Фахівці "Публічного аудиту" в ході дослідження діяльності «"Укрхімтрансаміаку" з'ясували, що державне підприємство з ринковою вартістю майже 2,4 млрд грн спрямовує в бюджет держави менше 1 % цієї суми - 24 млн грн. Про це повідомляє прес-служба громадської організації.
"Як засвідчив детальний аналіз "Укрхімтрансаміаку", підприємство має всі передумови бути надприбутковим та суттєво наповнювати бюджет. Втім, воно практично балансує на межі ліквідності. "Укрхімтрансаміак" отримує від транзиту аміаку понад 800 млн грн у рік. При цьому, нічого не виробляючи, він фактично витрачає всі отримані кошти на утримання трубопроводу, декларуючи чистий прибуток всього лише в 46 млн грн", - розповідає директор "Публічного аудиту" Максим Гольдарб.
"Публічний аудит звернувся з офіційним зверненням щодо базових фінансових показників діяльності підприємства. "Керівництво "Укрхімтрансаміаку" незаконно відмовило в наданні публічної інформації, вважаючи неприпустимим для громадської організації звертатися за подібною інформацією. Проте справжні причини відмови, на думку "Публічного аудиту", приховані за тим, що потужна державна монополія, що володіє значною матеріально-технічною базою та потенціалом, фактично нічого не заробляє для країни", - зауважує фахівець організації Андрій Вігірінський. Він акцентує, що на сьогодні бюджет держави від своєї власності ринковою вартістю майже 2,4 млрд грн отримує менше 1% цієї суми.
За підрахунками "Публічного аудиту", різниця між валовими доходами й витратами у 2013 році становила всього на всього 64,1 млн грн (828,4 та 764,3 млн грн відповідно), у 2012 р. - 55 млн грн (778,5 та 723,5 млн грн). Тобто, співвідношення валового доходу та валових витрат підприємства виглядало так: 1:0,93. При цьому 65% всіх витрат складала собівартість (витрати, пов'язані з наданням послуг із транспортування аміаку).
Дослідження "Публічного аудиту" вказує на ризики завищення собівартості на суму до 30%, або до 150 млн грн, через проведення фінансово-господарських операцій з очевидним завищенням ціни, нераціональні адміністративні витрати. Так, якщо в 2012 році такі витрати становили 45,2 млн грн (4,7% від усіх витрат), то в 2013 їх збільшили майже на третину - це при тому, що валові витрати були збільшені всього на 4,6%.
Як зауважує Андрій Вігірінський, у 2014 році для нагляду з повітря за технічним станом української ділянки магістрального аміакопроводу "Тольятті - Горлівка - Одеса" було закуплено у ТОВ "Яна Чартер АГ" повітряні судна на суму 36,8 млн грн. Проте, за даними Реєстру цивільних повітряних суден Державної авіаційної служби України (Civil Aircraft Register of Ukraine), станом на 5 листопада 2014 року компанія повітряних суден взагалі не мала.
Він також наводить інший приклад, коли ТОВ "Охорона та безпека" отримало під підприємства 35,6 млн грн для забезпечення безпеки української частини аміакопроводу та його об'єктів, а також територіальні підрозділи МВС - 5,1 млн грн для охорони громадського порядку й безпеки. Це при тому, що охорона обʼєктів магістрального трубопровідного транспорту має здійснюватися спеціальними відомчими підрозділами "Укрхімтрансаміаку". До речі, засновниками ТОВ "Охорона та безпека" були ТОВ "Промкерам" та ТОВ "Григоріївський рудник", співвласником яких раніше був колишній директор "Укрхімтрансаміаку" Віктор Бондік.
Тому "Публічний аудит" пропонує вжити низку «реанімаційних» заходів, які допоможуть змінити таку негативну динаміку. Насамперед необхідно здійснити комплексний аудит перевірки діяльності «Укрхімтрансаміак», залучивши для цього незалежну міжнародну організацію.
Внесення змін потребує і порядок відрахування до державного бюджету частини чистого прибутку підприємства. За пропозицією аудиторів, його доцільно збільшити до 70 %, завдяки чому держбюджет додатково отримуватиме понад 50 млн грн щорічно.
Нарешті, на рівні Кабінету міністрів України потрібно розробити єдину формулу винагороди топ-менеджерів та керівників державних підприємств, прив'язавши її розмір до економічних показників діяльності підприємства, його рентабельності та прибутковості. Крім того, важливо обмежити обсяг адміністративних витрат державних підприємств та встановити жорсткі правила використання коштів, отриманих від підприємницької діяльності.
"Крім того, "Публічний аудит", беручи участь у процесі аналізу бюджетування, рекомендував підвищити тариф за транспортування аміаку територією України відповідно до ринкових цін. До цього рентна ставка на транспортування 1 тони аміаку становила 5,1 грн, тоді як вартість 1 тони аміаку - близько 600 долл. "Публічний аудит" запропонував удвічі підвищити розмір ставки та перевести її в доларовий еквівалент. Ці нововведення вже враховані в змінах до чинного Податкового кодексу України", - резюмує Максим Гольдарб.