Антимонопольний комітет України (АМКУ) може оштрафувати 18 найбільших гравців роздрібного ринку на 10 млрд грн за картельну змову із залученням послуг дослідницької компанії AC Nielsen.
Антимонопольний комітет України (АМКУ) може оштрафувати 18 найбільших гравців роздрібного ринку на 10 млрд грн за картельну змову із залученням послуг дослідницької компанії AC Nielsen. Про це пише "Комерсант-Україна".
Як повідомив виданню заступник голови Антимонопольного комітету Рафаель Кузьмін, згідно з попередніми результатами розслідування ситуації на роздрібному ринку, торгові мережі використовували дані досліджень AC Nielsen у цілях координування цінової політики у відношенні продуктів харчування. Ці дані також дозволили збільшити кількість додаткових послуг, які їм надають постачальники, з 7 до 26 пунктів. "У підсумку ми маємо підвищення ціни на 20-35%",- заявив Кузьмін.
Розслідування було розпочато АМКУ ще в травні минулого року. Підставою для її проведення послужило підвищення цін на продукти харчування у 2010-2011 рр. в Києві. В АМКУ встановили, що в роздрібних мережах столиці ціни на товари за вказаний період збільшилися на 22-38%, в той час як індекс споживчих цін, за даними Держстату, збільшився лише на 13,5%. В ході розслідування відомство запросило документи у мереж "Сільпо", "Фора" (обидві входять у Fozzy Group), "АТБ-маркет", Auchan, "Фуршет", Metro C&C, Novus, "Караван", "Велика кишеня" та інших. Всього на частку 18 компаній, щодо яких проводилась перевірка, доводилося 80% роздрібного ринку Києва (дані на вересень 2011 р.). Були запитані документи також у Nielsen і Української торговельної асоціації (членами якої є великі продуктові роздрібні мережі). На початку цього місяця відомство розіслало торговельних мереж і АС Nielsen попередні висновки розслідування, зайняли близько 200 сторінок.
В АМКУ виявили, що близько трьох років тому Nielsen почала надавати кілька нових досліджень і певні програми, що дозволяють мереж відстежувати їх результати в онлайн-режимі. Наприклад, надавалися рекомендації, яким чином розташувати той чи інший товар на полиці, як краще просувати товар та інше.
Кузьмін повідомив, що замовнику також надавався моніторинг цін конкурентів у конкретному регіоні за конкретний проміжок часу. Перше дослідження такого роду стосувалося цін на бутильовану газовану воду.
"Певний рівень прозорості роздрібного ринку був досягнутий завдяки спільним діям мереж і Nielsen. Між сторонами існували формальні і неформальні домовленості щодо обміну інформацією, у тому числі і конфіденційної. Це дозволило мереж розуміти поточну діяльність конкурентів і стратегічні плани. У мережах кажуть, що на підвищення цін вплинула зміна рівня закупівельних цін. Але ми з ними говоримо про різні речі",- пояснює Він.
Він додає, що учасники ринку, які не користуються даними Nielsen, виявилися в менш вигідному становищі, і за рахунок них великі мережі покращують свої позиції.
У компанії AC Nielsen заявили, що не бачать підстав для яких-небудь звинувачень з боку АМКУ.
"Оскільки юридичний процес ще не завершений, ми не можемо обговорювати поточну ситуацію. Ми обов'язково повернемося до вас найближчим часом з нашою офіційною позицією",- додали в компанії.
Офіційно претензії АМКУ в роздрібних мережах поки не коментують. Однак у неофіційних бесідах представники кажуть, що не бачать нічого протизаконного в своїх діях.
Що стосується AC Nielsen, то їм може загрожувати штраф і заборона на проведення тих досліджень, які призвели до змовою роздрібних мереж, говорить пан Кузьмін. В АМКУ відзначають, що дадуть рітейлерам ще три тижні, крім передбачених законом десяти днів, для вивчення попередніх висновків розслідування. "Після цього нам знадобиться близько місяця, щоб вивчити їх відповідь. Тоді ми зможемо говорити про кінцеві результати розслідування",- заявив Кузьмін.