Українська автомобільна життя в наступному році складно піддається прогнозам. Аналітики дуже неохоче діляться своєю думкою про те , чого слід очікувати автомобілістам. Після спроб отримати виразну прогноз розвитку українського автомобільного і паливного ринку у великої кількості експертів , нам вдалося вивідати деякі цікаві деталі. Отже , як коментують ситуацію на ринку автомобільні імпортери , великі дилерські мережі , українські автовиробники і аналітики паливного ринку ?
автоімпортери
Імпортери автомобілів в Україну вирішили не будувати ілюзій. Іноземні представництва , що працюють у нашій країні , вже досить добре вивчили українську специфіку та прогнози роблять відповідні . Як розповів «Авто Mail.Ru » Лоїк Сібрак , директор представництва « Сітроен Україна » , наступного року , принаймні в його першому півріччі , купівельні настрої навряд чи будуть позитивними. Цьому сприяли і додаткові мита , і введення утилізаційного збору , які сильно вдарили по гаманцях покупців , хоча їх зарплати не виросли. Тому складно очікувати зростання ринку наступного року .
Імпортери мають намір нарощувати відсоток автомобілів з дизельними двигунами і задобрювати клієнтів " пляшками " .
Прогноз представництва « Сітроен Україна » на 2014 рік - продажі на рівні 2013 року. Загальна кількість проданих нових автомобілів складе близько 215 тис. Причому через введення додаткових мит на бензинові автомобілі і подальшого вирівнювання цін між бензиновими і дизельними версіями однієї моделі , продажу останніх істотно виростуть. Ми очікуємо , що частка автомобілів з дизельними двигунами зросте до 80 % від загальних продажів Citroеn (зараз 60 %), і до 28% в середньому по ринку (зараз 23 %). Французи планують стимулювати покупців , пропонуючи їм розширення модельного ряду автомобілями з дизельними моторами , власні фінансові сервіси та інші « плюшки ». Можна зробити висновок , що імпортери перестраховуються і морально готуються до того , що ринок просяде .
Автодилери
Риторика автомобільних дилерів більш радикальна , вони не вірять у світле майбутнє і готуються до гіршого. Так , Артем Ткаченко , віце- президент великого автомобільного дилера « ВіДі Груп» , впевнений , що складне економічне становище України і відмова від підписання угоди з ЄС призведе до подальшого погіршення ситуації в країні. Бідні будуть стає ще біднішими , а багаті - ще багатшими. Цим фактором і буде визначатися подальша зміна сегментації автомобільного ринку : буде рости частка преміум- сегмента і лоу -кост сегмента , а продажі автомобілів середнього цінового сегмента продовжать своє скорочення . Автомобільний ринок очікує чергове падіння на 10-15% в 2014 р.
Крім того , остаточно « закрилося вікно в Європу » і для українського автопрому : про можливість виходу українських виробників на європейський ринок з обсягом продажів 13-15 млн. авто на рік тепер можна забути. Так само як і про європейські ( японських , корейських ) інвестиціях в український автопром. Більше того , тепер навіть китайські виробники будуть вкрай обережно підходити до питання розміщення виробництва в Україні , оскільки їх стратегія в останні роки полягала в тому , що Україна розглядалася як стартовий майданчик для виходу на ринки Європи (після підписання угоди про Асоціацію з ЄС та ЗВТ ) .
Тепер інвестувати в Україну китайцям просто немає сенсу , оскільки внутрішній обсяг ринку України ( 200 тис. автомобілів на рік ) виглядає просто смішним на тлі 13-15 млн. в Європі і ніколи не дозволить окупити інвестиції в повномасштабне виробництво автомобілів.
На російському ринку місця для зібраних в Україні авто (ЗАЗ , Chery виробництва АвтоЗАЗу , Богдан і JАС з черкаського заводу) також навряд чи знайдеться. Ринок Росії відчуває спадний тренд починаючи з початку в 2013 року, і в 2014 році падіння тільки посилиться у зв'язку зі згортанням програм пільгового автокредитування. Як наслідок , конкуренція на ринку Росії посилиться , що не сприятиме зростанню українського експорту навіть у разі приведення Україною утилізаційного збору та спецмита у відповідність до вимог СОТ.
українські автовиробники
Представники вітчизняного автопрому виявилися самими загадковими . Ми звернулися за коментарем до прес-служби корпорації « УкрАвто» , але чимось особливим нас не порадували . Корпорація сподівається на збільшення обсягів виробництва автомобілів , намагатиметься налагодити експорт і знайти нові ринки збуту продукції . За словами представників « УкрАвто» , в даний час вони ведуть активні переговори з потенційними партнерами про запуск виробництва нових моделей на потужностях Запорізького автозаводу , втім , комерційна таємниця не дозволяє розкривати всі карти зараз .
Подібний коментар може говорити про те , що слідом за дуже складним для Укравтопрому роком послідує не менш складний 2014 рік. Саме він може стати переломним для цих гравців ринку. Якщо їм вдасться домовитися про виробництво моделей , які зможуть зацікавити потенційних покупців , то вони залишаться у виграші. Поки ж вітчизняні виробники можуть порадувати українців тільки старими героями , а також новими « китайцями ». Окремо стоїть Skoda і SsangYong , але цього явно не достатньо, щоб середньостатистичний українець замислився над тим , щоб купити автомобіль , зроблений всередині країни.
Прогноз ринку палива на прохання редакції «Авто Mail.Ru » погодився надати Сергій Куюн , директор « Консалтингової групи А- 95 ». Одним з найбільш цікавлять нас моментів був перехід України на бензин зі спиртом , який законодавчо закріплений і обов'язковий з 2014 року. За словами Сергія Куюна , закон про обов'язкове додаванні біоетанолу в бензин в його поточному вигляді не має шансів на реалізацію з 1 січня 2014 року. Немає відповідних нормативів , стандартів , законів , які пояснюють , чому повинен відповідати цей нафтопродукт , як він налогооблагаєтся . Якщо виконати цей закон у нинішній ситуації , то вартість літра бензину зросте на 5 грн за подвійного оподаткування виробництва такого бензину. Тупиковість ситуації ще й у тому , що навіть якщо такий бензин призвести , то його продаж буде протизаконною - таке паливо не відповідатиме жодному з чинних державних стандартів . Парадоксально , але факт , тому будемо з цікавістю стежити за тим , як розвиватимуться події з даного питання.
Експерт зазначив , що в 2014 році українцям можуть « підлити » багато вітчизняного бензину. Основною подією , яке очікується наступного року , є посилення на ринку позицій українських НПЗ завдяки запуску Лисичанського заводу , який може відбутися в травні. У сумі з вже працюючими заводами в Кременчуці й Одесі частка нафтопродуктів українського виробництва на ринку становитиме близько 50 %. Це зробить ринок ще більш конкурентним і сприятиме підвищенню об'єктивності ціноутворення . Прогнозувати роздрібну вартість неможливо , оскільки все залежить від світових котирувань нафти і рівня податків . Якщо уряд підвищить акциз на « дизель» з 50 до 198 євро за тонну , то це неминуче призведе до пропорційного зростання цін на АЗС , літр додасть в ціні на 1,5 грн. Це може суттєво вдарити по зростаючій популярності дизельних автомобілів.
В цілому нічого особливого паливні експерти в 2014 не очікують. Запорукою наявності палива і об'єктивних цін на нього є відкрита модель ринку , яка передбачає постачання більш ніж з 10 джерел з імпорту та внутрішніх НПЗ. Якщо цю систему зруйнувати шляхом введення мит , квот або інших обмежень на поставки з одного або декількох джерел - лише в цьому випадку можливі перебої з продуктом і непередбачуваний зростання ціни . Такі спроби періодично робляться , тому повністю виключати такий сценарій не можна. В іншому необхідно констатувати жорстку конкуренцію між різними гравцями , що в кінцевому підсумку дає можливість автомобілістам вибирати якість і сервіс в залежності від своїх уподобань .
Судячи з коментарів гравців ринку , 2014 рік пройти тихо і непомітно , забезпечивши стабільність цін на автомобілі і паливо . З іншого боку , ніхто не виключає несподіваних поворотів , які можуть статися. Також відзначимо , що зміни цілком можливі після того , як в Україні стабілізується політична обстановка. Наприклад , нові угоди з Росією можуть скасувати спеціальні мита , але як швидко це відбудеться і чи відбудеться взагалі - поки загадка. Залишається сподіватися , що всі зміни будуть на руку автомобілістам незалежно від того , як вирішиться політична та економічна криза .