Гострі на язик вантажники Міжнародного аеропорту «Бориспіль» придумали слоган для внутрішнього вживання: «Як ідеш з аеродрому, прихопи чого для дому». Це було б смішно, але багаж пасажирів продовжує пропадати. Хоча і значно рідше, ніж у минулі роки, коли рахунок йшов на сотні і тисячі крадіжок. Проблема залишається. Як її вирішують?
За п'ять останніх років ми неодноразово зверталися до злободенної теми злочинних посягань на валізи і сумки авіапасажирів. У головній повітряній гавані країни, де за ці роки змінилося чимало керівників, запевняли, що розкрадання і крадіжки - явища повсюдні, притаманні самим просунутим аеропортам світу, або списували такі факти на недобросовісних одинаків-вантажників. Від яких нібито не так-то просто позбутися, оскільки вони звертаються до судів, а ті, з доброти душевної, відновлюють їх на роботі, після чого крадіжки поновлюються.
Незважаючи на очевидні речі, жоден з гендиректорів, ревно відстоюючи честь мундира, публічно не визнав, що насправді в «Борисполі» орудувала добре організоване злочинне угруповання. Що мали, як неважко здогадатися, непогане прикриття і впливових покровителів. Якщо хто і попадався, то переважно шістки - не зуміли відкупитися або грамотно піти від відповідальності. Розгалужена ж мафіозна багажна структура продовжувала спокійно жити і бути здоровими, а аеропорт час від часу стрясали скандали, пов'язані з пропажею речей у пасажирів. Ці речі потім можна було спокійно купити з рук в місті Бориспіль.
«БРИГАДА». У минулому році співробітникам лінійного відділу МВС вдалося-таки викрити злочинну групу, про що ми повідомляли по гарячих слідах. На її рахунку були десятки крадіжок. Вантажники діяли під керівництвом співробітника підрозділу внутрішньої безпеки аеропорту, тобто того, хто з обов'язку служби зобов'язаний припиняти зловживання і порушення серед працівників. У не настільки далекому минулому, до речі, цей офіцер міліції у званні майора трудився в Яготинському райвідділі внутрішніх справ. Ніхто й запідозрити не міг бравого екс-правоохоронця, людини з вищою юридичною освітою і позитивними характеристиками в тому, що він, користуючись службовим становищем, вступив у злочинну змову з подільниками і по суті очолив «бригаду».
«Протягом трьох місяців ми крок за кроком фіксували і закріплювали її діяльність, дивуючись, наскільки безбоязно, нахабно поводилися ватажок і його підручні, - розповів« Сегодня »начальник кримінальної міліції лінійного відділу Валерій Єгоров. - Справа в тому, що у організатора був вільний вхід і вихід на перон, його ніхто не додивлявся, він міг безперешкодно виносити з режимної території то, що вантажники таємно витягували з багажу пасажирів і передавали йому для подальшого перепродажу ... ».
Оскільки всі затримані перебувають під вартою в СІЗО, і по них ще не винесено судовий вирок, правоохоронці просили не називати прізвищ, хоча в аеропорту вони відомі - історія набула величезний резонанс. Більше того, викликала хвилю масових звільнень і доглядів за власним бажанням інших злодіїв, так би мовити, при виконанні.
Довелося позбутися від 170 дискредитували себе вантажників та інших потрапили під підозру горе-роботяг - небувалий в історії міжнародного аеропорту випадок, що змусив адміністрацію, нарешті, поглянути на персонал з точки зору благонадійності і чесності. Ну і, природно, набрати нових.
Втім, тодішній гендиректор аеропорту Антон Волов відреагував на цей випадок так: «Якби хоч одну людину притягнули до кримінальної відповідальності, це явище було б викоренено надовго. Так, ми звільнили 170 вантажників, яких підозрювали у причетності до крадіжок. Але питання до правоохоронців. Ми знаємо злочинні схеми, однак у нас немає важелів впливу на злодіїв, крім звільнення. Камери стоять скрізь, але будь-яку техніку можна обдурити ».
Голота на вигадки хитра
Кримінальний талант ловчих проявляється не тільки в банальному розтині поклажі і крадіжці всього цінного, що може їх зацікавити. Вже після затримання цієї групи один з вантажників показав себе непоганим психологом. Перед вильотом літака до Мінська він підійшов до пасажира і повідомив, що сумка, яку той тримав у руках, повинна бути здана в багаж - за габаритами, мовляв, не проходить як ручна поклажа. Чоловік підкорився. А по прильоті виявив пропажу з неї ... 1300 доларів США і 500 євро, про що відразу заявив білоруським правоохоронцям, а ті оперативно інформували українських колег. Наші переглянули відеозапис, де вся ця сцена була відображена, і затримали спритника. Відпиратися було безглуздо, він написав явку з повинною, повернувши гроші, які ще не витратив.
Слідчі вилітали до потерпілих в США та Грецію
Серед жертв чемоданних потрошителів були і українці, і громадяни інших держав. Як розповів Єгоров, наші співвітчизники самі могли впізнати викрадене. Важче було з іноземцями, які виявляли крадіжку після того, як повернулися з України додому.
- Щоб ті мали можливість пізнати зниклі і знайдені в ході розслідування цінності, до речі, вельми дорогі і навіть унікальні, попросили спочатку описати їх, а потім розглянути на фотографіях в електронному вигляді, - каже офіцер. - Справа розслідувалася нами, а потім, коли довели, що злодії діяли у складі групи, передали матеріали в обласній міліцейський главк. І ось, щоб дотримати необхідні міжнародно-правові формальності, в США та Грецію відрядили наших колег зі слідчого управління. Вони опитали потерпілих, пред'явили вкрадені у них цінності, які були пізнані і з вдячністю прийняті ...
Особливо зраділа одна грекиня - вона прилітала в Україну у справах, а повертаючись, необачно поклала у валізу дорогі сережки і кільце ручної роботи, подаровані чоловіком на ювілей. Любителі чужого майна в «Борисполі» повз таких унікальних ювелірних виробів пройти не змогли. Але й продати за подібною ціною не встигли.
Чи мафія в «Борисполі» зараз?
Єдиної думки з цього приводу відшукати не вдалося.
В авіакомпанії «Міжнародні авіалінії України» вважають, що проблема, як і колись, актуальна.
- Вона актуальна завжди і скрізь, - відповів «Сегодня» президент МАУ Юрій Мірошников. - Треба чітко розуміти, що авіакомпанія, будучи відповідальною перед пасажиром, не має жодних можливостей впливати на ситуацію. Ні на одному з етапів співробітники авіакомпанії не торкаються до багажу. Цим займаються Хендлінгова (обслуговуючі) компанії в аеропортах відправлення, транзитних та прибуття, а також служби безпеки аеропортів. Проблеми існують. Ми боремося з ними.
Боремося разом з міліцією. Наша служба безпеки взаємодіє зі службою безпеки аеропорту. Вважаю, все від нас залежне в цьому плані ми робимо і ситуацію контролюємо, чи не дозволяємо проблемі перерости в якісь драматичні масштаби ... Якби ми могли абсурдно припустити, що хтось з бортпровідників в польоті через таємний люк спускається в багажний відсік і там патрає валізи ... Але такого ж немає. Тому, вважаю, відповідальність за події лежить все-таки на наземних службах. Вина конкретних людей, які крадуть. А відповідальність - наземних служб. Ми як авіакомпанія теж страждаємо, бо виплачуємо компенсації, та й репутації це не додає.
- Відповідально заявляю - мафії в аеропорту немає, і всі розмови про неї - не зовсім коректне висвітлення ситуації ЗМІ! - Категоричний начальник лінійного відділу МВС Володимир Єськов. - За перше півріччя нинішнього року скоєно всього 18 крадіжок з багажу. Вам це про щось говорить? Це ніщо в порівнянні з цифрами за аналогічні періоди минулих років - в рази, десятки разів менше. Так, з цих 18 є і не розкриті крадіжки. Але ми розслідуємо і розкриваємо злочини, буває, за кілька днів і навіть за кілька годин.
Неважливо, хто обкрадений - депутат, бізнесмен чи рядовий пасажир. Ми до всіх ставимося однаково, прізвище потерпілого ніякої ролі не грає. І вантажників серйозноперетрусили - чоловік 40 за нашими рекомендаціями звільнили, оскільки були підстави сумніватися в їх благонадійності. Суди, сподіваюся, їх не відновлять.
- У червні було чотири випадки крадіжок з багажу пасажирів - один на виліт і три на приліт, - говорить прес-секретар аеропорту «Бориспіль» Оксана Ожигова. - У всіх випадках це обслуговування не аеропорту, а Хендлінгова компанії. По кожному ведеться розслідування. Ті, хто був на прибуття, - трансферні пасажири, які слідували через «Бориспіль» транзитом. Тобто за місяць - всього чотири випадки. При тому що аеропорт обслужив понад 700 тисяч пасажирів. Звичайно, із заявами про зникнення звертаються не всі потерпілі. Але ті показники, які підтверджені і розслідуються, це небагато.
- Нами розроблений і здійснюється план заходів, починаючи від прильоту літака і візуального контролю за розвантаженням багажу до використання відеокамер і фіксації всіх процесів, в тому числі на ділянках комплектування багажу вже в будівлях аеропорту, - уточнює перший заступник начальника лінійного відділу міліції Сергій Зінін. - Те ж саме і на вильоті. Якщо раніше одним з уразливих місць, де могли відбуватися крадіжки із сумок і валіз, залишався багажний відсік лайнера, що не захоплювали кошти відеоконтролю, то зараз відеокамери встановлюються на літаках усіх українських авіакомпаній. Сподіваємося, з часом вдасться те ж саме зробити на лайнерах зарубіжних авіаперевізників. Жорстко зажадали підбирати кадри, щоб у ті ж вантажники не потрапляли люди випадкові, що мали конфлікти з законом. Хочеться і пасажирів закликати бути уважніше, не втрачати пильності, не класти в бічні кишені сумок гроші, цінності, не економити на упаковці.
- Мафії багажної в аеропорту немає - так і напишіть, - підтримує колегу Валерій Єгоров. - Будемо тримати вантажників в їжакових рукавицях, а то знову повернемося в минуле. Два роки тому було більше 350 злочинів, з них 118 крадіжок багажу. А з початку нинішнього року - 18, з яких 4 вже розкрито. Є різниця?
А ось відгуки пасажирів на авіафорум:
«Чоловік літав у відрядження до Німеччини. У Києві витягли складаний швейцарський ніж і пару банок червоної ікри на сувеніри ».
«У мого брата в« Борисполі »годинник з .... чи. Вони там бригадою працюють. Світять одні, а витягують вже інші, при завантаженні в літак. Ті, що висвічують, не можуть з ... ть через камер навколо, а от зона літаку безкамерна. Ну і плюс не бояться ж адже, на це багато часу треба, щоб у кожному валізі поритися, а беруть конкретно годинник, ну або що там їм треба взяти ».
«Вантажник в« Борисполі »отримує майже тисячу доларів (неточно - зарплата від 3,5 до 6,5 тис. гривень. - Авт.) - Дуже пристойні гроші для них. Швидше, думаю, що менталітет такий у людей, які дозволяють собі красти ».
«У Києві крадуть жорстоко. У мого чоловіка сперли купу парфумів «Шанель», які йому колеги замовили. І вдруге особистий парфум сперли ».
Хто постраждав з відомих
Жертвами багажної мафії в різний час ставали і дуже знамениті пасажири.
Дружина нардепа Інна Шкіря, повернувшись із США, позбулася захованих в багажі цінностей на $ 14 тисяч. Депутат ініціював створення комісії Верховної Ради, яка влаштувала тотальну перевірку «Борисполя». Однак викраденого так і не знайшли.
По прильоту в «Бориспіль» українські спортсмени виявили пропажу коштовного каменя з кубка, завойованого на шаховій Олімпіаді в Німеччині. У Дрездені нагорода була в ручній поклажі, а у Франкфурті її змусили здати в багаж. Після митних процедур кубок опинився знівеченим, а камінь зовсім зник.
З багажу народної улюблениці Софії Ротару поцупили намисто вартістю $ 30 тисяч. Коштовність знайшлася після того, як артистка заявила в міліцію. Кілька вантажників поплатилися за це роботою.
... І боротьба по-новому
Зниження за два роки числа крадіжок майже на порядок - непоганий результат, і його вдалося домогтися в тому числі завдяки технічному переоснащенню. Тільки в спеціальній зоні комплектування та сортування багажу нового терміналу D близько 100 сучасних відеокамер, що дозволяють тримати під контролем основні процеси обробки, розвантажувально-навантажувальних операцій, а значить, і дії вантажників. (Але, як розповіли в одній з компаній, нова електронна автоматизована система сортування виходить з ладу, багаж скидається в зону ручної обробки, відстає від пасажира і перетворюється на ласий шматок для вантажника).
З нововведень, яких не було раніше: якщо на крадіжці попався якийсь працівник, можуть звільнити всю зміну - розрахунок на те, що самі колеги будуть контролювати один одного і не дадуть красти).
Практикується і так звана раптова перетасовування вантажників в змінах, щоб звести до мінімуму попередню змову. Посилено, як запевняють правоохоронці, агентурна робота в підрозділах аеропорту, взаємодія з колегами. Безумовно, навіть поодинокі крадіжки - пляма на іміджі повітряної гавані. Новому гендиректору «Борисполя» Олексію Кочанова, поряд з іншими питаннями, належить вирішувати і проблеми боротьби з багажної мафією.
Безпека: слушні поради пасажирам
Співробітники міліції дають кілька рекомендацій, як уникнути крадіжок при авіаперельотах. Або принаймні - підстрахуватися.
Ні за яких обставин не слід класти в багаж гроші та цінні речі - для нечистих на руку працівників аеропорту це завжди спокуса. Жінкам свої прикраси краще надягти на себе.
Обов'язково повинні бути запакованими сумку, чемодан, рюкзак при вильоті в целофанову «обгортку» - возитися з такою «сповитим» поклажею злодіям доведеться довго і нудно, а це їм зовсім ні до чого. Не пошкодуйте 40 гривень на упаковці - економія обійдеться значно дорожче.
Не сподівайтеся на мініатюрні замочки, наприклад, китайські - вони вкрай неміцні, ненадійні, зрізаються миттєво.
А ось і ноу-хау з інтернету. Один молодий чоловік спеціально для злодюг залишає у валізі записку: «Болен СНІДом. Всі речі ношені. Я вас попередив ». Зізнається, що кілька разів багаж розкривали, але нічого не взяли. Мабуть, застереження спрацювало.
Потрудіться перед вильотом залишити на багажі, в районі блискавок, якісь ледь помітні мітки - шматочок нитки, обривок волосіні, сірник, тонку зволікання (як це роблять деколи у двері квартири, щоб переконатися, що у відсутність господарів туди ніхто не входив). Після прильоту, ще в аеропорту, переконайтеся, чи ціла мітка. Якщо ні, негайно відкривайте валізу і перевіряйте вміст. Більшість пасажирів виявляють сліди злому і розкриття тільки приїжджаючи з аеропорту додому. А потім доводь, що у тебе щось вкрали. Багато хто не звертаються із заявою, вважаючи це марною тратою часу.
Бували випадки, коли, прилетівши, отримавши свій багаж і підійшовши з ним до таксі або до автомобіля, пасажир їхав, залишаючи через неуважність на візку барсетку, портмоне, дамську сумочку. Поки спохватився, поки повернувся - їх вже й слід прохолов. Співробітники міліції, звичайно, зобов'язані прийняти заяву про крадіжку. Але далеко не факт, що її розкриють. По-перше, не всі зони контролюються відеокамерами. А по-друге, де шукати злодія, якщо він, наприклад, відлітав з аеропорту в далекі краї? Проста порада: не полінуйтеся порахувати, скільки у вас місць багажу та ручної поклажі, і постійно перевіряйте, чи не забули ви щось.