Україна і Казахстан домовилися про спільне виробництво регіональних вантажопасажирських літаків Ан-140-100. У рамках співробітництва ДП "Антонов" і компанія "АероКЗ" створять СП з інвестиціями близько 150 млн дол., пише "Комерсант-Україна".
Вчора державний авіаконцерн "Антонов" і казахська літакобудівна компанія "АероКЗ" домовилися про спільне виробництво і післяпродажне обслуговування літаків Ан-140-100. Угода про СП була підписана в рамках казахсько-українського бізнес-форуму в Астані, на якому був присутній прем'єр-міністр Микола Азаров. Гендиректор "АероКЗ" Володимир Куропатенко назвав проект "відкриттям авіаційної галузі в Казахстані".
Проект передбачає будівництво авіазаводу для складання літаків в Капчагай Алматинської області. За словами Володимира Куропатенко, він обійдеться в 150 млн дол. з урахуванням будівництва злітно-посадкової смуги та інфраструктури випробувального аеродрому. Інвестиції сторін не уточнюються. У 2012 році СП планує випустити 3 пасажирські літаки для місцевих авіаліній, в 2013 році - 8, в 2014 році - 12. "Потім ми доведемо обсяг виробництва до 20 літаків щорічно", - сказав Куропатенко. Глава "Антонова" Дмитро Ківа вчора був недоступний для коментарів, але раніше він зазначав, що в Казахстані експлуатують багато застарілих Ан-24 і Ан-26. "Щоб їх замінити, країні потрібен партнер з виробництва", - говорив він.
Ан-140 на 52 крісла призначений для пасажирських і вантажо-пасажирських перевезень на відстань до 3700 км, його вартість оцінюється в 20-25 млн дол. Зараз такий літак може випускати ХДАВП, російський "Авіакор" і іранська HESA (за ліцензією "Антонова" ). Усього з 1997 року було випущено 16 машин (включаючи два прототипи), з них три розбилися. В Україні Ан-140 експлуатує компанія "Мотор Січ", в Росії - компанія "Якутія", будівництва ще 10 чекають у ВПС РФ.
Казахстан активно намагається відійти від ресурсоорієнтованої економіки, роблячи ставку на високотехнологічне машинобудування, каже експерт Центру політичного і економічного аналізу Ірина Кава. Глава аналітичного відділу "Авіапорт" Олег Пантелєєв нагадує, що першим проектом Казахстану в цій області було СП з РФ по будівництву Як-58, але підприємство не стало успішним. Днями в Казахстані було створено ще одне підприємство з виробництва сільськогосподарських літаків "Фермер" російської розробки. Цього року Казахстан також домовився про спільну з Eurocopter збірку вертольотів. "Інтерес Казахстану до авіабудування носить систематичний характер. Але проект з Ан-140 - наймасштабніший", - підкреслює Пантелєєв.
Зараз Україна має можливість запропонувати цей літак на світовому ринку, вважає Олег Пантелєєв. "Але діючі виробничі майданчики не можуть задовольнити потенційний попит на цей літак", - пояснює експерт. Втім, Ірина Кава відзначає, що казахське підприємство може зіткнутися з труднощами поставок комплектуючих для Ан-140 із заводу ХДАВП. "Саме з цієї причини свого часу пробуксовував проект в Ірані", - нагадує вона.