ua en ru

ЄЕК може підняти мито на українську продукцію

Євразійська економічна комісія (ЄЕК) може підняти мито на українську продукцію. Про це повідомило джерело "Комерсант Україна", що бере участь в українсько-російських переговорах.

Як повідомляється, у Митному союзі (МС) приступили до реалізації своєї погрози погіршити умови доступу української продукції на ринки Росії, Казахстану і Білорусії. 28 жовтня 2013 р. Євразійська економічна комісія оприлюднила рішення N41 від 24 жовтня, яким наділила себе правом в односторонньому порядку переглядати ставки мита згідно з доповненням № 6 до угоди про зону вільної торгівлі (ЗВТ) між країнами СНД. Ще в п'ятницю про це заявив президент РФ Володимир Путін: "Ми залишаємо за собою право використовувати протокол N6 договору про ЗВТ, щоб захистити свій ринок. Це не означає, що ми будемо забороняти ввезення на російський ринок українських товарів, але це означає, що ці товари не будуть користуватися пільговим режимом в рамках режиму ЗВТ".

У додатку N6 говориться, що якщо участь однієї з країн угоди в аналогічних ЗВТ веде до зростання імпорту з такої країни в обсягах, які завдають шкоди або загрожують завдати шкоди промисловості Митного союзу, держави-учасники МС залишають за собою право ввести мита на імпорт відповідних товарів з такої країни. Замість нульових мит будуть ставки режиму найбільшого сприяння (ставки, закріплені при вступі Росії до СОТ). Саме через наявність цієї норми в угоді Україна затягувала його ратифікацію. У цей же період завершувалася підготовка угоди про ЗВТ з Євросоюзом.

Про те, що підписання Україною угоди про асоціацію з ЄС "створить ризики" для торгівлі, заявили в російському МЗС. У такому випадку, за словами міністра закордонних справ РФ Сергія Лаврова, Росія вдасться до заходів захисту. "Товари користуватимуться режимом найбільшого сприяння на основі норм СОТ, але пільги, які додатково до цього режиму випливають з участі у договорі про зону вільної торгівлі в рамках СНД, звичайно, припинять свою дію",- заявив вчора міністр.

В українському уряді уточнюють: це формулювання настільки неконкретне, що його застосування порушить норми СОТ. "У мене є велике питання щодо відповідності цього доповнення норм СОТ у зв'язку з невизначеністю прописаної в ньому процедури",- сказав урядовий уповноважений з питань європейської інтеграції Валерій П'ятницький. За його словами, можливість підвищення мита не згадується у зв'язку зі збитками, та навіть із загрозою збитків. "Якщо говорити про збитки від масованого імпорту, тобто процедури СОТ щодо захисту від них. Члени МС завжди можуть ними скористатися. Однак вони хочуть вводити обмежувальні заходи у разі появи таких загроз, що суперечить нормам СОТ",- заявив П'ятницький. За його словами, для використання цієї норми Україні та ТЗ необхідно попередньо уточнити, як саме трактувати це додаток.

Урядовий уповноважений з питань співпраці з РФ, країнами СНД і Євразес Валерій Мунтіян і зовсім впевнений, що у МС немає підстав для перегляду ставок. "Потрібно уважно читати документ: там зазначено, що для такого перегляду потрібні вагомі підстави. Поки їх немає - угода з ЄС ще не запрацювала. При цьому члени МС ще навіть не готові повідомити нам, за яким товаром вони побоюються значного зростання українського імпорту. Якщо у РФ з'являться такі обґрунтовані побоювання, ми готові їх обговорювати",- пояснив він. П'ятницький допускає політичне використання цієї норми. "Після подій серпня (блокування українського експорту на російському кордоні) можливо все що завгодно",- уточнив він. Враховуючи, що такі обмеження не передбачені нормами СОТ, у разі їх використання МС "буде незрозуміло, куди звертатися".

Джерело, що бере участь в українсько-російських переговорах, зазначає, що у випадку прийняття такого рішення у України дуже мало шансів оскаржити його. "Цей крок не стосується СОТ, поки нові ставки для українських товарів не перевищують умови членства Росії в цій організації. Ми можемо звернутися в арбітраж СНД, який передбачений в угоді про вільну торгівлю. Тоді торговий спір будуть вирішувати три арбітра, двоє з яких призначаються сторонами спору, а третій - консенсусом. Якщо консенсусу досягти не вдасться, третього арбітра призначить Економічний суд СНД. Нескладно вгадати, яким буде його рішення",- пояснив співрозмовник "Ъ". За його словами, єдиним виходом із ситуації буде доказ того, що протокол N6 суперечить нормам роботи ЗВТ, визначаються угодою ГАТТ-СОТ, але довести це складно.