У минулий четвер парламент прийняв у цілому законопроекти N0936 "Про утилізацію знятих з експлуатації транспортних засобів" і N0975 "Про внесення змін до Податкового кодексу щодо сплати екологічного податку за утилізацію знятих з експлуатації транспортних засобів".
Згідно з ними, базові ставки утилізаційного збору будуть складати 5,5 тис. грн для легкових автомобілів, а для автобусів, вантажних і вантажно-пасажирські автомобілів або спецтехніки - 11 тис. грн. Остаточний розмір збору буде розраховуватися за допомогою коефіцієнтів. Таким чином, з нових легкових автомобілів буде сплачуватися сума в межах 4,73-30,2 тис. грн, з уживаних - 9,46-60,5 тис. грн залежно від обсягу двигуна. Плата для решти видів нових транспортних засобів складе 8,8-14,74 тис. грн, а вживаних - 17,6-29,4 тис. грн залежно від їх маси, повідомляє Цензор.НЕТ з посиланням на Комерсант Україна.
Сума буде стягуватися з імпортерів при розмитненні, а з виробників - при продажу. Генеральний директор "Ніссан Мотор Україна" Андрій Нестеренко вважає, що введення цього збору буде мати негативні наслідки для авторинку - ціни на автомобілі піднімуться, а сам ринок очікує незначне зниження.
Передбачається, що дані закони набудуть чинності з 1 вересня. Це відбудеться, якщо їх підпише президент Віктор Янукович. Сам збір буде стягуватися після того, як Кабінет міністрів призведе існуючі нормативно-правові акти у відповідність з новими законами, на це йому відводиться три місяці з моменту набуття ними чинності.
Почесний президент "Укравто" Таріел Васадзе каже (ПР), що утилізаційний збір - тільки частина держпрограми з активізації розвитку вітчизняної економіки, розрахованої на 2013-2014 роки. Щорічно в Україні підлягає утилізації не менше 100 тис. автомобілів, але до цих пір в країні немає належних потужностей. "Вартість одного центру з утилізації складає близько 7 млн євро. На сьогоднішній день в країні близько 10 млн автомобілів, більше 80% з них старше 13 років. Проводячи утилізацію, ми створюємо умови для оновлення українського автопарку", - каже Васадзе.
Нові правила змушують потенційних покупців, багато з яких добре пам'ятають нещодавню подорожчання, пов'язане з введенням спецмита, переглядати плани. "Варіант покупки українського автомобіля я не розглядаю. Так як вони не набагато дешевше, а відгуки про їх якість та існуючі на ринку стереотипи мені довіри не вселяють, - розповів один з покупців в автосалоні" Автоберег "(дилер Hyundai) Рустам Абдулін. - Тому я постараюся якомога швидше купити автомобіль, щоб встигнути до того, як він подорожчає ".
"Сьогоднішні економічні умови не дозволяють вийняти з обороту додаткові кошти, щоб закупити автомобілі, тому наше підприємство відкладе покупку до кращих часів. Але навіть якщо закон набуде чинності, ми українські автомобілі купувати не будемо, тому що компанії необхідний транспорт, який збереже значну залишкову вартість після експлуатації, щоб ми могли його перепродати. Швидше за все, ми просто закупимо менше ", - говорить фінансовий директор компанії" Агробонус "Світлана Василенко.
Слід зазначити, що не всі автомобілі будуть обкладатися утилізаційним збором. Відповідно до одного з прийнятих депутатами документів, українські виробники, які мають повний цикл виробництва, що включає зварювання і фарбування, і заводи, що здійснюють промислову збірку автомобілів, звільняються від сплати збору. Такий опцією вони можуть скористатися за умови гарантування самостійної утилізації та створення необхідних потужностей. У сегменті легкових автомобілів цим критеріям відповідають Запорізький автозавод, "Богдан", "Єврокар" і Кременчуцький автоскладальний завод (КрАСЗ).
Вітчизняні автовиробники високо оцінюють прийняті документи. "Без захисту внутрішнього виробника складно розвивати не тільки автовиробництво, а й економіку в цілому. Введення цього закону дозволить нашій компанії мати більше аргументів на переговорах з іноземними компаніями для початку виробництва нових моделей автомобілів", - каже президент корпорації "Богдан" Олег Свинарчук. Він зазначає, що це нові робочі місця і кошти для держбюджету. Передбачається, що тільки за перший рік дії закону в бюджет буде перераховано близько 2,2 млрд грн.
На думку гендиректора AUTO-Consulting Олег Омельницький, українські виробники отримають не тільки позитивні зрушення в розвитку виробництва, а й додатковий ліквідний бізнес - потужності з утилізації: "Це дозволить мати привабливі ціни, що негайно позначиться на зростанні ринкової частки вітчизняних виробників. Крім того, обходити даний збір побажають багато імпортерів, так що не виключено, що в країні зросте викрутки збірка ".
Імпортери традиційно виступають проти нововведень. За словами генерального директора Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів (ВААІД) Олега Назаренко, закон був прийнятий в "сирому вигляді", і асоціація вимагає від глави держави його скасування або як мінімум доопрацювання. ВААІД направила на ім'я глави держави листа з проханням застосувати відносно цього закону право вето, вважаючи, що ставки збору були необ'єктивно завищені і не відображають справжніх витрат на утилізацію автомобілів. Ініціативу підтримали депутати від опозиції, зареєструвавши в минулу п'ятницю законопроекти про скасування прийнятих законопроектів N0936 і N0975.
Новий збір може з часом вдарити і по складальному виробництву в Україні, каже екс-власник групи АІС (входить КрАСЗ), член комітету Верховної ради з податкової та митної політики Дмитро Святаш (Партія регіонів): "Виробники, що здійснюють збірку автомобілів, повинні будуть за три роки поставити на повномасштабне виробництво мінімум одну модель автомобілів. Якщо цього не відбудеться, компанії доведеться заплатити всі податки, мита і збори, від яких вона звільнялася ".
Введення збору може вступити в протиріччя з нормами Світової організації торгівлі (СОТ). На думку партнера юридичної фірми Astapov Lawyers Олега Мальського, дія утилізаційного збору проти іномарок буде порушувати принцип національного режиму, що означає дискримінацію автоімпортерів, чого серед членів СОТ бути не повинно.
Спочатку Україна домагалася введення збору лише щодо російських автомобілів. Це повинно було стати дзеркальною заходом на введення в РФ утилізаційного збору з 1 вересня 2012 року. Але з осені цього року під тиском СОТ Росія поширить дію збору і на російську продукцію. "На Україну, швидше за все, теж поскаржаться країни-члени СОТ, але для того щоб організація винесла своє рішення, знадобиться не менше двох років, а штрафні санкції в цьому випадку не передбачені. Таким чином, Україна створить на невеликий період тепличні умови місцевому автопрому ", - вважає Мальський.
Таріел Васадзе нагадує, що в 2012 році країни, що входять в G20, взяли понад 100 рішень по захисту своїх ринків і окремих галузей економіки. "Україна не повинна стояти осторонь, ми повинні розуміти, що утилізаційний збір спочатку приймається з екологічних причин, а вже потім - для підтримки вітчизняного автопрому", - говорить він.
Втім, Олег Назаренко відзначає, що в країнах Євросоюзу, навпаки, за утилізацію автомобілів платять компенсацію власникові, стимулюючи його придбати новий автомобіль. "У законі є норма про те, що якщо автомобіль не відповідають технічним умовам експлуатації та загрожує безпеці людей і довкіллю, то він підлягає негайній утилізації. Питання в тому, хто це буде визначати? Раніше президент ліквідував техогляд автомобілів, щоб прибрати побори з громадян , а зараз виходить, що екологи або інспектори ДАІ влаштують полювання за відповідним їх уявленням про відсутність безпеки автотранспортом ", - зазначає Олег Назаренко.