"Предмети" у великому місті: Bob Basset та Гамлет Зіньковський презентували спільний проект у "Єрміловцентрі"
14 вересня харківський центр сучасного мистецтва "Єрміловцентр" відкрив виставковий сезон проектом "Предмети" художників Гамлета Зіньківського та Bob Basset'а
Близько тисячі відвідувачів у день відкриття виставки прийшли в "Єрміловцентр", щоб на свій розсуд прочитати історію про Місто, розказану художниками з допомогою різних предметів. Ними стали дев'ятнадцять шкіряних масок і стімпанкова собака Bob Basset'а, стіна з кількома сотнями ножиць, які Гамлет Зіньковський дванадцять років збирає по всьому світу, і повсякденні предмети, художньо переосмислені Зіньковським.
Крім того, художники представили спільну відеороботу, зняту в Парижі, і запропонували глядачам (не) стріляти по художніх об'єктах у тирі.
Фото: "Предмети" у великому місті (прес-служба)
Виставка триватиме до 21 жовтня. Вхід традиційно вільний.
Художники виношували спільний проект півтора роки - вперше художники заявили про свої наміри ще у травні 2017 року під час Ночі Музеїв у тому ж "Єрміловцентрі". Певною мірою "Предмети" стали результатом їх спільних подорожей до Ліми (Перу) і Париж, а ще - спільних прогулянок по місту і рефлексій про нього. Втілити задум допомогла молода харківська кураторка Вікторія Бавикіна, яка разом з художниками сформувала концепт "Предметів": виставки, розповідає про різні сторони міста.
Фото: Художники виношували спільний проект півтора року (прес-служба)
Мистецтвознавець Зоя Звіняцковська, яка побувала на виставці "Предмети", вважає, що Гамлет Зіньковський і Bob Basset, на її думку, — найбільш урбаністиично спрямовані сучасні художники України.
"У тому, що робить Bob Basset, для мене дуже багато Харкова, — каже Зоя Звіняцковська. — Його роботи вкрай урбаністичні, вони — про місто як про певну структуру, і якщо в Україні є стовідсоткове місто без домішок, "справжнє" Місто — то це Харків. Мені дуже подобається придумане ним визначення — "техноромантизм", йому явно комфортно в місті як структурі, і тим гомункулам з шестернями замість очей, які він створює, — теж комфортно.
Фото: Певною мірою "Предмети" стали результатом їх спільних подорожей до Ліми (Перу) і Париж, а ще — спільних прогулянок містом і рефлексій про нього (прес-служба)
Експозиція побудована таким чином, що як би запрошує на прогулянку по місту, де перетинаються реальні предмети нереальних світів — з, навпаки, фантасмагоричними створіннями, що незрозуміло яким чином опинилися в нашій реальності. Є завешений чорною тканиною початок, коридор, в кінці якого відвідувачів зустрічає підвішена в повітрі стімпанкова собака Bob Basset'а. Є стіна, де Гамлет у своєму пізнаваному стилі написав сформульовану куратором концепцію — так само, як він пише на стінах будинків.
Візуальна домінанта виставки — стіна площею приблизно п'ятдесят квадратних метрів, обвішана колекцією зібраних Гамлетом ножиць. Бічні простори заповнені масками Bob Basset'а, причому в одному з них художник запрошує глядача до гри: маски проступають через антикварні дзеркала з витравленою амальгамою. Ти дивишся в дзеркало (різні дзеркала розраховані на різний зріст) — і бачиш замість свого обличчя маску.
"Більше всього мені сподобався цей хід з масками і дзеркалами, — ділиться художниця Оксана Солоп. — Ти дивишся в старовинне дзеркало і бачиш у відображенні замість свого обличчя маску. Можна спроектувати на себе образи, які створює Bob Basset, я ними захоплююся, вони ніби з інших світів".
Фото: Візуальна домінанта виставки — стіна площею приблизно п'ятдесят квадратних метрів, обвішана колекцією зібраних Гамлетом ножиць (прес-служба)
Куратор Вікторія Бавикіна пояснює, що інсталяція з тиром досліджує ставлення сучасного глядача до феномену актуального мистецтва. Реакції глядачів стали явними і відчутними, адже кожен зміг скористатися (або не скористатися) можливістю фізично пошкодити художній твір.
"Мистецтво — це не тільки акт-творення, а й смерть, а потім — переродження. І постійна нестача фідбеку від глядача, величезна лакуна між тими, хто створює мистецтво та тими, хто його споживає, створює неможливість адекватно розуміти глядацькі реакції, почуття, емоції по відношенню до показаного", — коментує Вікторія.
Фото: Інсталяція з тиром досліджує ставлення сучасного глядача до феномену актуального мистецтва (прес-служба)
Про взаємодію публіки з мистецтвом розповідає і "стіна ножиць", яка з перших хвилин перетворилася у селфі-зону — аналогічно тому, як фонами для instagram-фото стають мурали Гамлета у місті.
"Дванадцять років тому мені наснилася величезна стіна, на якій висять ножиці. З тих пір я почав їх колекціонувати: знаходив по оголошеннях, на барахолках по всьому світу. Я не знаю, скільки в колекції експонатів, але навіть семиметрової стіни не вистачало для експозиції. Нарешті сон став реальністю, і я бачу цю стіну перед собою", - розповідає художник Гамлет Зіньківський.
В колекції художника — ножиці для найрізноманітніших цілей: від звичайних манікюрних до ножиць для стрижки овець, обрізання свічок і навіть варених яєць, датовані ХІХ століттям. Є навіть ножиці, створені у ХІІ столітті, що складаються з двох лез і шматка сталі. Художник каже, що ножиці для нього — символ відсікання всього зайвого. Крім ножиць, Гамлет представив свою колекцію повсякденних предметів, які він спробував художньо переосмислити: довге чорне пальто з написом "Харків у пальто", елементи меблів, каністри і пила "Дружба" та багато іншого.
Фото: Спільний проект Bob Basset і Гамлета Зіньківського (прес-служба)
Директор "Єрміловцентру" Наталія Іванова каже, що півтора року відвідувачі і журналісти запитували про проект: його, вочевидь, чекали. Але на такий ажіотаж навіть не розраховували.
"Не пригадаю такої кількості людей на відкритті експозиції в Харкові, — зізнається директор. — Це як у фільмі "Вихід через сувенірну лавку", коли Тьєррі Гетта відкриває виставку в Лос-Анджелесі і під галереєю створюється величезна черга. Було дуже багато молоді, і це означає, що ці автори для неї значущі, що молоді люди стежать за новими тенденціями, які цікавляться сучасним мистецтвом, а отже — і ми робимо правильні речі".
Подія у Facebook: Предмети. Гамлет Зіньковський Bob Basset
Відео: Як у Києві пройшов показ нової колекції Андре Тана — Atelier Andre Tan (video.rbc.ua)
Нагадаємо, ONUKA розповіла про екологічну загрозу, новий кліп та світогляді інтроверта.
український дизайнер розповіла, що таке свідома мода і як мас-маркет шкодить екології.