ua en ru

Українським школярам дозволять вибирати профільні предмети

Незабаром старшокласники зможуть самі вибирати профільні предмети, орієнтуючись на майбутню професію. Проект зараз проходить стадію обговорення на сайті Міносвіти, тобто кожен бажаючий може запропонувати свої корективи.

"Плануємо, що вже у 2018 році 10-е і 11-і класи стануть профільними, і діти зможуть обирати предмети, які їм допоможуть у майбутній професії, - розповів директор департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Олег Єресько. - 18 годин на тиждень буде присвячено обов'язкових предметів, і ще 20 - оберуть. Останній блок розбивається на частини - спецкурси, вибірково-обов'язкові і допчаси. Так, якщо учень зробить математику профільної, то він не буде ходити на неї, як на обов'язковий предмет. Годинники з математики збільшаться і будуть викладатися групі поглиблено. Що стосується спецкурсів, то учень вибере всього один профпредмет, а решту навантаження візьме спецпредмети. Ще п'ять - допчаси, які запропонують школи. Також хлопці повинні будуть обрати з чотирьох вибірково-обов'язкових предметів два, один з яких проходитимуть в 10-му класі, а інший - в 11-му ".

До профпредметам учні будуть звикати ще з 8-го-9-го класів. Профільні класи будуть ділитися на підгрупи (максимум - вісім осіб). Вчителів до нововведень також почнуть готувати ще в педінститутах і перепрофілювати в школах. Наприклад, фізик буде читати астрономію, вчитель літератури - культурологію чи історію релігії і т. д. Ще одне нововведення від Міносвіти - введення профпроб. За словами Єреська, майбутній перекладач зможе провести екскурсію англійською, а журналіст - попрацювати в редакції. Список предметів може розширюватися, і проект будуть допрацьовувати: "Обдаровані діти зможуть пройти відразу два або кілька профілів і бути орієнтованими, наприклад, на перекладача і фізика".

Цікаво, що фізкультуру залишили в обов'язкових предметах. Раніше в країні було багато шуму через те, що діти не тягнуть спортивні нормативи, і була ідея перевести фізкультуру в розряд факультативів. "Наші діти і так мало рухаються, тому ми додали годину фізпідготовки (зараз - два, а в планах - три)", - говорить Єресько.

Українські вчителі позитивно сприйняли ідею МОН, але кажуть, що можуть бути неприємні наслідки. "Потрібно орієнтуватися на потреби ринку праці. Можемо отримати ситуацію, коли на юристів та економістів будуть орієнтуватися ще зі школи. Адже в країні і так цих фахівців більше, ніж потрібно, - каже завуч столичної школи Людмила Кривошея. - Вибирати професію учні повинні разом з психологом. Адже підліток може вибрати предмет лише тому, що йому подобається вчитель і його викладання ". Ще одна проблема, яку треба буде вирішувати, - приміщення. Адже класи поділять на багато груп, у кожної з якої - своя окрема програма.

Профільні школи практикують в Європі, США, а з 2012-го система впроваджена в Росії. На етапі обговорення проект викликав хвилю обурення - у переліку обов'язкових предметів значилися фізпідготовка, ОБЖ і "Росія в світі" (мікс історії, суспільствознавства, права, географії та ін.) Але потім врахували пропозиції, і зараз всі задоволені. "Всі предмети у нас обов'язкові. Але якщо дитина вибирає частина предметів за профілем, то на них йому збільшують годинник за рахунок інших, - каже вчитель математики однієї з московських шкіл Дмитро Гущин. - За бажанням школярі отримують і гібрид з природознавства, біології, географії , фізики. Деякі вчителі обурювалися, коли замість одного предмета йому доводилося читати кілька. Але потім спрацювалися, підтягнули нові кадри в школах ".