Дерегуляція в портах, ініційована Міністерством інфраструктури і закріплена постановами КМУ №491 та 492, вже дала перші результати. Такої думки дотримуються портові експедитори.
Так, за словами керівника транспортно-експедиторської компанії "Мітрідат" (Одеса) Ігоря Галєва, менший простій суден незабаром вплине на вартість товарів, що імпортуються в Україну морським транспортом.
"Оформлення прискорилося. Однак, процес перевірок можна прискорити ще більше. Зробити єдине вікно, де буде одна служба, і де буде менше людського фактора. В ідеалі - одна служба, яка не зачіпає ні клієнта, ні транспортно-експедиторську компанію. Це буде дуже швидко і також полегшить роботу перевіряючим органам", - пояснив експедитор.
Він висловив упевненість в тому, що першими позитивні зміни від дерегуляції відчують імпортери, а обсяги перевалки імпорту зростуть. Крім того, повернеться частина транзитних вантажів.
"Можливо, Білорусь повернеться, Молдова збільшить транзитні потоки, Польща. Все залежить від сервісу і цін. Це теж гроші в країну без особливих зусиль. Нашим імпортерам це буде однозначно цікаво - це зекономлені гроші, які дозволять їм бути конкурентоспроможними", - підкреслив Галєв.
Особливий акцент у портах роблять на запровадження так званого принципу "мовчазної згоди", який переводить більшість перевірок в електронний режим. Якщо програма не знаходить помилок, чиновники від цілого ряду служб - фітосанітарної, ветеринарної, екологічної, митної та інших обмежуються камеральною перевіркою.
"Раніше ця процедура займала близько 3 годин, теплохід відшвартовувався, умовно кажучи, 3 години простоював, поки комісія проводила всі маніпуляції. Це додаткові витрати для судновласника, і як наслідок, подорожчання вихідної продукції. Система нововведень дозволяє виключити необґрунтовані перевірки безпосередньо на борту судна і заощадити час", - упевнений директор транспортно-експедиторської компанії "Атіс" (Південний) Максим Морозов.
За його словами, зміни, ініційовані міністерством інфраструктури спрямовані на більш активне ведення бізнесу, оскільки тепер суду опрацьовуються значно швидше, вантажовласники несуть менше витрат. При цьому несподіваним для експедиторів стала відміна ручного радіологічного контролю, який тепер буде здійснюватися стаціонарними установками.
"Якщо раніше проходження радіологічного контролю коштувало грошей, то зараз платити не потрібно. Заміряти вручну весь вантаж дорого - це складна і трудомістка процедура. В нових умовах стаціонарні засоби вимірювання фону будуть встановлені при в'їзді в порт, що дозволить швидко проводити виміри. В даному випадку мова йде про установках "Янтар", які вже сертифіковані в Україні. В Одеському порту така установка вже працює, але це була ініціатива порту, а зараз такі установки стануть обов'язковими для всіх", - прокоментував нововведення представник однієї з стивідорних компаній Геннадій Лупу.
Експерти впевнені, що дерегуляція в портах зробить Україну більш привабливою в очах міжнародних судновласників.
"Спрощується алгоритм і система перевірки. Наші порти стануть більш привабливими, підвищиться їх конкурентоспроможність в Чорноморському регіоні. 95% - що до старої системи ми вже не повернемося", - підсумував Морозов.