ua en ru

У скільки обійдуться українські авто, якщо за них почнуть доплачувати

Щоб зберегти виробництво вітчизняних авто і робочі місця, Кабмін збирається дотувати покупців вітчизняних машин.

Уряд готує черговий крок для відродження українського автопрому: покупцям вітчизняних легковиків (йдеться про марки ЗАЗ «Ланос», «Сенс», «Віда» і «Форца») хочуть компенсувати за рахунок держави частину вартості автомобіля. Про це заявив віце-прем'єр Юрій Бойко, який курує енергетичний і промисловий блок міністерств у Кабміні. «Відпрацьовуємо законопроект: будемо доплачувати, щоб купували вітчизняне. Найближчим часом направимо в уряд і до парламенту. Якщо його приймуть, це допоможе зберегти до 70 тис. робочих місць », - сказав Бойко. Інших подробиць він не повідомив. У прес-службі Кабміну нам відповіли, що поки документ у розробці.

Експерти. Думки експертів розділилися. Гендиректор Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів Олег Назаренко (для яких вітчизняний автопром є прямим конкурентом. - Авт.) Не бачить у цьому логіки: «Чому відразу не можна продавати машини зі знижкою, а робити це з якоїсь складної схемою? Грошей на компенсації в бюджеті цього року немає, звідки візьмуться в наступному - неясно. Та й введення у квітні мит на імпортні автомобілі (від 6,5 до 13% вартості. - Авт.) Показало: українців не спокусиш відносною дешевизною нашої автопродукції через невідповідність її ціни якості. Заява Бойка схоже на популізм ».

Президент Украналітцентра Олександр Охріменко вважає, що якщо знижки будуть серйозними, від 8 до 10% вартості автомобіля (6-12 тис. залежно від моделі, наприклад «Сенс» в базовій комплектації буде коштувати 50-52 тис. замість 58 тис. грн зараз , «Форца» - 72 тис. замість 85 тис. відповідно), брати нашу стануть більше - особливо в глибинці, де до цих пір їздять на ВАЗах старих моделей. «За даними сайтів автопродажів, після введення в квітні ввізних мит українці купують близько 1000 наших автомобілів на місяць, це більше, ніж будь-які іномарки. Навіть якщо продажі подвояться, на компенсації потрібно буде виділити з бюджету не більше 250 млн грн на рік, сума цілком підйомна », - вважає Охріменко. Заробити, на його думку, така схема може в 2014 році.

Незалежний експерт авторинку Костянтин Кінбурн впевнений, що Кабмін збирається відродити схему, що добре зарекомендувала себе в 2004-2005 рр.., Але скасовану: тоді автопром був звільнений від сплати ПДВ. Автомобілі українського виробництва автоматично виходили відразу на 20% дешевше імпортних, і їх розкуповували. Після вступу України до СОТ такі заходи для захисту авторинку застосовувати стало не можна. Тому заборона хочуть обійти через дотації: взятий з АвтоЗАЗу або «Єврокару» ПДВ держава передасть покупцям, а ті, набуваючи авто, повернуть його назад виробникам. Більше грошей в обороті не стане: ці знижки, ймовірно, будуть надавати у вигляді цінних паперів (векселів або сертифікатів). Наприклад: клієнт автосалону, сплативши 80% вартості автомобіля, пред'являє, скажімо, у Держказначействі оплачений рахунок і отримує сертифікат на знижку. Її він віддає в салон при оформленні машини. «Наші авто стануть коштувати 48-68 тис. грн: це набагато дешевше китайських і російських, якість яких приблизно таке ж, а то і нижче, - каже Кінбурн. - Однак ті, хто зараз їздять на іномарках з Європи, США, Японії, Кореї, швидше куплять старий автомобіль з цих країн, ніж новий український ».

Знижки врятували автопром США

За кордоном періодично проходять акції для покупців з продажу автомобілів з доплатою від держави. Найсвіжіший приклад - введення в минулому році знижкових сертифікатів покупцям американських автомобілів дозволило отримати їх виготовлювачам додатково $ 12 млрд, які врятували від краху автопром США, розповів нам Олександр Охріменко. Схема така: якщо людина продавав або здавав в утиль автомобіль, йому видавали чек (на суму до $ 5000), який можна перевести в готівку за рахунок бюджетних коштів лише за купівлю «Форда», «Сатурна» і т. д., виготовленого в США. У кризові 2009-2010 рр.. в Німеччині кожному, хто здав старі «колеса», також видавали сертифікат на 5000 євро, але, на відміну від американців, німці могли оплатити їм покупку машини будь-якої марки, повідомив нам Олег Назаренко. Цим активно користувалися жителі колишньої Східної Німеччини, звиклі до радянської техніці: вони масово скуповували російські «Ниви», що коштували тоді 5600 євро, доплативши всього 600 євро. А от у Росії аналогічна акція, діяла тільки в 2010 році: здавши в утиль будь-який автомобіль старше 10 років, яким господар володів не менше року (щоб старе не скуповували спекулянти), можна було отримати від держави 50 тис. рублів (12,5 тис . грн) на купівлю автомобіля ВАЗ будь-якої моделі, а також іномарок, що збираються в РФ (в основному китайські та корейські машини). Так було продано більше 70 тис. авто, потім у бюджеті скінчилися виділені на це гроші і акція припинилася.