Дизайнер Яна Червінська розповідає, як fast fashion шкодить навколишньому середовищу і чому варто "придивитися" до свідомої моди
Щорічно текстильна індустрія споживає 132 000 000 тонн вугілля і від 6 до 9 мільярдів літрів води, а 60 з більш ніж ста мільярдів предметів одягу, які випускаються щороку, люди викидають протягом 12 місяців після покупки. Це негативно впливає на навколишнє середовище значно більше, ніж багато хто уявляє.
Пластик в океанах, "шостий континент" зі сміття, маса текстильних відходів, низька заробітна плата у працівників текстильної промисловості - далеко не повний список проблем, які виникають в останні десятиліття.
Усвідомлена мода – поки що маловідоме для України явище, але воно стрімко набирає оберти і в нашій країні. Яна Червінська – українська дизайнерка, яка почала серію освітніх подій Sustainable fashion pad, які знайомлять суспільство з цим явищем.
Ми зв'язалися з Яною, щоб з'ясувати, що таке fast fashion, свідома мода і чим важливий апсайклінг, як масове виробництво одягу негативно впливає на екологію і з чого почати новачкові, який перейнявся ідеями zero waste. Висвітлювати тему усвідомленою або повільної моди плануємо і надалі. Сьогодні - перша частина матеріалу, який розповість, як споживати менше одягу, обирати більш екологічні матеріали і в цілому звертати більше уваги на те, який одяг ми купуємо і що ми носимо.
Яно, зараз все частіше говорять про шкоду масового виробництва одягу для навколишнього середовища. В чому полягає головна шкода? Особливо того одягу, який розрахований на недовгий час використання і який швидко викидають?
Міжнародна експансія швидкої моди посилює проблему в глобальному масштабі. Fast fashion (швидка мода - ред.) фокусується на швидкості і низьких витратах, для того щоб знову і знову представляти нові колекції, копіюючи образи знаменитостей або нішевих брендів. Виробляючи дешево і багато, мас-маркет робить одяг "одноразовим". Це особливо небезпечно для навколишнього середовища, оскільки тиск на зниження вартості і часу, необхідного для отримання продукту від дизайну до цеху, означає, що буде багато екологічних наслідків.
Критики fast fashion виділяють забруднення води, використання токсичних хімікатів та рівня текстильних відходів серед найбільш негативних наслідків.
Фото: “Виробляючи дешево і багато, мас-маркет робить одяг "одноразовим". Це особливо небезпечно для навколишнього середовища" - Яна Червінська (instagram.com/modernvintagemovement)
Візьмемо, приміром, поліестер - найбільш популярну тканину в індустрії моди. Коли поліефіри одягу з поліестеру промиваються в побутових пральних машинах, вони відокремлюють мікрофібри, які додаються до зростаючого рівня пластику в океанах. Ці мікрофібри дуже дрібні і можуть легко проходити в каналізацію, а також в очисні споруди. Вони не є біологічними, і тому вони являють собою серйозну загрозу для водного життя.
В харчовому ланцюжку це виглядає так: маленькі істоти, такі як планктон, їдять мікрофібри -> риба і молюски -> людина. Текстильне виробництво використовує величезну кількість води, більша частина якої змивається у водні шляхи, навантажені забруднюючими речовинами, такими як відбілювачі, кислоти, фарби і барвники.
Що таке усвідомлена мода? Чим вона важлива для сучасного суспільства?
Усвідомлена мода передбачає відповідальне ставлення до планети, природи та до людей. В ідеалі, дизайнер замислюється про всіх етапи життєвого циклах речі: як вона з'являється, як використовується і де закінчує свій цикл. В ідеалі, при виробництві і споживанні речей екосистемі планети не наноситься шкоди. Але реальність така, що за рік текстильна індустрія споживає сто тридцять два мільйони тонн вугілля і від шести до дев'яти мільярдів літрів води, а шістдесят з більш ніж ста мільярдів предметів одягу, які випускаються щороку, люди викидають протягом дванадцяти місяців після покупки.
Усвідомлена мода та ініціативи, які навколо неї сформувалися (від Ellen MacArthur Foundation, Fashion revolution, Future Tech Lab, Eco-Age до Centre for sustainable fashion) покликані допомогти суспільству замислитися над екологічними проблемами і зробити кроки для їх мінімізації. Це відноситься до кожного з нас, адже всі ми є споживачами тих чи інших брендів і своїми покупками підтримуємо систему надспоживання і швидкої моди.
Фото: Іноді масштаби виробництва "одноразового одягу" просто вражають (instagram.com/_margaretburton_/)
Які головні риси усвідомленої моди? Наприклад, використання екологічних матеріалів, оренда одягу і так далі?
Я хочу навести в приклад праці фінських дослідників Мааріт Аакко і Рітви Коскеннурмі-Сивонен, які систематизували практики стійкої моди.
Згідно з їх правилами, дизайнер повинен:
– вибирати екологічні матеріали або тканини, зроблені з перероблених волокон, піклуватися про переробку відходів;
– використовувати поновлювані і такі ресурси і матеріали, що переробляються;
– вибирати тільки найнеобхідніші та безпечні процедури, пов'язані з фарбуванням, пранням;
– використовувати безвідходний крій, прозору організацію праці, справедливу оплату, прозорі ланцюги поставок;
– брати участь у соціально значущих проектах, застосовувати партисипаторний дизайн;
– економити ресурси, застосовуючи різні способи продовження життя речей, використовувати місцеві ресурси, щоб не витрачати ресурси на транспортування;
– прозоро вести бізнес;
– привертати увагу до стійкої моди через естетику, унікальність і якість речей.
Усвідомлена або повільна мода, sustainable fashion - досить нове для України віяння. Хоча в той же час у нас активно використовують речі з секонд-хендів. Як сприймається ідея sustainable fashion в нашому суспільстві зараз?
Тут скоріше хотілося б навести у приклад не українського споживача, який купує секонд-хенд або сток часто через відсутність грошей на нові речі, а нові цікаві українські проекти - вінтажний курований маркет Kyivness, лекторій Кураж-Базару і Ласки, круглий стіл на тему Sustainable fashion від Ukrainian Fashion Week, Ozero, ReThink, нашу платформу Sustainable Fashion Pad.
Саме завдяки таким проектам усвідомлена мода дійде до масового споживача і змінить культуру ставлення до навколишнього середовища, природи і людей. А там і до держпідтримки інновацій в переробці текстильного сміття недалеко.
Що таке апсайклінг і чому він важливий?
"Апсайклінг" – створення одягу із вживаного одягу. Від ресайклінгу апсайклінг відрізняється тим, що в першому випадку основна мета дизайнера полягає в мінімізації відходів, а у другому – у створенні речі з доданою вартістю. Додана вартість з'являється в результаті того, що дизайнер інвестує у виробництво свою креативність.
Апсайклінг складно масштабувати, якщо це дизайн-підхід конкретного бренду. Вживані матеріали (post-consumer waste – матеріали, які побували у використанні) вимагають великих зусиль щодо приведення їх у стан, коли з ними можна знову працювати.
У той же час апсайклінгом можна займатися в домашніх умовах: перешивати старі речі, ремонтувати, робити аплікації та нашивки, створювати щось нове з двох-трьох речей.
Часто цей метод нагадує те, що в радянський час радили в журналах "Селянка" і "Робітниця", коли пропонувалося робити з уживаних чоловічих сорочок наволочки, а з речей для дорослих шити дитячі речі Тоді це, звичайно, було через тотальний дефіцит, але зараз всі ці методи радять sustainable fashion/lifestyle блогери c десятками тисяч підписників і вони здаються цікавими.
Як sustainable fashion впливає на світові модні віяння в цілому? Адже, згідно ідеї усвідомленої моди, варто купувати якомога менше одягу. Але що робити тим, хто стежить за модою, яка сьогодні актуальна, а завтра - вже ні?
Позбавтеся від помилкового уявлення про те, що усвідомлена мода означає тільки вживання вже наявного в шафі власного одягу. Є багато невеликих і легких змін, які можна зробити. В сукупності вони будуть мати велике значення для навколишнього середовища, як соціально, так і екологічно.
1. Купувати менше і вибирати більш якісні речі, які зроблені якомога більш етично, перевіряти етикетки і замислюватися над складом і фабрикою-виробником.
2. Думати про те, де і як виробляється одяг, з чого виробляється кожна деталь. Там, де це можливо, не купуйте синтетичні матеріали на основі нафти, такі як поліефір і нейлон, які насправді є пластмасами. Щоразу, коли такі тканини стираються, вони втрачають тисячі мікроволокон, які в підсумку забруднюють річки і океани.
"Reuse, Reduce, Recycle" (повторне використання, скорочення, переробка) - кожен продукт, який ми купуємо, впливає навколишнє середовище, від матеріалів, які використовуються для його створення, до вуглекислого газу, який виділяється в процесі виробництва і транспортування в магазини. Тому перш ніж купувати, запитайте себе, чи дійсно це потрібно.
4. Оптимізуйте ваш гардероб: завжди замислюйтесь, чи справді ви потребуєте цієї речі? Часто ми здійснюємо покупки імпульсивно, саме тому кожен рік близько 10,5 мільйонів тонн одягу в США потрапляє на звалища і збільшує рівень світових текстильних відходів.
5. Стежити за хештегом #30wears, який означає, що модний лук одягнувся не менше 30 разів.
6. Віддавати непотрібні і ношені речі на переробку. В Києві це можна зробити в магазині Laska і H&M.
Тим хто стежить за модою, слід також стежити за глобальними трендами: sustainable lifestyle, zero waste travelling. Прогресивні дівчата тепер стежать не за модою, а за sustainable fashion.
Що потрібно новачку, який не знає, з чого почати, але дуже хоче дотримуватися руху усвідомленої моди?
Для новачків я раджу надихнутися глобальним рухом zero waste і sustainable living, а вже потім сфокусуватися на моді. Таким чином можна уникнути поверхневого захоплення красивими словами і термінами, і дійсно вивчити питання.
Як ви сама надихнулися цією ідеєю?
На мене дуже вплинула зустріч з Анею Поникарчук з Ozero, яка розповіла про книгу Беа Джонсон "Будинок нуль відходів", це стало лейтмотивом моїх роздумів на тему усвідомленої моди. Адже усвідомлена мода виходить не з моди як такої, а з проблем, які нас оточують: пластик в океанах, "шостий континент" зі сміття, маса текстильних відходів, низька заробітна плата у працівників текстильної промисловості. І коли ти розумієш, що виробництво одягу і модна індустрія другі за рівнем забруднення навколишнього середовища після нафтопереробної промисловості, ти вже дивишся на речі інакше.
Фото: Часто ми здійснюємо покупки імпульсивно, саме тому щороку близько 10,5 мільйонів тонн одягу в США потрапляє на звалища і збільшує рівень світових текстильних відходів, говорить Яна Червінська (прес-служба)
Нещодавно в Києві ви провели освітні Sustainable Fashion Pad. Плануєте проводити їх і надалі? Для кого будуть ці події?
Так, ми плануємо щомісяця проводити освітні події від нашої платформи, іноді у співпраці з іншими цікавими проектами. Наприклад, на жовтень у нас вже заплановано захід з LBK Production, це буде круглий стіл, на якому ми знову піднімемо важливі теми і для модних інсайдерів, та для свідомих споживачів Частина подій буде закритою, для резидентів платформи і гостей, а частина -відкритими. Такими, яким був перший івент на ВДНГ, куди міг прийти кожен і відвідати лекторій, воркшопи і маркет свідомих брендів.
Відео: Як пройшов тиждень моди в Києві (video.rbc.ua)
Неприхована сексуальність в міських джунглях: 11 модних трендів сезону весна-літо 2019.
Нагадаємо, у Києві відгримів 43-й сезон Ukrainian Fashion Week.