Голландська Okean B. V. має намір повернути в свою власність миколаївський суднобудівний завод "Океан" (раніше Wadan Yards Okean). Про це повідомив виданню "Комерсант-Україна" директор Okean B. V. Том Ейнерстен. За його словами, компанія Okean як колишній власник підприємства, а також Logistic Solutions Ltd як його основний кредитор подали в суд Нідерландів спільний позов проти низки компаній, які, на думку позивачів, незаконно придбали 98,74% акцій українського суднобудівного заводу. Назви інвесторів, інтереси яких представляють компанії-позивачі, не розголошуються, але, за даними видання, серед них значиться український підприємець Костянтин Жеваго.
Як розповіли виданню в Okean B. V., компанія стала власником 98,74% акцій миколаївського суднобудівного заводу "Океан" в 2006 році. Однак у березні 2010 року власник компанії - норвезька Wadan Yards Group AS - була оголошена банкрутом. За два тижні до ліквідації основні акції українського підприємства, а також його кредиторська заборгованість у розмірі 53 млн євро були переоформлені на офшорну компанію Blakur Company Inc. (Британські Віргінські острови). Розрахунок за активи був проведений векселем всього на 200 дол. У травні 2010 року Blakur переоформила отримані активи на дві кіпрські компанії Poizanter Holdings Ltd і Fradomna Investments Ltd. Сама Blakur була ліквідована, а власником 98,74% акцій суднобудівного заводу стала голландська Olympus Investments (2001) B. V.
"Нещодавно було оголошено, що близько 50% акцій Olympus були продані компанії "Смарт-холдинг", - говорить Том Ейнерстен. Тому саме проти "Смарт-холдингу" Olympus Investments, Poizanter Holdings, Fradomna Investments, Blakur Company був підданий позов до районного суду Амстердама, зазначає він. Слухання призначені на 22 вересня 2012 року. Крім того, 21 березня компанія Okean B. V. домоглася в Окружному суді Нікосії (Кіпр) прийняття забезпечувальних заходів щодо Poizanter Holdings і Fradomna Investments. Їх активи знерухомлені, а також накладено заборону на передачу боргів українського суднобудівного заводу або стягнення їх будь-яким способом, включаючи банкрутство.
У прес-службі "Смарт-холдингу" вчора заявили, що, за їхніми даними, жодних позовів до структур компанії відносно миколаївського суднобудівного заводу "Океан" не подавалося. Від більш докладних коментарів в "Смарт-холдингу" відмовилися.
Не вдалося також отримати коментар колишнього голови наглядової ради українського заводу Ігоря Шапошникова, якого Том Ейнерстен назвав одним з організаторів трансакції з передачі активів Okean B. V. Вчора Шапошников на телефонні дзвінки не відповідав.
Опитані виданням юристи відзначають перспективність судового процесу для Okean B. V. і кредиторів миколаївського суднобудівного заводу. "Колишні власники і кредитори заводу діють відразу у двох основних напрямках - цивільно-правовому, домагаючись скасування угод, та кримінально-правовому, домагаючись кваліфікації їх як шахрайства", - говорить керуючий партнер адвокатської фірми Astapov Lawyers Андрій Астапов. З ним погоджується старший партнер юридичної фірми "Ільяшев і партнери" Роман Марченко, однак він додає, що будь-який перепродаж, дроблення пакета акцій, емісія значно затягують процес. "В результаті найчастіше подібні суперечки закінчуються не в залі суду, а за столом переговорів", - вважає експерт. В якості яскравого прикладу він навів конфлікт між Telenor і "Альфа-Груп" через вихід в Україну російського "Вимпелкома", що створило б конкуренцію українському "Київстару". Сторони змогли врегулювати конфлікт лише через п'ять років після його початку.
Нагадаємо, суднобудівний завод "Океан" перейшов під контроль "Смарт-холдингу" в кінці 2011 року. Спочатку президентом заводу став Василь Федін, який займав раніше посаду генерального директора Херсонського суднобудівного заводу, підконтрольного Вадиму Новинському. Пізніше головним бухгалтером "Океану" була призначена Ірина Худашова, яка до цього працювала заступником головного бухгалтера з податкового обліку Чорноморського суднобудівного заводу, який також входить в "Смарт-холдинг".
ПАТ "Миколаївський суднобудівний завод "Океан" засновано в 1951 році і є одним з найбільших підприємств у суднобудівній галузі України. Спеціалізується на виробництві і ремонті контейнеровозів, танкерів, буксирів і барж. Має дві технологічні лінії для будівництва суден: великотоннажного (дедвейтом до 350 тис . т) і среднетоннажного суднобудування (до 6 тис. т). У 2010 році чистий дохід склав 142,75 млн грн, чистий збиток - 36,9 млн грн.