ua en ru

Білоус розповів про необхідні умови початку приватизації 6 обленерго

Білоус розповів про необхідні умови початку приватизації 6 обленерго Фото: Ігор Білоус

Голова Фонду державного майна(ФДМ) України Ігор Білоус повідомив про перенесення приватизації шести обленерго на початок 2017 року. Про це він сказав в коментарі журналістам.

Передбачається, що до моменту продажу держактивів, з'являться нові законодавчі реалії, стимулюючі нових власників заробляти на мінімізації втрат, а не підвищення тарифів.

Зазначимо, як повідомлялося раніше, ФДМ заморозив приватизацію "Хмельницькобленерго", "Миколаївобленерго", "Харківобленерго", "Тернопільобленерго", "Запоріжжяобленерго" і "Черкасиобленерго", заплановану на грудень 2016 року.

Ігор Білоус дав зрозуміти, що приватизація енергорозподільчих держактивів можлива тільки після законодавчих змін, що стимулюють власників обленерго інвестувати кошти у ремонт та модернізацію мереж, комунікацій і обладнання. "Важливо підписати закон про ринок електроенергії та затвердити RAB-тариф. Тому про продаж обленерго ми будемо повідомляти після новорічних свят", – заявив Білоус.

Він додав, що Міністерство економічного розвитку і торгівлі спільно з НКРЕКП знаходяться на фінальному етапі доопрацювання показників стимулюючого тарифоутворення.

Експертне співтовариство підтримує дії ФДМ. Зокрема, на думку фахівців, законодавче запровадження моделі RAB-регулювання до моменту приватизації обленерго дозволить істотно підвищити інвестиційну привабливість активів, від чого виграє державний бюджет. Справний технічний стан мереж стане основним джерелом прибутку для обленерго. У вигляді зниження втрат енергії, тарифи для населення і промислових споживачів почнуть знижуватися, а якість послуг рости.

"RAB-регулювання – це замінник конкуренції для природних монополій. Там, де природні монополії – конкуренції не може бути в принципі. І тому в світі придумали стимулююче тарифоутворення. Сенс цього зводиться до того, що тариф встановлюється на досить тривалий період. І все, що компанія зуміє заробити, вона покладе собі в кишеню. А якщо компанія не спрацює ефективно, їй ніхто нічого не додасть. А потім, в частині того, що компанія напрацювала, суспільство отримає пряме або відносне зниження тарифів", – зазначив президент "Енергетичної Асоціації України" Василь Котко.

Крім того, він підкреслив, що сьогодні у компаній немає ніяких мотиваційних причин ефективно працювати, вкладати інвестиції в ремонт енергомереж. "Вони весь час вимагають зростання тарифів, закладаючи в нього втрати, що зростають з дня в день, через зношеність ліній електропередач та обладнання. Введення RAB-тарифу дозволить поступово докорінно змінити ситуацію", – додав Котко.

Солідарний з колегою президент Асоціації операторів розподільних електричних мереж Віталій Григоровський.

"Асоціація вважає, що RAB-регулювання має бути введено в максимально короткі терміни з метою створення умов для якнайшвидшої модернізації розподільчих мереж. Це, зрештою, вигідно споживачеві підвищенням якості послуг з розподілу та постачання електроенергії, підвищенням надійності енергопостачання, скороченням втрат електроенергії в розподільних мережах. В кінцевому підсумку тарифи почнуть знижуватися. Що стосується взаємозв'язку між введенням RAB-регулювання і майбутньою приватизацією обленерго, необхідно відзначити, що, якщо рішення про введення RAB-регулювання буде стосуватися, в тому числі, і обленерго, які підлягають приватизації, це дозволить максимально збільшити доходи бюджету від продажу енергорозподільчих компаній", – аргументував Григоровський.