Частка імпортних нафтопродуктів на українському ринку за 8 міс. 2011 р. склала близько 60%, а в серпні досягла 70%. Такі дані озвучив експерт консалтингової компанії UPECO Олександр Сиренко.
На його думку, частину імпортних постачань спокійно могло б замінити українське паливо. "Дизель Євро-4 у нас випускається вже чотири роки. На липень 2011 р. Кременчук і Лисичанськ виробляють і дизель, і бензин для українського споживача тільки Євро-4. Одеський НПЗ також освоїв випуск дизпалива Євро-4 і декларував, що може випускати бензин цього стандарту, проте завод простоює, тому ринок поки не побачив цей продукт", - сказав він. За інформацією Сиренка, Кременчуцький і Лисичанський НПЗ вже найближчим часом дістануть можливість також випускати дизпаливо Євро-5.
Експерт вважає, що для вирівнювання ситуації на ринку необхідно ввести мита на ввезення нафтопродуктів. За його словами, українські підприємства цілком можуть забезпечити ринок, адже ще шість-сім років тому український бензин і дизель займав 80% в об'ємах внутрішніх продажів. "До речі, таку пропорцію можемо спостерігати в Польщі, Німеччині, Чехії. Там місцеві заводи завантажені повністю, завозяться тільки ті марки моторного палив, яких немає на ринку", - говорить Сиренко.
Поки ж українські НПЗ випускають продукцію тільки для своїх мереж або працюють за давальницькою схемою, відзначає експерт. "Мито вирівняє умови роботи наших і зарубіжних НПЗ за вартістю нафти", - додав експерт. Він упевнений, що в довгостроковій перспективі від цих заходів автомобілісти виграють. "Якщо збільшиться завантаження НПЗ, для споживача будуть менш помітні світові коливання цін, оскільки у нафтопереробки часовий лаг виробництва і реалізації продукції більший в порівнянні з імпортерами", - пояснив експерт. Він додав, що сьогодні ціни на українських АЗС міняються практично день в день зі зміною вартості нафтопродуктів в Європі.
На думку першого заступника голови фракції ПР в парламенті Михайла Чечетова, «частка вітчизняних нафтопродуктів на внутрішньому ринку повинна збільшуватися і бути такою, що превалює». Він вважає, що необхідно «стимулювати власників НПЗ насищати український ринок». «Вони це робитимуть, якщо бачитимуть прибуток і збалансований інтерес. Це стабілізує і цінову позицію, що є основою економічної стабільності держави», - сказав нардеп. Він додав, що парламентська більшість готова підтримати уряд в створенні необхідних для ефективної роботи українських умов НПЗ.
Відзначимо, що сьогодні, 6 вересня, міжвідомча комісія з міжнародної торгівлі повинна провести слухання в рамках спецрозслідування відносно імпорту до України окремих видів нафтопродуктів, результатом якого може стати введення мит.