ФДМУ виступив проти портів-монолайнерів в Україні
Фонд держмайна виступив проти концесійної монополії в морських портах. Про це заявив заступник голови ФДМУ Андрій Гайдуцький.
"Є ризик трансформації портів у порти-монолайнери. Якщо концесіонером стане компанія, наприклад, виробляє руду, то вже через кілька років порт перекваліфіковується виключно під вантажі цього інвестора. Фактично це вже буде порт-монолайнери, який буде працювати трейдером саме цих типів вантажу. З'являться ризики конфліктів з іншими, зокрема, з агро-трейдерами, якщо концесіонер буде, наприклад металотрейдером", - заявив Андрій Гайдуцький.
Як зазначив чиновник, в новому законопроекті "Про концесії", який сьогодні розробляється робочою групою при ФДМУ, будуть закладені норми, які не дозволять одному інвестору "взяти" порт цілком.
За словами Гайдуцького, продаж об'єктів морської транспортної галузі - варіант набагато менш ефективний, ніж концесія, оскільки повна приватизація портів відбулася тільки в двох країнах - Франції та Росії. Обидва приклади свідчать про те, що приватизація не є успішним вибором.
"Згідно світового досвіду, 90% морських терміналів залишається у державній власності. Що стосується термінів концесії у світі віддають перевагу короткостроковим договорами: на 15-25 років з можливістю пролонгації. У 2007 році Європарламент ухвалив так звану політику розвитку європейських портів, в якій не рекомендує довгострокові концесії, оскільки дуже складно спрогнозувати розвиток вантажопотоків на 30-40 років вперед", - пояснив Гайдуцький.
Коментуючи спробу української влади передати в концесію на 49 років одного з українських компаній єдиний глибоководний порт України, МТП "Южний", заступник голови ФДМУ зазначив, що процес передачі зупинений. Результати оцінки активів порту повернуті компанії-оцінювача. Якщо ж концесія "Південного" буде відновлено, оцінювати порт доведеться по-новому.
"Зараз є економічна і політична воля зробити все так, щоб до концесії порту "Південний" був допущений не один, а багато концесіонерів. Щоб порт дістався не одному інвестору, а через аукціон, через конкурс кожен концесіонер потерминально, пометражно отримав те, скільки йому потрібно для ведення його діяльності. І звичайно було б цікаво, щоб пріоритет надавався компаніям, які працюють з контейнерами. Оскільки контейнери приносять більше прибутку з розрахунку на одну тонну вантажу", - підкреслив Гайдуцький.
Заступник голови ФДМУ також додав, що в новому законопроекті "Про концесії" передбачено можливість передавати в концесію навіть частина портового терміналу, що унеможливить появу в Україні портів-монолайнерів.
Нагадаємо, у 2013 році ФДМУ запустив процес підготовки до передачі найбільшого морського порту України - МТП "Южний" - в концесію. На думку профільних експертів, даний процес був лобістським і передбачав передачу порту одного з українських ФПГ, в результаті чого ефективна гавань могла перетворитися в закритий порт-монолайнери, обслуговуючий вантажі однієї компанії. Завдяки активній позиції громадських організацій, скандальна концесія була зупинена.