Поставки побутового скрапленого газу населенню, повністю припинені з квітня 2014, потрібно негайно відновити. Таку думку висловили керівники газорозподільних компаній.
Так, Віталій Шаповал, директор ТОВ "Дніпрорегіонгаз" (дочірня структура ПАТ "Дніпропетровськгаз", займається постачанням пропан-бутану населенню Дніпропетровської та Миколаївської областей), повідомив, що останній спеціалізований аукціон з продажу скрапленого газу, на якому реалізується пропан-бутан для комунально-побутових потреб населення, було проведено у січні 2014р. З того часу відвантаження скрапленого газу для потреб населення на адресу газорозподільних компаній припинене.
"Ми направили листи в різні органи державної влади про те, що з 1 травня нам буде просто нема чого постачати комунально-побутовим споживачам, однак жодної відповіді не послідувало. До нас надходять сотні скарг від населення, а також від представників районних і сільських адміністрацій з переконливим проханням відновити забезпечення населення скрапленим газом у балонах. Вже більше двох місяців населення скрапленим газом не забезпечується ", - зазначив ВШаповал.
У свою чергу Роман Фещенко, директор ДП "Пропан" ПАТ "Житомиргаз" (забезпечує скрапленим газом побутових споживачів Житомирської, Київської, Рівненської, Хмельницької та Вінницької областей) звертає увагу, що дефіцит побутового пропан-бутану є причиною нещасних випадків. "Фактично, сьогодні у населення немає іншого вибору, крім заправки газових балонів на автозаправних станціях, що строго заборонено Правилами системи безпеки газопостачання. Всі трагедії, пов'язані з побутовими балонами, які відбулися за останні роки, пов'язані з їх заправкою на АГЗС і відповідним порушенням всіх правил безпеки, - сказав Фещенко. - Соціальне напруження величезне, скарги від населення йдуть постійним потоком. є навіть задокументовані прохання про постачання газу від жителів прикордонної області, адресовані президенту Білорусі ".
За словами постачальників, державні компанії-виробники газу у відповідь на запити повідомляють, що для проведення спеціалізованих аукціонів відсутня нормативна база. Зокрема, вже більше трьох місяців в Мінекономрозвитку і Міненерговугілля йде формування аукціонного комітету, який видає допуски для участі покупців на спеціалізовані аукціони.
Крім того, з початку березня проходять узгодження зміни до Постанови Кабінету міністрів України № 1064 "Деякі питання організації та проведення біржових аукціонів з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку і скрапленого газу ", яке ускладнює доступ до пільгового газу, виключаючи можливості для зловживань.
Представники газорозподільних компаній звертають увагу на те, що більшість споживачів побутового скрапленого газу в балонах становлять малозабезпечені жителі сільської місцевості, дачних селищ, а також газифікованих природним газом гірських ділянок. При цьому, значна кількість абонентів скрапленого газу належить до категорії людей пенсійного віку і використовує скраплений газ як основне паливо для приготування їжі.
Відповідно до закону "Про нафту і газ", державні виробники зобов'язані виставляти скраплений газ власного виробництва для побутових потреб населення на торги, до яких мають доступ оператори ринку, що володіють інфраструктурою для заправки і сервісу побутових балонів. Залишок ресурсу продається на комерційних аукціонах, до яких мають доступ усі учасники ринку. Під дію закону потрапляють ПАТ "Укрнафта" і ПАТ "Укргазвидобування", в яких НАК "Нафтогаз України" належить 51% і 100% відповідно. У 2013 р. компанії виробили близько 400 тис. т зріджених газів.
Наприкінці лютого 2014 Перша незалежна біржа, що виграла конкурс Міненерго з відбору майданчиків для реалізації скрапленого газу держкомпаній, припинила роботу. Виробники були змушені проводити комерційні торги на свій розсуд, однак спеціалізовані аукціони не проводилися. 24 червня Міненерговугілля оголосило Українську універсальну біржу переможцем конкурсу з відбору торгових майданчиків і уклало з нею договір, проте Аукціонний комітет, який необхідний для відновлення легальних аукціонів, не сформовано.