Іллічівський порт: компанія РФ намагається отримати від України 500 млн за розрив невигідного контракту
Представники Іллічівського морського порту сьогодні будуть відстоювати інтереси держави у судовому засіданні за позовною заявою приватного підприємства з російськими інвестиціями Контейнерного терміналу Іллічівськ (КТІ) проти Іллічівського морського торговельного порту (ІМТП). КТІ вимагає від держави в особі порту понад півмільярда доларів в якості компенсації за розірваний договір, йдеться в повідомленні прес-служби порту.
При цьому, прес-служба опублікувала інформаційну довідку про історію співпраці між ІМТП і КТІ.
"ІМТП наполягають, що держава повинна захищати свої інтереси, зберігаючи здоровий прагматичний підхід до партнерства з приватними компаніями. Якщо від спільного партнерства держпідприємство не заробляє, а, навпаки, просідає в доходах - втрачається початковий зміст СП, не виконується мета договору", - йдеться в повідомленні.
Конфлікт між приватною компанією Контейнерний термінал Іллічівськ (на момент підписання договору ПП "Укртрансконтейнер") та державним підприємством "Іллічівський Морський Торговельний Порт" (ІМТП) триває майже десять років - практично з моменту підписання договору про спільну діяльність (СД) в червні 2005 року. ПП "Укртрансконтейнер" і ІМТП створили спільне підприємство (СП) метою якого був розвиток потужностей контейнерного терміналу ІМТП за рахунок коштів приватного інвестора. Передбачалося, що державно-приватне партнерство призведе до зростання обсягів перевалки в порту і, відповідно, зростанню доходів ІМТП.
За фактом, за підсумками перших двох років спільної діяльності з КТІ, ІМТП втратив більше 50 млн грн чистого прибутку, порівняно з аналогічними періодами самостійної діяльності. У 2006 році прибуток порту впала до 45,7 млн грн/рік, в 2007 році він знову скоротився до 37,6 млн грн/рік. Зниження доходів відбувалося на тлі зростання обсягів перевалки та підвищення дохідної ставки.
При цьому при укладанні договору була проведена неринкова оцінка активів порту, яка призвела до перетворення ІМТП у міноритарного власника своїх активів. На сьогоднішній день в спільному підприємстві КТІ-ІМТП порту належить всього 26%, в той час, як в руках приватної компанії КТІ зосереджено 74%.
В рамках судового розслідування, керівництво ІМТП наполягає, що на момент підписання угоди з ПП "Укртрансконтейнер", оціночна вартість майна порту, яке вносилося в якості пайової участі в СП, була істотно занижена. Так, чотири причали, складські площі, розміщені на 29,7 га, перевалочна техніка та інше обладнання, згідно з договором про спільну діяльність, були оцінені в 93,3 млн грн. Оцінку проводила компанія ЕОС. В той час, як оціночна компанія "Агентство Нерухомості "Акцент" оцінила дані активи на суму 375,4 млн грн (станом на 2005 рік). Тобто оцінка майна порту була занижена в чотири рази, що призвело до значного скорочення частки держави в спільному підприємстві.
Прес-служба нагадує, що в лютому 2015 року набула чинності державна реформа, згідно з якою майно ІМТП, яке було об'єктом спільної діяльності з КТІ, було передано на баланс іншої юридичної особи - Державного підприємства "Адміністрація морських портів України". Таким чином, з урахуванням обставин, що змінилися, договір про спільну діяльність КТІ і ІМТП не міг бути реалізований і був розірваний.
Компанія КТІ намагалася через суд визнати неправомірним розірвання договору про спільну діяльність. Проте первинні позови компанії були відхилені Одеським Господарським та Апеляційним судами, а потім - Київським Господарським судом.
Отримавши юридично обґрунтовану відмову в поновленні договору, КТІ подав новий позов відносно порту і держави Україна про стягнення понад півмільярда доларів недоотриманого прибутку від спільної діяльності з ІМТП, а також як компенсацію за раніше вкладені кошти в розвиток терміналу. Керівництво порту вважає дану позовну заяву позбавленим правових підстав.
Згідно публічних заяв КТІ, сума інвестицій приватної компанії за весь період спільної діяльності з ІМТП склала кілька десятків мільйонів доларів". Прес-служба порту звертає увагу громадськості, що в 2015 році ІМТП підписав договір про наміри співпраці з французькою компанією Soufflet, яка готова інвестувати в розвиток терміналів ІМТП 100 млн доларів тільки на першому етапі.