Частка тіньових поставок на паливному ринку України в 2013 р. досягне 25% або близько 2,5 млн тонн. Про це у своїй статті для "Дзеркало тижня. Україна" пише директор "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн.
Експерт зазначив, що згідно з офіційними даними Міненерговугільпрому, за дев'ять місяців 2013 р. виробництво бензину в Україні знизилося на 43,4%, дизельного палива - на 37,8%. Імпорт нафтопродуктів, який повинен був компенсувати пикирующее виробництво, також скоротився на 20%.
"При цьому споживання бензину і дизпалива зменшилася всього на 6% і 4,1% відповідно. Іншими словами, менше їздити не стали, тоді як постачання нафтопродуктів на ринок різко скоротилися. Нонсенс. Тому ключова проблема українського паливного ринку - підвищена частка тіньових поставок, яка за підсумками року, ймовірно, досягне 25%, або близько 2,5 млн т", - прогнозує Куюн.
"Звіт "Консалтингової групи А-95" показує, що найбільша частина "тіні" припадає на бензини як більш вигідний продукт для контрабанди та фальсифікату, оскільки акцизи на нього втричі вище, ніж на дизпаливо. У січні-вересні 2013 р. на кустарне виробництво і альтернативні нафтопродукти (звільнені від акцизів і не враховуються Держстат) довелося близько 400 тис. т, а за підсумками року цей показник впевнено перевищить півмільйонну позначку і складе близько 13% від споживання бензину", - пише він.
Також Куюн підкреслив, що "кустарне виробництво зосереджено не де-небудь на периферії, а безпосередньо поблизу найбільших центрів споживання палива на Сході та в Центрі країни".
"Так, два найбільших в країні пункту "приходу" різного вуглеводневої сировини і компонентів (газоконденсату, стабільного бензину, відпрацьованих нафтопродуктів, присадок і т.д.) для виробництва бензину розташований у Переяславі-Хмельницькому і Василькові, що на Київщині. Номенклатура "приїжджають" в столичний регіон нафтовантажів повністю ідентична набору компонентів для нафтопереробних заводів. Нюанс лише в тому, що в Київській області офіційно ніяких НПЗ немає", - підкреслив експерт.