Експерти S&P переглянулb прогноз рейтингів Білорусі на "стабільний"
Міжнародне рейтингове агентство Standard & poor's переглянуло прогноз по довгострокових кредитних рейтингів за зобов'язаннями в іноземній і національній валюті Республіки Білорусь з "позитивного" на "стабільний", йдеться в повідомленні S&P. Довгострокові і короткострокові суверенні рейтинги Білорусії за зобов'язаннями в іноземній і національній валюті підтверджені на рівні В-/Ст.
Перегляд прогнозу пов'язаний з погіршенням зовнішньоекономічних показників країни і посиленням тиску на валютний курс, що обумовлює значну вразливість зовнішньоекономічної позиції Білорусі. Рівень рейтингів Білорусі обмежений політичними ризиками, значними потребами уряду у фінансуванні, залежністю від зовнішнього фінансування, а також недостатніми зусиллями уряду країни щодо проведення необхідних структурних реформ, спрямованих на підвищення конкурентоспроможності та поліпшення перспектив зростання білоруської економіки.
Позитивний вплив на рівень рейтингів республіки мають відносно високий для цієї рейтингової категорії показник ВВП на душу населення (7 650 тис. дол. у 2013 р.), значний обсяг основного капіталу в промисловості та наявність висококваліфікованої робочої сили. Прогноз "стабільний" відображає, з одного боку, політичні ризики Білорусії, високий рівень зовнішнього боргу і ослаблення показників зовнішньої ліквідності, а з іншого - відносно високий для даного рівня рейтингу показник ВВП на душу населення і наявність потужної виробничої бази.
Визначення стратегії та процес прийняття рішень зосереджені в руках президента Білорусії і президентської адміністрації, що обумовлює високі політичні ризики. Централізований процес прийняття рішень і недостатньо чітко працююча система стримувань і противаг між інститутами чинять негативний вплив на ефективність проведеної політики та створюють невизначеність. При цьому громадяни практично не беруть участь у політичному житті країни. Майже абсолютна залежність від фінансової та економічної підтримки з боку Росії також створює ризики для Білорусії.
Темпи економічного зростання в Білорусі в першому півріччі 2013 р. залишаються низькими: зростання склало 1,4%. Збільшення обсягів споживання та інвестицій виявилося недостатнім для нейтралізації негативного впливу чистого експорту і скорочення обсягу промислового виробництва. Крім того, потенціал економічного зростання країни знижується у зв'язку з низькою конкурентоспроможністю білоруської економіки.
Білорусія має значний обсяг чистих зовнішніх зобов'язань: за оцінками, він становить 64% надходжень за рахунком поточних операцій (СТО). Обсяг зовнішнього боргу (за винятком офіційних резервів та зовнішніх активів фінансового сектора), за оцінками, складе 52% надходжень по СТО в 2013р. і, за прогнозами, може зрости до 64% до 2016 р.
З початку 2013 р. посилився тиск на показники зовнішнього фінансування Білорусі, про що свідчить зростання дефіциту рахунку поточних операцій в I півріччі 2013 р. та посилення тиску на валютний курс. Так, дефіцит рахунку поточних операцій склав близько 8% ВВП порівняно з невеликим профіцитом у I півріччі 2012р. За оцінками S&P, в 2013-2016 рр. відношення сукупних потреб у зовнішньому фінансуванні до надходжень за СТО плюс доступні резерви в середньому складе 130%.
Крім кредитування в рамках програми Антикризового фонду Євразійського економічного співтовариства (Євразес) в розмірі 1,2% ВВП, Білорусія не використовувала нових джерел зовнішнього фінансування в 2013 р.; крім того, надходження у формі прямих іноземних інвестицій (ПІІ) були невеликими. Крім дефіциту рахунку поточних операцій, країні належить погасити значний обсяг боргу в 2013-2015 роках, при цьому сукупний обсяг зобов'язань з термінами погашення в 2013-2014 рр. дорівнює 8% ВВП; більше половини цієї суми складає борг уряду Білорусії Міжнародного валютного фонду. В кінці червня 2013 р. борг в іноземній валюті становив 78% сукупного державного боргу.
S&P може знизити рейтинги, якщо відновлення експансіоністської політики знову призведе до тиску на валютний курс і зростання інфляції. Іншими підставами для пониження рейтингів можуть стати значне погіршення показників зовнішньої ліквідності або доступу до зовнішнього фінансування. Погіршення відносин з Росією також може чинити тиск на рейтинги.
Рейтинги можуть бути підвищені у разі проведення державної політики, яка призведе до стійкого підвищення конкурентоспроможності, диверсифікації джерел фінансування та більшої доступності іноземної валюти. Агентство може підвищити рейтинги в разі поліпшення зовнішньоекономічних показників, про що будуть свідчити скорочення потреб у зовнішньому фінансуванні, зниження рівня зовнішнього боргу та поліпшення балансу рахунку поточних операцій.