Проект закону про спеціальну конфіскацію майна №3025, зареєстрований депутатами Тетяною Чорновол та Олегом Барною, не переслідує мети повернути державі активи, виведені колишніми чиновниками, а є спробою піару певних політичних сил, а закладені у ньому механізми порушують Конституцію України та суперечать європейським нормам. Про це сьогодні йшла мова на круглому столі "Що робить держава для повернення активів екс-чиновників?".
"Існує неабияк пошарпаний демонізований ворог - Янукович і його оточення, і на ньому намагаються зіграти, заробити політичні, інформаційні дивіденди", - вважає голова ради директорів Асоціації Захисту Активів Олександр Ситухо.
"Я ознайомився з новою редакцією закону, і я не бачу там чіткого переліку осіб, не бачу специфікацію майна, яке має бути повернене - це раз. Друге - ми категорично проти будь-яких методів вилучення власності і обмеження володіння усіма способами, крім судового. Тільки суд має право припиняти або обмежувати права власності", - додав експерт.
На думку Ситуха, прецедент, коли Верховна Рада бере на себе такі повноваження, неприпустимий.
"Інша справа, що питання вирішувати треба, і для цього існує процедура не конфіскації, а націоналізації. "Межигір'я" було націоналізовано за рішенням суду. Чому ж ця процедура не діє в даному випадку? Видно, комусь не хочеться. Безумовно, окремі люди напрацьовують собі політичні дивіденди, але з іншого боку, йде цілеспрямована дискредитація держави Україна та презентація її нездатності захищати свої інтереси встановленими міжнародними процедурами і правилами в судовому порядку: "Ми не можемо відібрати майно за законом, тому ми приймемо свій закон і думаємо, що відберемо його так", - говорить експерт.
Президент Українського аналітичного центру Олександр Охріменко заявив у свою чергу, що законопроект Чорновол-Барни - це приклад більшовизму, що порушує нашу Конституцію. Він вважає, що в Україні поширена практика прийняття "не зовсім економічно і політично аргументованих законів".
"Однозначно даний законопроект - це виключно приклад більшовизму, порушує навіть нашу Конституцію", - заявив економіст.
Він нагадав, що в Європі подібних законів не існує.
"Європейці просто не розуміють, як можна так не поважати суд і при цьому говорити, мовляв, давайте робити так, як у Європі", - резюмував Охріменко.
У той же час народний депутат кількох скликань, доктор філософії, професор Юрій Кармазін вважає, що справжня мета появи закону Чорновол-Барни - бажання прикрити бездіяльність правоохоронних органів.
"У наявності порушення Конституції, адже винним людину може визнати тільки суд. Чорновол разом з Барною пропонують зовсім інше, і закон, на мою думку, потрібен тільки для того, щоб прикрити бездіяльність правоохоронних органів, прокурорів, СБУ і МВС", - зазначає експерт.
"Крім того, - додає він, - існують норми Конституції, які гарантують права власності: згідно ст. 41 Конституції України, "усі мають право володіти, розпоряджатися своєю власністю". Таким чином, конфіскація може бути здійснена тільки за судовим рішенням. Тут же перескакують через цю статтю".
Також політик акцентує увагу на статтю 22 Конституції, згідно з якою при прийнятті нових законів не допускається звуження існуючих прав і свобод.
Юрій Кармазін називає законопроект Чорновол-Барни "політичним".
"Він показує систему "свій-чужий", і, можливо, з боку тих, хто "смикав" писавших цей законопроект, питання піднімалося наступним чином: якщо будете погано себе вести, то ми і ваші прізвища впишемо туди", - вважає експерт.
Нагадаємо, Верховній Раді України пропонують затвердити особливий режим конфіскації майна чиновників часів Януковича. Проект закону №3025 був спочатку зареєстрований Тетяною Чорновол та Олегом Барною, але після гострої критики відкликаний і трохи доопрацьований.
Раніше законопроект як такий, що не відповідає демократичним стандартам розкритикували Європейська Бізнес Асоціація, Міністерство юстиції США і ряд європейських політиків.