ua en ru

Держкомісія України з цінних паперів ставить під удар сумлінних емітентів, очищаючи ринок від шахраїв, - експерт

Державна комісія України з цінних паперів та фондового ринку має намір очистити ринок від несумлінних емітентів, використовуючи для боротьби з ними інструменти, зазначені в законопроекті «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення вимог до емітентів цінних паперів». Але при цьому можуть постраждати сумлінні емітенти. Так вважає старший партнер юридичної фірми ILF, доктор юридичних наук Олена Кібенко.

За її словами, законопроект визначає 24 ознаки, за якими цінні папери емітента можуть бути визнані фіктивними. Згідно з законопроектом, Комісії досить будь-яких 6 ознак з 24, щоб визнати фіктивність цінних паперів.

«Навіть поверхневий огляд ознак, перерахованих в законопроекті, показує, що досить багато емітентів будуть перебувати в зоні ризику, - каже О.Кібенко. - Проблема в тому, що законопроект не розділяє явні ознаки, що свідчать про фіктивність цінних паперів та ознаки непрямі, які є лише додатковими класифікуючими критеріями».

До непрямих ознак, на думку експерта, належать, наприклад, наявність учасників, які володіють більш ніж 25% статутного капіталу, або відсутність у компанії-емітента головного бухгалтера. Подібні явища досить поширені в Україні і необов'язково свідчать про недобросовісність емітента. Однак, у випадку прийняття законопроекту, вони можуть бути підставою для визнання цінних паперів фіктивними.

О.Кібенко вважає, що при оцінці діяльності емітентів вирішальними повинні бути явні ознаки фіктивності цінних паперів. Це, зокрема, низький рівень виручки від реалізації, відсутність емітента за місцезнаходженням, відсутність у емітента співробітників, активи, які сформовані в основному за рахунок 50% цінних паперів та кредиторської заборгованості.

Разом з тим, законопроект містить досить обмежень, які будуть ефективно працювати проти проникнення на ринок несумлінних емітентів, підкреслила експерт.Так, встановлюються додаткові вимоги до емітентів облігацій, а також випадки, коли емітент повинен провести достроковий викуп облігацій. Законопроект також вводить кваліфікаційні вимоги до посадових осіб емітента.