"Укравтодор" ініціював процес акціонування облавтодорів
В Україні активізувалася робота з реформування автодорожнього господарства. Так, "Укравтодор" ініціював поправки до урядової постанови, які дозволять провести акціонування облавтодорів, що мають зараз статус дочірніх підприємств. У такому статусі вони зможуть залучати приватне фінансування. Особливо це важливо зараз, адже "Укравтодору" це робити дедалі складніше, пише "Комерсант-Україна".
Згідно із запропонованими "Укравтодором" змінам до постанови уряду №221 від 28 лютого 2002 р., коли була створена Державна акціонерна компанія (ДАК) "Автомобільні дороги України", пропонується зняти заборону на конвертацію акцій ДАК при виділенні, злитті, приєднанні, перетворенні. Наприкінці жовтня Міністерство інфраструктури без зауважень погодило правки, запропоновані "Укравтодором". Документ ще повинні схвалити Мінфін, Мінекономрозвитку і Фонд держмайна.
Радник голови "Укравтодору" Володимир Галушко каже, що прийняття проекту постанови Кабміну дозволить створити холдингову компанію, а її дочірні підприємства стануть публічними акціонерними товариствами. Управляти облавтодорами зможе як "Укравтодор" через ДАК, так і обладміністрації, які можуть отримати 100% акцій акціонерних обласних компаній. "Це дасть можливість у майбутньому розвивати їх за рахунок коштів місцевих бюджетів або інвесторів після приватизації. Ми хочемо створити ринок послуг з експлуатації та утримання доріг. ПАТ зможуть самостійно, без втручання "Укравтодору" брати кредити та інші запозичення", - зазначив Галушко.
Це рішення приймається в рамках Концепції реформування системи державного управління автомобільними дорогами загального користування, яка була схвалена у 2011 р. У ній, зокрема, йдеться про передачу управління автомобільними дорогами всім областям країни, автономній республіці Крим та Севастополю.
ДАК "Автомобільні дороги України" знаходиться під управлінням "Укравтодору". Компанія відповідає за ремонт, будівництво та утримання доріг загального користування. ДАК була створена шляхом передачі майна держпідприємств, що входили до складу Української державної корпорації з будівництва, ремонту та утримання автомобільних доріг, дочірнім підприємствам. Зараз вона об'єднує 25 дочірніх підприємств-облавтодорів і підприємства "Львівський Дорсервіс", "Севастопольський упрдор", "Західдорвибухпром", "Ексбуд", ШРБУ N100 і пансіонат "Дорожник".
У новому статусі облавтодори зможуть закладати акції для залучення фінансування, вважає партнер юридичної фірми "Василь Кисіль і партнери" Денис Лисенко. За його словами, в перспективі можуть бути створені спільні підприємства державно-приватного партнерства. "Такі компанії цікаві інвестору, оскільки в них фактично існують ексклюзивні права на доступ до ринку, у якого практично немає конкурентів. У майбутньому є шанси вивести акції цих акціонерних компаній на фондовий ринок для підвищення капіталізації", - говорить радник практики корпоративного права юридичної фірми Integrites Ярослав Абрамов.
Втім, є й побоювання, що облавтодори не зможуть залучити великі суми на хороших умовах. "Зараз немає ясності, чи стане держава гарантувати залучення коштів акціонерними компаніями, як це робиться у випадку з "Укравтодором", а гарантії місцевих бюджетів навряд чи будуть мати такий же ефект", - вважає виконавчий директор Міжнародного фонду Блейзера Олег Устенко. "У другій половині 2014 р. очікується зниження емісії у США, що спричинить за собою збільшення вартості запозичень. Акціонування облавтодорів насамперед має сприяти переведенню їх у концесію - це найбільш затребуваний і поширений у Європі шлях розвитку суб'єктів господарської діяльності", - резюмував Олег Устенко.