На думку авторів розслідування, робота ряду активістів призвела до скорочення кількості виробників з 24 компаній до 5
Антитютюнові активісти можуть працювати на міжнародних виробників сигарет. Про це йдеться в розслідуванні dengi.ua.
Як наголошується, результатом роботи антитютюнових організацій в Україні стало не зниження рівня споживання сигарет, а скорочення кількості виробників з 24 компаній до 5. На думку авторів, тютюновий ринок поділили між собою чотири транснаціональні тютюнові компанії, а українські виробники практично зникли.
Підкреслюється, що під тиском громадських діячів з вересня 2012 року в Україні була затверджена повна заборона реклами тютюнових виробів (у будь-якій формі), що було на руку виробникам вже відомих популярних брендів. У менш популярних сигарет шансів пробитися до покупця не стало, пише ЗМІ.
Зараз в центрі уваги активістів - "агітація" ратифікацію Протоколу про ліквідацію незаконної торгівлі тютюновими виробами в Україні і введення додаткових обмежень для роздрібної торгівлі сигаретами.
"Ми маємо справу з черговою "димовою завісою", за якою ховаються справжні нагальні проблеми", - йдеться в публікації.
Наголошується, що Україна приєдналася до Рамкової конвенції ВООЗ по боротьбі проти тютюну ще в 2005 р. (ратифікувала в 2006 р.) - виробники розробили систему спеціальних маркерів, які дозволяють відслідковувати переміщення кожного короба з цигарками. Автори переконані, що ефективно боротися з контрабандою можна вже прямо зараз - тільки митними та поліцейськими методами, а не черговими "протоколами про наміри".
Ще однією з таких "завіс" автори розслідування називають законопроект №4030 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" (щодо захисту громадського здоров'я від шкідливого впливу тютюнового диму), який, за даними ЗМІ, просувається ГО "Життя".
"Перш за все, №4030 пропонується введення т. зв. "сліпих вітрин" для тютюнових виробів - тобто ніяких з назвою "Тютюн", оголошень, банерів, пачок з цигарками на вітрині тощо. Торгова точка має право тільки розмістити на вітрині аркуш паперу 30х40 см з переліком і цінами на сигарети. Якщо врахувати нинішній асортимент виробів, то цілком зрозуміло, що дуже дрібний шрифт буде. Також обговорюється ідея внесення в проект обмеження площі торгової точки з продажу сигарет (як з алкоголем)", - йдеться у публікації.
Але автори впевнені, що введення специфічних обмежень на тютюн ніяк не відбивається на рівні споживання, а скорочення відбудеться - але не курців, а реалізаторів. Кількість торгових точок по реалізації сигарет скоротиться на 30 тис. (зараз діє близько 70 тис.).
"Працівники цих кіосків залишаться без роботи, а головну вигоду з такої "операції" отримає найбільший тютюновий дистрибутор України - компанія "Тедіс", пов'язана з головними гравцями ринку. Адже вона отримає можливість скоротити логістичні витрати майже наполовину", - наголошується в розслідуванні.
Також у статті автори підкреслюють, що "антитабачники" виступали проти збільшення адвалорної ставки акцизу, яка регулює цінову доступність сигарет. Завідувач сектором контролю над тютюном Українського інституту стратегічних досліджень МОЗ України Костянтин Красовський заявив недавно: "Адвалорний акциз ... втратив свій фіскальний сенс. По суті, дав менше 1% від всіх акцизних надходжень", - цитує видання Красовського.
Позицію антитабачників автори вважають дивною тому що, українська адвалорна ставка у 12% є однією з найнижчих у Європі, це призводить до того, що до ціни пачки цигарок в 32 грн діє мінімальне податкове зобов'язання.
"А в ціні дорогих брендів, складова адвалора мізерна. Нескладно помітити, що така ситуація більш ніж влаштовує виробників преміальних брендів і стимулює попит на їх продукцію, - коментують журналісти.