Публічна критика Міністерства фінансів за нібито високі ставки підвищення акцизу на сигарети в 2016 році ініційована конкретними тютюновими компаніями, а зростання акцизних ставок, запропоноване цими виробниками, вдвічі нижче концепції. Такої думки дотримується Олег Стрекаль, директор з корпоративних та правових питань "Імперіал Тобакко" в Україні, Молдові та країнах Кавказу.
"Наша компанія, на відміну від конкурентів, поділяє зростання ставок, запропоноване Міністерством фінансів. Міністерство продемонструвало збалансований підхід, намагаючись рівномірно розподілити податкове навантаження на сигарети різних цінових сегментів. Ми також розуміємо стан держбюджету і важливість для країни додаткових надходжень", - заявив він.
За словами Стрекаля, "різка критика пропозицій Мінфіну - це спроба деяких виробників відійти від фінансової "розплати" за цінові війни, які ведуть наші конкуренти на українському ринку".
"Протягом останніх 2-3 місяців ці компанії різко знизили ціни на свою продукцію - на 4-5 гривень. Багато брендів продаються за ціною нижче собівартості. За останній час наші конкуренти витратили більше 1-го мільярда гривень на фінансування цінових воєн. Якщо ці компанії можуть собі дозволити таку розкіш, значить, вони настільки багаті, що акцизні питання для них в принципі не мають суттєвого значення. І вся їхня критика мінфінівських пропозицій - чистої води спекуляція", - зазначив він.
Експерт підкреслив, що, якщо пропозиція Мінфіну буде реалізована, компанії, щоб компенсувати підвищення акцизу, змушені буду піднімати ціни на сигарети на 3,5 - 5 гривень.
"З іншого боку, нинішні ціни наших конкурентів на багато брендів вже нижчі економічно обґрунтованих. Щоб залишатися на рівні прибутковості, конкуренти будуть змушені піднімати ціни вже на 7 - 8 гривень. Адже ресурсів і далі фінансувати низькі ціни зі своєї кишені у них не залишиться. Різке зростання цін стане ударом по їхньому споживачу, який чреватий істотною втратою частки ринку. Саме тому в пресі і у Верховній Раді розгортається інформаційна кампанія на підтримку скромного збільшення акцизу", - додав він.
Стрекаль вважає, що зростання акцизних ставок, запропоноване Мінфіном, необхідно доповнити істотною ідеєю - на законодавчому рівні позбавити тютюнові компанії можливості вести "цінове стимулювання".
"У багатьох країнах ЄС, при зниженні цін на той чи інший сигаретний бренд, компанії ще 3-6 місяців платять податки з початкової ціни, що існувала до моменту зниження. Цінова свобода і конкурентні умови дотримуються, але при цьому доходи держбюджету не страждають", - розповів експерт.
Фото: Аналітики Центру "Життя" та коаліція "За вільну від тютюнового диму Україну" проаналізували пропозиції Міністерства Фінансів і комітету Верховної Ради України з питань акцизів на тютюн. Результати їх досліджень в інфографіці, яка доводить, що пропозиція Мінфіну є більш виваженою і більш ефективною з точки зору наповнення бюджету, а критика деяких тютюнових компаній продиктована лише лобістськими інтересами і гонитвою за надприбутками.