Держкомзем та Київська міська державна адміністрація (КМДА) домовилися про взаємодію щодо відновлення контролю держави за землекористуванням у Києві. Відповідну домовленість було досягнуто в ході зустрічі голови Держкомзему Олега Кулініча із першим заступником КМДА Олександром Поповим, передає прес-служба Держкомзему.
У результаті наради, було прийнято рішення про усунення спірних питань, що існують у сфері землекористування в місті Києві.
Зокрема, було домовлено про скасування дублювання функцій Головного управління земельних ресурсів при КМДА.
Враховуючи той факт, що з 12 липня 2010 р. розпочала роботу урядова міжвідомча робоча група з аналізу стану дотримання законодавства у сфері земельних відносин, Держкомзем вважає за необхідне вирішення наступних питань:
- усунення дублювання функцій Держкомзему главком земельних ресурсів КМДА повноважень;
- усунення з боку КМДА перешкод щодо діяльності главку Держкомзему в Києві та Київської міської філії "Центр ДЗК" на території міста;
- приведення у відповідність до вимого чинного законодавства рішень Київради та КМДА;
- скасування незаконно прийнятих рішень щодо приватизації земельних ділянок, насамперед в місцях реконструкції об'єктів дорожньо-транспортної інфраструктури;
- розроблення детального планування Києва з метою забезпечення прозорого, відкритого для громадськості міста процесу розподілу земельних ресурсів з врахуванням соціальних інтересів суспільства, екологічної та економічної доцільності;
- запровадження відкритого продажу на конкурентних засадах прав власності на земельні ділянки та прав на їх оренду.
Нагадаємо, на виконання доручення Кабміну протягом березня 2010 року комісією Держкомзему України було здійснено перевірку щодо виконання КМДА вимог чинного законодавства з питань земельних відносин.
За результатами перевірки було встановлено, що створене при КМДА Головне управління земельних ресурсів фактично дублює функції покладені чинним законодавством на Головне управління Держкомзему у місті Києві та унеможливлює контроль держави за використанням столичних земельних ресурсів.
Так, згідно ст. 125 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Уповноваженим органом згідно з чинним законодавством України є Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України. Фактично, на сьогодні реєстрацію цих прав проводить Головзем КМДА, що прямо протирічить нормам чинного законодавства України.
З урахуванням цього факту та практично нехтування столичною владою норм земельного законодавства та вимог постанов Кабінету міністрів України Комісія визначила, що можуть виникнути передумови до порушення законних інтересів громадян щодо набуття права власності на землю.
Окрім того, аналіз рішень Київради та розпоряджень КМДА засвідчив той факт, що земельні ділянки розподіляються без врахування екологічної доцільності та без соціальних інтересів суспільства. При цьому процеси розподілу проходять непрозоро, закрито від громадськості міста та держави в особі органів виконавчої влади з питань земельних ресурсів, що створює умови для зловживань та корупційних проявів.
Так, згідно зі ст. 150 земельного кодексу України землі природно-заповідного фонду та землі історико-культурного призначення відносяться до особливо цінних земель. З моменту введення в дію Земельного кодексу Київською міськрадою не вчинено жодної дії щодо оформлення цих земель.
В результаті вилучено з територій зелених зон значні площі у парках "Кинь грусть", Маріїнського парку, парку Нивки, парку "Перемога".
Окремо Комісія визначила повну відсутність роботи щодо визначення меж земельних ділянок на яких розташовані багатоповерхові будинки. До сьогодні столиця України не має розробленого генерального плану, який мав враховувати державні стандарти і норми, регіональні та місцеві правила забудови. Відсутність зазначеної документації робить незахищеними прибудинкові території від вилучення під нове будівництво.