Експерт: Нові повноваження НКРЕКП несуть серйозні ризики для енергоринку
Законопроект про ринок електроенергії в Україні, підготовлений Міненерговугілля, наділяє Національну комісію, що здійснює держрегулювання у сферах енергетики і комунальних послуг (НКРЕКП) повноваженнями, які несуть серйозні ризики для учасників енергоринку. Таку думку в коментарі "Енергетиці України" висловив Олександр Рогозін, віце-президент Всеукраїнської громадської організації "Енергетична Асоціація України".
"У новому законопроекті "Про ринок електроенергії", підготовленому Міненерговугілля, звертає на себе увагу положення, що дає право НКРЕКП затверджувати Правила Оптового ринку, щоправда, за погодженням з АМКУ. Зміна існуючого порядку затвердження Правил ринку несе серйозні ризики, тому що невідомо, як скористається Комісія своїм новим правом", - висловив побоювання експерт.
Він зазначив, що рішення можуть прийматися регулятором без консультацій з учасниками ринку, без всебічного опрацювання і аналізу наслідків.
"Змінив правила на свій розсуд - і грайте з ним. Фактично - це перехід до ручного управління. Досвід останнього року показує, що, на жаль, такі рішення вже приймалися. У зв'язку з цим, побоювання членів ринку мають підстави, враховуючи, що Правила ринку визначають порядок формування їх цін та платежів, тобто фактично їх фінансовий стан", - сказав Рогозін.
За його інформацією, право НКРЕКП затверджувати правила оптового ринку електроенергії відсутнє в первісній редакції, яка обговорювалася з учасниками ринку, експертами і громадськістю.
Експерт нагадав, що чинний Закон "Про електроенергетику" передбачає наявність договору між членами Оптового ринку електроенергії. Додатком до цього договору є, в т. ч., та правила ринку. Текст договору та зміни до нього приймаються загальними зборами членів ринку, додатки, в т. ч., правила ринку - радою оптового ринку електроенергії. Всі ці документи підлягають погодженням з Міненерговугілля і АМКУ, а потім затверджуються НКРЕКП.
"Це складний механізм, зумовлений специфічним характером ринку - самоврядним пулом генерації і постачальників, які повинні знаходити взаємоприйнятні рішення. Були випадки, коли окремі прийняті Радою ринку зміни до Правил ринку Комісією не приймалися, але такого, щоб вона приймала рішення, не підтримані членами ринку - не було", - зазначив експерт.
На його думку, узгодження основних документів нового ринку Антимонопольним комітетом - принципове питання.
"Розробники законопроекту зробили крок назустріч думці учасників ринку, остання редакція передбачає, що за всіма основними документами ринку Комісією повинно бути отримано висновок АМКУ. Питання, втім, ще підлягає обговоренню", - зауважив віце-президент "Енергетичної Асоціації України".
У експерта також викликають серйозні побоювання передбачені законопроектом особливі повноваження Комісії при настання так званої "надзвичайної ситуації на ринку".
"Сам термін у законопроекті визначено нечітко, критерії настання такої ситуації будуть визначатися документом, який затверджується самою Комісією. Перелік заходів, які Комісія може приймати, не вичерпний, строк їх застосування - довільний. Крім того, відповідні рішення Комісії не є регуляторними актами, тобто не підлягають обов'язковій процедурі обговорення. Це небезпечні повноваження, застосування яких може надати сильний вплив на конкуренцію, стан окремих учасників ринку і т. д.", - вважає Рогозін.