Український ринок нафтопродуктів зазнав цього року суттєві зміни. Вперше з 1999 р. обсяг імпорту перевищив половину всіх поставок, а частка основних найбільших НПЗ істотно впала. Учасники ринку прогнозують, що, якщо Кабінет міністрів України відмовиться прийняти ініціативи Міненерговугілля з регулювання ринку нафтопродуктів, через два-три роки частка НПЗ скоротиться до 10-15% ринку. Про це повідомляє видання "Комерсант-Україна".
Вчора в об'єднанні "Укрнафтохімпереробка" заявили, що за 10 місяців 2011 р. частка продукції НПЗ в загальному обсязі реалізованих на українському роздрібному ринку світлих нафтопродуктів скоротилася до 44% проти 54% роком раніше. Як розповіла віце-президент з продажу, трейдингу і логістики "ТНК-ВР Коммерс" Олена Алексєєва, починаючи з 2004 року, коли були скасовані імпортні мита на нафтопродукти, виробництво нафтопродуктів в Україні впало на 49%. Незважаючи на те що європейські НПЗ також переживали нелегкі часи, їх завантаження знизився лише на 11%. За даними "Укрнафтохімпереробки", маржа НПЗ в європейських країнах складає в середньому 5 дол./бар., Тоді як в Україні - мінус один дол./бар. (Або приблизно мінус 7, 2 дол./т).
За словами аналітика консалтингової компанії UPECO Олександра Сіренко, висока частка імпорту призвела до зростання цін. "Імпортери прив'язані до світових котирувань Platts, їх ціни змінюються щотижня, що робить паливо більш дорогим", - говорить Сіренко. Як відзначають в прес-службі ВАТ "Лукойл" (Москва), ціна бензину без податків в Україну в 2011 р. піднялася до 58 євроцентів за літр (проти 49 євроцентів в 2010 р.), тоді як у країнах Євросоюзу вона складає 62-66 євроцентів за літр, а в Росії - 47 євроцентів за літр.
За минулий рік знизилася і якість нафтопродуктів на ринку, відзначають в Міненергоугля. Так, за даними Державної інспекції по захисту прав споживачів, кількість скарг на якість нафтопродуктів в Україну зросла з 5,3 до 9 тис. в 2011 р. "Продукція на українських АЗС нафтопродукти поступаються за якістю тим, що продаються в країнах ЄС", - відзначає Сіренко. На його думку, це пов'язано з тим, що, по суті, держава не контролює випуск нафтопродуктів дрібними виробниками, які змішують низькооктанові бензини з присадками і поставляють на ринок контрафактний продукт. Крім того, в Україну не стимулюється випуск високоякісного палива.
Як розповів учора начальник відділу нафтопереробки Міненерговугілля Вадим Запорожченко, відомство ініціювало цілий ряд заходів, здатних змінити ситуацію. Зокрема, підготовлено законопроект про ліцензування виробництва нафтопродуктів, який Кабмін найближчим часом винесе на розгляд Верховної Ради. "Це дозволить заборонити виробляти нафтопродукти кустарним методом на різних нафтобазах", - відзначає Запорожченко. Також Міненергоугля внесло в уряд проект постанови Кабміну, що передбачає подачу законопроекту про скасування ПДВ на імпорт нафти, і ініціювало антидемпінгове розслідування проти імпорту нафтопродуктів в країну, відзначив він. Втім, всі ці дії поки гальмуються іншими відомствами, зокрема Мінекономіки та Мінфіном, каже Сіренко.
Алексєєва відзначає, що розвиток вітчизняної нафтопереробки буде залежати від того, чи прийме держава заходи щодо захисту внутрішнього ринку. "В іншому випадку в найближчі роки частка українських нафтопереробних підприємств через два-три роки скоротиться до 10-15% ринку", - вважає Олександр Сіренко.