Перекидання експортних обсягів газу з України на новий газопровід Nord Stream може дорого обійтися "Газпрому". Контракти монополії з прокачування значних обсягів газу через країни Східної Європи укладені з умовою take or pay, тому їх недозавантаження загрожує "Газпрому" штрафами. У січні-вересні 2012 р. транспортний витрати "Газпрому" вже зросли на 20%, пише "Комерсант-Україна". Причому на тлі збільшення витрат він через зростаючу конкуренцію змушений знижувати ціни для європейських споживачів, зменшуючи маржу.
Ціна транзиту російського газу до Європи через Україну і газопровід Nord Stream (з Росії до Німеччини по дну Балтійського моря) в січні-вересні 2012 р. зросла на 20%, до 237,8 млрд руб. (7,84 млрд дол.), говориться в опублікованому вчора звіті "Газпрому" по МСФЗ. При цьому подорожчання вартості прокачування через Україну склало всього 5%, стверджує джерело видання в Міненерговугілля України.
Найбільшим транзитером російського газу в Європі є Словаччина. У "Газпрому" з нею контракт до 2029 р. на транзит до 50 млрд кубометрів газу в рік на умовах take or pay. У вересні глава "Газпром експорту" Олександр Медведєв, будучи в Словаччині, запевнив, що "всі зобов'язання за цими контрактами будуть виконані", і країна "без транзитних платежів не залишиться". У підсумку до 2029 р. "Газпром" заплатить Словаччині за транзит більше 900 млрд кубометрів газу, але реальний обсяг прокачування складе не більше чверті заявленого, відзначають експерти. Тобто транзит одних і тих же обсягів газу буде сплачено двічі, на старих маршрутах через Східну Європу і через Nord Stream, і це без урахування перспективи введення газопроводу South Stream і на тлі зниження обсягу експортних поставок "Газпрому".
У "Газпромі" і "Газпром експорті" ситуацію не коментують. Але в тому ж звіті за МСФЗ говориться, що в січні-вересні тарифи для споживачів в колишньому СРСР зросли на 20%, а для Європи - на 9%, маржа з прибутку від продажів знизилася з 36% до 26%. Причому "Газпрому", щоб витримати зростаючу конкуренцію на європейському ринку, доводиться знижувати ціни. Зокрема, французька GDF Suez, австрійська Econgas і німецькі Wingas і WIEH в січні подали заявки на перегляд умов своїх контрактів, повідомив заступник гендиректора "Газпром експорту" Сергій Челпанов. Ряд європейських споживачів "Газпрому" отримали знижки раніше. Компанія знизила і середню прогнозну ціну газу для Європи на 2013 р. з 415 дол. за тисячу кубометрів до 370 дол.
Через зниження кінцевих цін і зростання транзитного тарифу маржа "Газпрому" продовжить скорочуватися, а його експорт газу через Nord Stream може опинитися на межі рентабельності, вважає Михайло Корчемкін. На відміну від головного конкурента "Газпрому" в Європі - Норвегії, транспортна складова в ціні російського газу дуже велика, так як газ йде з Ямалу, додає глава напрямки світової енергетики в "Сколково" Тетяна Мітрова. Якщо у Норвегії транспортування в кінцевій ціні становить близько 30%, а видобуток 70%, то у "Газпрому" приблизно навпаки, пояснює вона. Директор Інституту енергетичних досліджень Дмитро Марунич вважає, що "Газпром" може частково компенсувати зростання транспортних витрат перекиданням частини українського експорту не на Nord Stream, а через Білорусію, чиї газопроводи належать "Газпрому".
Читайте також: Україна закупила в 2012 р. 33 млрд куб. м російського газу, - "Газпром"