В Україні необхідно скасувати всі концесійні конкурси до тих пір, поки не буде прийнятий новий закон "Про концесії". Про це заявила експерт з питань управління об'єктами державної власності Інституту суспільно-економічних досліджень Ірина Ратинська.
"Особливо це важливо для стратегічних об'єктів, таких як морські порти України", - підкреслила експерт.
За її словами, віддавати держоб'єкти в концесію за чинним законом - це здача активів олігархам на дуже вигідних для них умовах. Програш для держави буде величезним. Особливо, якщо мова йде про такі підприємства-гіганти, як, наприклад, порт "Південний".
Ратинська підтримала ініціативу голови ФДМУ про необхідність міняти старе концесійне законодавство. Голова Фонду Ігор Білоус зазначив, що концесія портів несе безліч ризиків, якщо здійснювати її за нинішніми законами.
"По-перше, можливі маніпуляції з формулою підрахунку концесійного платежу. У світі прийнята схема: чим більше концесіонер інвестує в об'єкт, тим менший концесійний платіж - і навпаки. Мета такої схеми - збільшити віддачу об'єкта завдяки якості активу. Але в Україні концесійна ставка прив'язана до коефіцієнту фондовіддачі (коефіцієнту обороту основних засобів): чим нижче фондовіддача, тим нижча концесійна плата. А щоб занизити фондовіддачу, достатньо всього лише завищити балансову вартість основних фондів, які передаються в концесію", - вважає глава ФДМУ.
Крім цього, Білоус пропонує скоротити на законодавчому рівні строки концесії (в Україні - 49 років; в Європі - 15-20 років), прописати передачу в концесію виключно терміналів. Також, за його словами, Україні слід розширити коло потенційних інвесторів і залучити до концесій портів не структури, афілійовані з українськими ФПГ, а великі західні інвестори, що спеціалізуються на перевалці.
На думку експертів, передача в концесію такої великої гавані, як "МТП "Південний" може закінчитися тим, що порт перетвориться у вузько-профільний комплекс з перевалки руди та вугілля. Інший асортимент вантажів буде видавлений олігархами, як непрофільний, що призведе до скорочення персоналу і поставить порт в повну залежність від підприємств ФПГ, яка стане фактичним концесіонером гавані.
На думку Ратинської, допускати до концесійного конкурсу з портів потрібно лише ті компанії, у яких логістичні послуги є основною діяльністю.
"Всі необхідні зміни і корективи в законі "Про концесію" вимагають узгодження з величезною кількістю органів влади. У кращому випадку цей процес може затягнутися на місяці, а то й довше. Але проводити конкурс у тому вигляді, який пропонує чинний закон не можна", - впевнена експерт.