Стимулювати залучення інвестицій у розвиток інфраструктури Україна може допомогти державно-приватне партнерство. Зокрема це може бути механізм концесії, при якому держава, володіючи тими чи іншими активами, віддає їх приватним компаніям у тимчасове використання. Таку думку в інтерв'ю "Дзеркалу тижня. Україна" висловив голова правління державного "Укрексімбанку" Микола Удовиченко.
"Основною рушійною силою зростання економіки в 2010 році було "державне замовлення", особливо в сфері розвитку інфраструктури. Безсумнівно, 2011 рік відкриває нові перспективи для фінансування економіки країни, і цей процес треба підтримувати і стимулювати", - відзначає банкір.
За його словами, шляхів "насправді існує багато", і один з потенційно цікавих напрямків - це державно-приватне партнерство.
"Керівництво країни зовсім правильно акцентує свою увагу на необхідності активізації цього механізму. Адже для забезпечення сталого зростання одного державного замовлення мало, необхідна мобілізація приватного комерційного капіталу та фінансових ресурсів комерційного ринку", - говорить голова правління банку.
Більш простими словами - держава дає перший імпульс, а далі приватний капітал, включаючись в програму, створює ефект синергії.
"Він може бути виражений у формі ініціалізації державою тієї чи іншої програми, а також надання початкових ресурсів для її реалізації. Природно, за приватним капіталом повинно залишатися право вибору - брати участь чи ні у цих програмах. Тестування з боку ринку на предмет привабливості проекту однозначно покаже спроможність будь-якого починання. Якщо у ринку є інтерес і апетит, значить, цю програму варто реалізовувати", - вважає Удовиченко.
Розвиток інфраструктури стоїть у перших рядках порядку денного будь-якої держави; в Україні ж досі інфраструктурні потреби фінансувалися в основному за рахунок держави, а відповідно, за рахунок платників податків.
"Відповідь на питання, чи може сюди прийти приватний капітал, очевидний. Може, але за рахунок чого? Хороший варіант, який у всьому світі широко поширений і розвинений, - механізм концесії, при якому держава, володіючи тими чи іншими активами (надрами, дорогами , мостами, комунальними мережами тощо), віддає їх приватним компаніям у тимчасове використання", - говорить глава держбанку.
За словами Удовиченко, механізм концесії треба розвивати, і зараз дуже вдалий час для цього. "Наш державний бюджет серйозно обмежений в ресурсах розвитку, а випуск боргових зобов'язань під ці потреби не може бути безмежним... Але розвиток інфраструктури є одним із першочергових завдань, а потреби у фінансуванні - гігантські. Для такої унікальної за географічним розташуванням країни, як наша, концесія - це серйозна платформа для сталого економічного зростання", - упевнений голова правління "Укрексімбанку".
"Лише... стимулювання правильних економічних процесів, включаючи інфраструктурний розвиток, зміцнює національну валюту і знижує інфляцію", - додає банкір.
Разом з тим, відзначає він, принцип концесії може бути застосований і в інших галузях - в Україні багато недовикористаних природних ресурсів, включаючи землю, але це "тема окремої розмови".
Нагадаємо, згідно з даними НБУ, обсяг кредитів в економіку Україну приростає менш ніж на один відсоток на місяць (3,9% за січень-квітень 2011 р.). Причому основними генераторами цього зростання є державні банки - "Укрексімбанк" і "Ощадбанк", активно задіяні у фінансуванні потреб держкомпаній і так званих інфраструктурних проектів. Одне з головних напрямків вкладень - об'єкти Євро-2012.
"Жоден інвестор не буде вкладати гроші, якщо він не буде абсолютно чітко уявляти собі алгоритм їх повернення, а також отримання прибутку. Ось тут і потрібен стимул з боку держави: у формі створення правильного механізму, що забезпечує інвестору подібний комфорт. В іншому випадку приватний сектор буде давати гроші тільки державі або під гарантії держави", - відзначає банкір.