АМКУ висунув звинувачення найбільшим продуктовим рітейлерам у змові, через яку зросли ціни на продукти
Антимонопольний комітет (АМКУ) підозрює 18 великих продуктових рітейлерів у змові, яка призвела до підвищення цін на продукти харчування в 2010-2011 роках у Києві. Справа розглядалася комітетом з травня 2012 р., пише "Комерсант Україна".
Серед великих мереж вказані "Сільпо" і "Фора" (обидві входять до Fozzy Group), "АТБ-маркет", Auchan, "Фуршет" і Metro C & C. Всього на частку 18 компаній припадає 80% роздрібного ринку Києва (дані на вересень 2011 року). Отримати коментарі в АМКУ виданню не вдалося.
Комітет звинувачує рітейлерів в тому, що правила, встановлені ними для роботи з постачальниками, призвели до зростання цін на продукти. У повідомленні говориться, що, згідно з даними Держстату, протягом 2010-2011 рр.. індекс споживчих цін виріс лише на 13,5%. Тоді як в роздрібних мережах Києва зростання цін на основні продукти харчування становив 22-38%, а на деякі продукти на 50-70%.
У відомстві впевнені, що подорожчання було спровоковане тим, що рітейлери вимагали від постачальників оплати різних додаткових послуг (реклама, бонуси та інше), які складають 5-10% від вартості поставленого товару. Крім того, компанії вимагали від постачальників оплати товару з відстрочкою, яка могла досягати до 120 днів. "Це фактично є безвідсотковим кредитуванням мереж за рахунок постачальників", - наголошується в документі.
Рітейлери спростовують звинувачення на свою адресу. "Наша торгова мережа, як, думаю, і багато інших торгові мережі, не підвищувала торгові націнки. Всі зміни цін, які відбувалися, були викликані змінами закупівельних цін у постачальників", - стверджує начальник відділу зі зв'язків з громадськістю корпорації АТБ (мережа "АТБ -маркет") Ганна Лічман. Партнер юридичної фірми Integrites Олександр Алексєєнко, знайома з позицією одного з рітейлерів, зазначених у документах АМКУ, говорить, що претензії комітету вельми суперечливі. "В узгодженості дій можна підозрювати компанії з практично будь-якої галузі. Багато послуги у різних компаній коштують приблизно однаково, а отже їх потенційно можна звинувачувати в змові", - відзначає він.
Офіційно постачальники спростовують існування подібних вимог від мереж. "Ніколи не стикалися з діями рітейлерів, про які говорить АМКУ. Наша компанія працює з топ-10 великими мережами і з кожною з них у нас абсолютно різні умови", - говорить директор по роботі з ключовими клієнтами компанії Carlsberg Ukraine Валерій Числов. Але менеджер одного з виробників продуктів харчування на правах анонімності підтвердив, що подібні вимоги дійсно існують на ринку. "За цими правилами багато мереж працюють і зараз. Наприклад, в нашій компанії маркетингові відрахування становлять близько 2 млн грн на рік. З них 50% витрат - це наші прямі договори з мережами, ще 50% - це всілякі негласні бонуси за продаваний товар" , - говорить співрозмовник видання.
Читайте також: АМКУ оштрафував "Придніпровську залізницю" на 50 млн грн
Довести узгодженість дій АМКУ буде складно, зазначають опитані виданням юристи. "Складність кваліфікації полягає в необхідності довести узгоджений характер таких дій. До того ж відомству необхідно буде спростувати доводи компаній про наявність об'єктивних економічних причин для підняття цін", - відзначає партнер юридичної компанії Arzinger Лана Сінічкіна. За її словами, скоріше за все АМКУ обмежиться рекомендаціями та зобов'язаннями з боку компаній щодо здійснення певних дій для усунення (недопущення в майбутньому) порушень.