Продовольчі рітейлери практично відмовилися від розвитку. У першому кварталі цього року гравці відкрили тільки 47 магазинів, підрахувала дослідницька компанія GT Partners Ukraine. Про це РБК-Україна стало відомо з публікації на Аbcnews.com.ua.
Для порівняння, за січень-березень минулого року, мережі розширилися на 92 торгові точки. Такого значного зниження темпів розвитку директор GT Partners Ігор Гугля не пригадує.
Експерти впевнені, що розвиток ринку гальмує падіння купівельної спроможності, дороге банківське кредитування та курсові гойдалки.
Зміна лідера і формату
За підсумками першого кварталу змінився лідер за темпами розвитку. Найбільший український продовольчий рітейлер - АТБ відкрив всього три торговельні точки, тоді як у січні-березні минулого року - 25. Як результат, мережа поступилася першою сходинкою своєму головному конкурентові - компанії Fozzy Group (працює під торговими марками "Фора" і "Сільпо"). На другому місці опинилася луцька мережа "Наш Край", а на третьому - "АТБ", "Брусничка" і луцький рітейлер "Сім-23".Перші три місяці поточного року принесли й інші тенденції. Більша частина нових магазинів - дискаунтери і "магазини біля будинку". "У першому кварталі на них припадало 83% від загальної кількості відкритих об'єктів, тоді як за аналогічний період їх частка склала 33%", - зазначив Ігор Гугля.
Сьогодні, за даними GT Partners Ukraine, в Україні працює 3,33 тис. продовольчих магазинів.
Грошей немає
Зміна пріоритетного формату та уповільнення темпів розвитку рітейлерів мають одну причину - економічну. Ситуація в банківській сфері не сприяє видачі кредитів, а на власні гроші можуть розвиватися далеко не всі оператори, говорить директор департаменту маркетингу мережі Varus Катерина Огуряєва. Зросли витрати на запуск, значна частина яких прив'язана до доларової складової", - зазначила вона. У банків немає вільних коштів із-за відтоку депозитів (за даними НБУ з січня по березень він склав 18 млрд грн), а Національний банк реально видає рефінансування під 33% річних у гривні.У відкриття одного "магазину біля дому" потрібно вкласти близько 1 млн грн, в супермаркет - 8-12 млн грн, а в гіпермаркет - близько 24 млн грн, підраховує керуючий партнер консалтингової компанії Retainet Олександр Ланецький. "Магазин невеликого формату може окупитися за два-три роки", - додає він.
У зміні пріоритетів за форматом свою роль зіграла і відсутність підходящий великих приміщень, але все ж основна причина носить економічний характер.
Наситилися
Ринок продовольчого роздробу практично насичений, пояснює антирекород з розвитку мереж голова правління Інвестиційно-трастового банку Олександр Подолянко. За даними Державної служби статистики, в січні-березні роздрібний товарообіг в Україні скоротився на 25,6% і склав 103,9 млрд грн.
Побічно це підтверджує і співвласник продовольчої мережі "Фуршет" Ігор Баленко, за словами якого, обороти рітейлерів у першому кварталі зросли приблизно на 5-7% у грошовому вираженні порівняно з таким же періодом 2014 року. "Але кількість проданих найменувань товарів знизилося", - зауважив він. За словами трьох директорів рітейлерів, з початку року ціни на продукти на полицях продовольчих магазинів зросли в середньому на 30-40%.
Не можна скидати з рахунків і вплив АТО. Гравці не тільки відмовилися від розвитку в цьому регіоні, але і втратили свій бізнес, який вели на Донбасі. Наприклад, як раніше писав ABCnews, АТБ втратила в цьому районі близько 150 торгових точок. Про закриття торгових точок заявила і мережа фреш-маркетів "Брусничка".
Магазини стирають
До кінця року темпи розвитку мереж не зростуть, упевнений Ігор Гугля. "Ми припускає, що мережі відкриє вдвічі менше магазинів порівняно з минулим роком", - зауважує він. Пов'язано це з тим, що до кінця поточного року економічна ситуація в країні не покращиться.