Збитки "Укрзалізниці" від перевезення пасажирів за перші 9 місяців 2013 року за 9 місяців 2013 року становили близько 4,5 млрд грн, а фінансова допомога відомству від держави як і раніше не надходить. Навіть місцеві бюджети за проїзд пільговиків з року в рік платять не більш 50% від вартості.
Збитки "Укрзалізниці" від перевезення пасажирів за перші 9 місяців 2013 року за 9 місяців 2013 року становили близько 4,5 млрд грн, а фінансова допомога відомству від держави як і раніше не надходить. Навіть місцеві бюджети за проїзд пільговиків з року в рік платять не більш 50% від вартості.
У той же час Російські залізнічні дороги в 2014 році очікують отримати майже 109 млрд рублів державних дотацій (близько 3,4 млрд доларів), половина з яких буде спрямована на підтримку приміського сполучення та на компенсацію перевезень пільговиків.
"На відміну від України, в Росії перевізник встановлює тариф на економічно обґрунтованому рівні. Тарифи на купе і "люкс" повністю покривають витрати на перевезення і забезпечують отримання прибутку. До того ж, держава з бюджету компенсує залізниці різницю між витратами на перевезення пасажирів у соціальному сегменті (в плацкартних вагонах) і доходами від перевезень державно регульованим тарифом", - говорить експерт транспортної галузі Олександр Кава, додаючи: "Мінімальна вартість поїздки в плацкартному вагоні з Москви в Санкт-Петербург на відстань 650 км обійдеться у 994 рубля. Це близько 246 гривень. Для порівняння: аналогічна поїздка на таку ж відстань в Україні пасажиру коштуватиме всього 74 гривні".
Експерт упевнений, що різниця між українськими і російськими тарифами в 3-4,5 рази, нерентабельність українських тарифів, навіть з урахуванням останніх індексацій, а також недосконалий механізм компенсації витрат за соціальними тарифами ставлять під сумнів здатність залізничного відомства виконувати функцію перевезення пасажирів.
"Укрзалізниці" потрібно змінювати підхід до тарифного ціноутворення і розробляти новий дієвий механізм компенсації збитків від перевезення пасажирів за соціальними тарифами. Покриваючи витрати в пасажирських перевезеннях за рахунок доходів від вантажних перевезень, "Укрзалізниці" нічим платити за оновлення парку пасажирських вагонів, знос якого вже переступив позначку 86%", - зазначив Кава.
Консервація ж існуючого порядку фінансування "Укрзалізниці", за його словами, призведе до того, що українські залізничники не зможуть в повному обсязі задовольняти потреби населення.
У той же час в Росії, на думку аналітика Raiffeisenbank Костянтина Юмінова, політики розуміють, що пасажирський бізнес РЖД збитковий через високе соціальне навантаження та субсидування перевезень, але це компенсується прибутком від вантажних перевезень". "Заморожування тарифу на (вантажні) послуги РЖД в 2014 році, звичайно, негативно позначиться на фінансових результатах монополії і відповідно на можливості фінансувати масштабну інвестиційну програму. Тому, ймовірно, держава і підтримає залізничників", - зазначив Юмінов.
Українські ж політики, вибираючи з існуючих в Україні видів транспорту, частіше віддають перевагу автомобілям і літака, ніж українським поїздам. Так головний комуніст України, голова фракції КПУ у Верховній Раді Петро Симоненко каже: "Я навіть в переїздах, у відрядженнях користуюся найбільше автомобілем. Це для мене зручно. Якщо ж гостро стоїть питання з точки зору необхідності економії часу, то я віддаю перевагу більше літакам, ніж поїздам. Це швидше".
За словами депутата-"свободівця" Юрія Михальчишина, при необхідності, він користується послугами поїзда Львів-Київ. "Повертаюся часто на "Хюндай", який викликав багато критичних зауважень українців. Але, слава богу, я не стикався з проблемами. Літаком я користуюся рідше, лише у випадках екстреної необхідності потрапити куди швидко". А ось депутат з фракції "Удар" Павло Розенко, каже: "Якщо потрібно швидко дістатися до певної точки, то я вибираю літак. Якщо ж не поспішаю, то з сім'єю нам і дешевше, і зручніше їхати "Укрзалізницею", - говорить Розенко.
Депутат з фракції "Батьківщина" Сергій Соболєв каже, що серед усіх видів транспорту він віддає перевагу автомобілю. "Більше всього я користуюся одним видом транспорту - це автомобіль, адже я живу за містом, тому я не можу користуватися метро. Що стосується літаків або поїздів, то я віддаю перевагу літакам, адже це набагато зручніше, це дозволяє економити час. На жаль, у нас ціни на перевезення завищені, адже немає конкуренції. Поки сюди не запустять бюджетні авіалінії, ціни високі, а сервіс залишає бажати кращого".
Парламентський "регіонал" Михайло Чечетов запевняє, що для нього "немає принципового вибору: літак, поїзд або авто. Влітку краще вибирати літаки, адже туману немає, затримок немає. А взимку, коли є туман і сніг, то краще без затримок вибирати поїзд. Але я віддаю перевагу авто теж, адже там можна відпочити, поспати".
Зазначимо, що залізнична тема з'являється в політичній риториці - але найчастіше лише перед виборами, коли політикам приходить час виступати з популістськими гаслами про необхідність поліпшення роботи залізниць.
Між тим, європейські політики поряд з простими громадянами активно користуються всіма видами громадського транспорту, не боячись упустити свій статус, як це часто відбувається в Україні. Та і європейці вкладають у розвиток транспорту і транспортної інфраструктури величезні гроші. Як результат таких вкладень - європейські потяги впевнено конкурують з літаками не тільки в комфорті (функціонуючі чисті туалети, повний набір послуг для людей з обмеженими фізичними можливостями, кондиціонер приміщення, часто більш дешева завчасна покупка квитків), але навіть під час подолання маршруту.