В Україні в січні-червні 2012 року збільшилося виробництво горілки на 15,1%, до 15,43 млн дал, з яких на внутрішньому ринку продано 12,99 млн дал, що на 20,1% більше, ніж за аналогічний період минулого року, Про це виданню "Комерсант-Україна" повідомили в асоціації "Укргорілка". Її директор Володимир Остапюк пояснює такі результати поверненням ринку до показників 2009-2010 років: "В 2011 році спостерігалося різке падіння виробництва горілки в Україні - на 21,5%, що є найнижчим показником за останні сім років. Це сталося через зростання ставки акцизу і цін на спирт, а також низької купівельної спроможності населення. Коли всі ці фактори збіглися, споживач перейшов на споживання нелегальної продукції".
Зростання реалізації горілки на внутрішньому ринку пов'язаний в першу чергу зі скороченням частки тіньового ринку, вважає голова ради директорів компанії Nemiroff Олександр Глусь. За даними Державної податкової служби, в 2011 році частка нелегальної алкогольної продукції склала близько 20%. Мінфін оцінює її в 40%. Раніше представники податкової служби оголосили про посилення боротьби з нелегальною продукцією і пообіцяли ліквідувати тіньовий ринок алкоголю вже до кінця 2012 року. Для цього з початку року податкова міліція сконцентрувалася на ліквідації основних схем ухилення від сплати акцизу, таких як виробництво легальними підприємствами лікеро-горілчаної продукції з неврахованого спирту, виготовлення фальсифікату, контрабанди в Україну спирту та алкогольних напоїв, а також використання підроблених акцизних марок. Крім того, для посилення контролю за обігом підакцизних товарів в Україні пропонується ввести електронну акцизну марку, як в Грузії і Швеції.
Підсумки роботи виробників горілки в I півріччі 2012 року внесли зміни і в рейтинг лідерів ринку. За даними "Укргорілки", найбільшим виробником і продавцем залишилася компанія "Алкогольні традиції" (ТМ "Хлібний дар", "Козацька рада", "Цельсій"). Nemiroff наростив продажі на 5,7% і потіснив з другої позиції "Кримську горілчану компанію" (КГК; ТМ Medoff). Втім, у прес-службі КВК повідомили, що дані "Укргорілки" не збігаються з даними компанії. І, за їх відомостями, вони зберегли друге місце.
Не зовсім задоволені даними "Укргорілки" і в Global Spirits (ТМ "Хортиця" і "Мороша"), яка не входить в асоціацію. "Щоб отримати об'єктивну картину ринку, необхідно підрахувати показники двох виробничих підприємств, що входять у холдинг Global Spirits. Це ЛГЗ "Хортиця" і львівський ЛГЗ "Гетьман", на якому проводиться ще один наш бренд - "Мороша", - вважає директор з маркетингу Global Spirits Георгій Майоров. Якщо слідувати логіці, то компанія повинна потіснити Nemiroff та КВК і переміститися з 4-го на 2-е місце рейтингу найбільших виробників горілки в Україні.
Директор російської дослідницької компанії ЦІФРРА Вадим Дробиз вважає, що продаж горілки в Україні зростає через зниження рівня життя. "Як показує світова практика, з проявом кризових явищ у країні падає споживання слабоалкогольної продукції - пива, вина, і зростає споживання недорогого міцного алкоголю. Це те, що зараз спостерігається в Україні", - відзначає він. В асоціації "Укрпиво" підтвердили, що в січні-червні споживання пива знизилося на 2%. За словами директора асоціації "Виноградарі і винарі України" Сергія Михалечко, продажі вина взагалі впали на чверть. "Вино завжди було індикатором фінансового стану населення країни. Якщо в 2007-2008 роках, до світової фінансової кризи, в Україні щорічно споживалося 6-6,5 л вина на людину, то зараз - близько 3 л", - говорить він. На думку Дробиза, подальше падіння добробуту людей продовжить стимулювати зростання споживання міцного алкоголю.
Нагадаємо, за даними Держстату, виробництво горілки та інших міцних спиртних напоїв в Україні за 7 міс. 2012 р. збільшилося на 12,3% - до 18,4 млн дал.