Міжнародне рейтингове агентство Fitch Ratings змінило прогноз по довгострокових рейтингах дефолту емітента (РДЕ) України в національній і іноземній валютах з "позитивного" на "стабільний". Одночасно ці рейтинги підтверджені на рівні B, говориться в повідомленні Fitch.
Баланс ризиків, які стоять перед Україною, тепер може бути краще відображено в "стабільний" прогноз по рейтингах, після того, як вартість зовнішніх запозичень для держави збільшилася на тлі прогнозованого уповільнення світового економічного зростання", - пояснив директор групи суверенних рейтингів Fitch Чарльз Севілль.
"Позитивний" прогноз по суверенних рейтингів країни було присвоєно в липні 2011 р. За минулий з тих пір час агентство переглянуло у бік пониження свої прогнози глобального зростання, а скорочення готовності інвесторів приймати ризики призвело до того, що на багатьох ринках, що розвиваються відбулося ослаблення курсу національної валюти до долара.
Раніше Fitch вже відзначав, що Україна є більшою мірою вразливою до погіршення зовнішнього середовища, ніж більшість ринків, що розвиваються, через схильність до ризиків циклічної сталеливарної галузі в поєднанні з фактично фіксованим валютним курсом і з урахуванням політичних ризиків у країні. Ризики зовнішнього фінансування також позначається на рейтингу. Україна має високий рівень валового зовнішнього боргу (77% ВВП) і великі потреби в зовнішньому фінансуванні. Реалізація програми МВФ припинена з березня.
У вересні валютні резерви Національного банку України (НБУ) скоротилися на 8%, або на 3 млрд дол., до 35 млрд. дол., що трохи вище показника 2010 р. Резерви НБУ відчувають тиск у зв'язку зі зростанням дефіциту рахунку поточних операцій, який за прогнозами досягне 4,5% ВВП в 2011 р., а також зважаючи на "втечі" приватного сектора в іноземну валюту. У разі посилення перерахованих тенденцій може підвищитися ймовірність зниження курсу гривні.
Хоча, можливо, більш висока гнучкість валютного курсу була б бажаною, зниження курсу національної валюти погіршило б показник платоспроможності країни (до 60% суверенного боргу номіновано в іноземній валюті або має прив'язку до іноземній валюті). Це також зробило б більш складним обслуговування заборгованості приватного сектора і створило б додаткові ризики для фінансового сектора.
На даний момент в 2011 р. виконання державного бюджету відбувається з випередженням цільових орієнтирів, і дефіцит повинен скласти близько 4,5% ВВП. Уряд планує ще більше скоротити дефіцит в 2012 р. У той же час загальний дефіцит за 2011 р. перевищує цільовий рівень 3,5% ВВП, встановлену домовленостями з МВФ, головним чином через те, що у державної нафтогазової компанії "Нафтогаз України" очікуються збитки, еквівалентні 1,5% ВВП, у відсутність коригування тарифів на природний газ для населення. Реалізація домовленостей з МВФ припинена в основному з тієї причини, що держава не підняло ціни на газ для населення, як було обумовлено.
Відновлення кредитування з боку МВФ допомогло б Україні вирішити завдання з залученням зовнішнього фінансування в 2012 р., коли їй чекають значні виплати за попередніми кредитами МВФ, і зміцнити довіру напередодні виборів в законодавчий орган влади в 2012 р. Угода передбачає надання 10 млрд SDR (спеціальних прав запозичення), тобто15 млрд дол. в рамках підтримки платіжного балансу по 2012 р. за умови проведення низки податково-бюджетних і структурних реформ. Плани бюджетного фінансування на наступний рік виходять з доступу до зовнішніх ринків запозичень.
Підписання угоди про вільну торгівлю з ЄС, яке було намічено на грудень 2011 р., може бути відкладено з відповідним впливом на інвестиції і торгівлю. Взаємини з ЄС ускладнилися після того, як у жовтні український суд засудив лідера опозиційної партії і колишнього прем'єр-міністра Юлію Тимошенко до тюремного ув'язнення за перевищення повноважень при веденні переговорів з Росією щодо ціни на газ і постачань газу.
У разі відновлення тиску на національну валюту, дефіциту зовнішнього фінансування або серйозного погіршення зовнішнього середовища можливо негативний вплив на рейтинг. Позитивне рейтингова дія може бути проведено при забезпеченні джерел зовнішнього фінансування і підтримці довіри, що сприяло б стабільного зростання реального ВВП і зниження бюджетного дефіциту.