В Україні відновилося адміністративне блокування експорту зернових. Про це виданню "Комерсант-Україна" заявив учора президент Української зернової асоціації (УЗА) Володимир Клименко. Як стало відомо газеті протягом серпня Державна служба карантину рослин гальмує вивіз сої, ячменю і кукурудзи.
"Існують певні розбіжності між Державною службою з карантину рослин України та експортерами зерна, в результаті яких в серпні блокуються поставки сої, ячменю і кукурудзи врожаю минулого року", - уточнив виданню президент Української аграрної конфедерації Леонід Козаченко. В результаті, за його словами, в поточному місяці експорт зерна не перевищить 1,5 млн т проти 1,7-1,8 млн т, які раніше прогнозувало Міністерство аграрної політики і продовольства.
У серпні Державна служба карантину рослин України запровадила нові методи роботи, які передбачають більш повне інформування змісту карантинних бур'янів у товарних партіях навіть у випадку, якщо покупцеві це не потрібно, говорить Козаченко. "Наприклад, гірчак повзучий заборонений до постачання до Саудівської Аравії. Однак при певному відсотку його вмісту в зерні Саудівська Аравія приймає поставки. Але Державна служба карантину рослин вирішила не враховувати даний факт і забороняє експорт всієї партії", - розповів він.
За словами Леоніда Козаченка, на сьогоднішній день "експорт зрушив з місця". "У двадцятих числах серпня відбулося кілька нарад під головуванням заступника міністра аграрної політики і продовольства Олександра Сеня, в ході яких питання вдалося вирішити", - сказав він. Це підтвердили виданню в найбільшому морському торговельному порту України - Одеському. "Близько тижня стояло судно з соєю, до якої були питання у карантинної служби. Але питання було вирішене, і судно вже пішло", - повідомив начальник Одеського морпорту Юрій Васьков, уточнивши, що зазвичай на це йде кілька годин. Засновник інформаційно-аналітичного центру Black Sea Trans Костянтин Ільницький відзначає, що будь-який простій судна - це втрати для його судновласника. "Наприклад, тільки собівартість утримання судна класу Panamax становить близько 20-30 тис. дол. на день", - відзначає він.
Топ-менеджер однієї з найбільших компаній-експортерів зернових з України говорить, що учасники ринку побоюються нових претензій з боку перевіряючих органів. "До цих пір уряд стверджував, що ніяких обмежень на експорт зернових, які існували в 2010/11 маркетингом році, не буде. Але сьогоднішня практика показує, що такі обмеження необов'язково оформляти на папері - досить компанії закидати усілякими перевіряючими органами", - сказав співрозмовник газети. За його словами, якщо це станеться, то експорт зернових з України в 2012/13 маркетинговому році буде набагато нижче заявлених Мінагрополітики 20-21 млн т.
Нагадаємо, експерти відзначають, що в 2012-2013 МР Україна зможе експортувати близько 20 млн т зернових.