Експерти пропонують українському бізнесу активніше використовувати механізми СОТ і ЄС
Українському бізнесу потрібно активніше використовувати механізми Світової організації торгівлі та договору про асоціацію з ЄС для просування і захисту своїх інтересів за кордоном. Про це йшла мова на експертному форумі "Захист національних експортерів на міжнародних ринках з допомогою інструментів СОТ" під егідою Американської торгової палати.
Повідомляється, що в обговоренні взяли участь керівники профільних міністерств, представники великого бізнесу, юристи.
"Просуваючись по шляху імплементації торговельної частини угоди про асоціацію з ЄС, уряд націлений на створення нових можливостей для українських експортерів. В 2015 р. Україна введе близько 3000 стандартів, гармонізованих із законодавством Євросоюзу. Дію автономних преференцій (з урахуванням спаду промислового виробництва і ВВП) в 2014 р. приніс Україні збільшення експорту товарів на зовнішні ринки на 10-12%", - повідомив заступник міністра економічного розвитку україни Валерій П'ятницький.
Заступник міністра також закликав українські приватні компанії-експортери більш активно захищати свої інтереси за кордоном.
"Приватні компанії можуть і повинні ініціювати вирішення конкретних проблем в юридичній площині. Для цього є достатня кількість інструментів. Щоб допомогти компаніям, які самі не можуть фінансувати арбітражне вирішення спорів, функціонують спеціальні міжнародні організації, наприклад, консультативний центр в Женеві. Нам потрібно використовувати стратегічний підхід відстоювання своїх позицій на міжнародних ринках. Уряд допоможе у цьому компаніям, адже виключно політичні рішення, наприклад, обмежувальні торговельні заходи у відповідь, не завжди вирішують проблему", - зазначив П'ятницький.
Заступник міністра закордонних справ з питань європейської інтеграції Олена Зеркаль обіцяє, що в найближчому майбутньому в Україні буде створено центр обробки інформації, який буде акумулювати дані про нормах і правилах, які діють в Україні та ЄС і які зміни планується впровадити. Такий центр може стати основним елементом планування діяльності для вітчизняного бізнесу.
"Успіх імплементації зони вільної торгівлі з ЄС буде значною мірою залежати від поведінки національного бізнесу. Українському бізнесу дуже важливо навчитися розуміти європейське економічне регулювання, наприклад, які можливості отримання сертифіката Євро-1. Також буде створено механізм врегулювання торговельних спорів", підкреслила Зеркаль.
Зеркаль вважає за необхідне активніше підключати до захисту національного бізнесу дипломатичні структури, торгово-промислові палати і представництва. Також, за її словами, не варто нехтувати і інструментами більш глобального рівня - зокрема, Всесвітньої торгової організації.
"На жаль, сьогодні бізнес не в повній мірі використовує механізми СОТ, оскільки більше думає про витрати на юридичне вирішення конкретного спору, а не про стратегічні переваги, які можна отримати", - констатує вона.
З нею згоден і в. о. президента Американської торгової палати в Україні Тарас Качка.
"Вирішення спорів у рамках СОТ - самий ефективний спосіб досягнення кінцевої стратегічної мети. Для запуску цих процесів необхідно посилити інституційну ефективність профільних міністерств і забезпечити більш активну позицію бізнесу", - заявив Качка.
В ході дискусії, фахівці провідних українських і світових юридичних компаній з вирішення торговельних суперечок пояснили найважливіші особливості вирішення спорів в міжнародних арбітражах.
В якості прикладу керуючий партнер компанії King & Spalding (Женева) Деніел Кросбі привів торговий диспут в рамках СОТ між Україною та Австралією. За його словами, дане питання має системне значення для світової практики захисту прав інтелектуальної власності.