Прийняття Кабінетом міністрів України постанови "Про реалізацію пілотного проекту щодо запровадження електронної системи контролю за сплатою акцизного податку з тютюнових виробів в режимі реального часу", може призвести до того, що виробники тютюну будуть самостійно нараховувати собі акцизний податок, в той час як фіскали будуть мати дуже приблизне уявлення про реальність цих цифр. Такої думки дотримуються деякі експерти галузі.
На думку фахівців, проконтролювати обсяги реально виробленої продукції буде неможливо, оскільки бази даних кодів Codentify просто не існує.
Відповідно, зазначають вони, ніхто не зможе гарантувати, що на тютюнових фабриках не буде проводитися "лівий" товар.
"Звичайно, електронне кодування - це добре, але інше питання, наскільки самі виробники будуть сумлінно маркувати свої товари і чи не залишиться місце для контрабандного товару", - зазначив голова Комітету економістів України Андрій Новак.
Керівник Центру ринкових реформ Володимир Лановий також зазначає, що в даному випадку дуже важливим є питання якості і технічного рівня контролю.
"Альтернатива нинішнім акцизним маркам може бути така - або ліпиться марка, що містить всю інформацію про товар, або ось ці незрозумілі кодування, які незрозуміло в яких статистичних регістрах будуть зберігатися, - розмірковує екс-міністр економіки Сергій Терьохін. - Які ще 12-значні символи? Напевно, це зроблено для того, щоб якийсь субпідрядник ставив ці цифри і букви на пачку або продавав технологію, як їх ставити. Але де регламент цього "проставлення", хто буде його контролювати? Не з того боку у нас почали боротьбу з податковими ухиленнями".
Нагадаємо, згідно з постановою "Про реалізацію пілотного проекту щодо запровадження електронної системи контролю за сплатою акцизного податку з тютюнових виробів в режимі реального часу" зміниться порядок справляння акцизів у виробників тютюнової продукції. На зміну традиційній акцизній марці може прийти електронна система Codentify, запатентована тютюновим гігантом "Філіп Морріс".
Мова йде про запровадження так званого методу двомірних штрих-кодів, заснованого на використанні унікального зашифрованого 12-значного символу. В коді, який буде наноситися на кожну сигаретну пачку друкарською фарбою з допомогою лазерного принтера прямо на виробництві, зашифрована інформація про місце виробництва, номер механізму, дати і часу виробництва і торговельної марки.