, оскільки нинішня політична дискусія демонструє партнерам політичні ризики, які пов'язані з Україною.
«Політичний фактор завжди негативно відбивається на всіх процесах, які стосуються розвитку енергетичної галузі, в тому числі це стосується і питання приватизації ГТС. Зараз немає єдиного розуміння, принаймні, загального публічного, що робити далі. Є внутрішньо розуміння «Свободи», ще чиєсь. Але немає саме єдиного розуміння майбутнього ГТС. Це негативно відображається в різних публічних політичних заявах. Багато хто взагалі не розуміють, про що говорять. У даному випадку політика не повинна превалювати над економікою. Через політичних дискусій ми можемо упустити економічні вигоди», - сказав Корольчук.
Він зазначив, що українським політикам, незалежно від політичної приналежності потрібно визначитися з майбутнім ГТС, інакше країна значних політичних ризиків втратить серйозні обсяги транзиту російського газу.
Крім того, Корольчук підкреслив, що політики часто слабко уявляють, про що говорять, роблячи заяви про ПЕК. Як приклад експерт нагадав передвиборчу програму БЮТ 2006 р., де нафтопровід Одеса-Броди був названий газопроводом. «Це яскраве свідчення рівня професіоналізму людей, які сьогодні дискутують і роблять політичні заяви на цю тему», - резюмував експерт.