Отримавши право оформляти бюджетні борги векселями, уряд може спровокувати наймасштабнішу кризу неплатежів
Депутати мають намір реанімувати вексельні форми розрахунків. Пакет відповідних законопроектів (№ № 2290а, 2845 і 2847) повинен опинитися в сесійній залі вже на цьому тижні. У разі схвалення їх парламентом уряд отримає право розраховуватися з бюджетними боргами не "живими» грошима, а цінними паперами - фінансовими казначейськими векселями.
Формальна мета таких новацій - вирішити проблему заборгованості з відшкодування ПДВ. «Підприємства, які зараз не отримують бюджетне відшкодування ПДВ, зможуть отримати його векселями. Згодом вони будуть мати можливість перепродати їх підприємствам, які зможуть обміняти їх на «живі» гроші », - пояснює юрист ЮК Moris Group Віталій Кремінь. Однак коло одержувачів «паперів» виявиться набагато ширше.
Чиновники зможуть розплачуватися векселями фактично з будь боргами державного бюджету, сформованим до 1 січня 2013 року. «Тексти законопроектів не обумовлюють яких обмежень для використання цього фінансового інструменту. Це свідчить про дуже широких можливостях застосування векселів при бюджетних розрахунках », - стверджує адвокат Ігор Реутов, керівник департаменту АФ« Грамацький і партнери ». Порядок видачі, обігу, погашення та стягнення за банківським векселях буде встановлювати НБУ, за казначейськими - Кабмін. Згідно із законопроектом № 2290 прибутковість таких цінних паперів складе 5%, термін обігу - п'ять років. Проте їх можна буде погасити і раніше - в рахунок оплати податкових зобов'язань.
Введення в обіг казначейських векселів - визнання державою бюджетної катастрофи. За перші п'ять місяців року доходи держскарбниці зросли всього на 2,4%, тоді як цільовий показник зростання на 2013 рік, закладений в законі про держбюджет, - 9,2%. Це означає, що казна наповнюється в чотири рази повільніше плану. До того ж очевидно, що макропоказники, закладені при розрахунку фінансового кошторису країни, дуже далекі від реальних. Нульовий економічне зростання і фактично повна відсутність інфляції, які очікують Україну в поточному році, не дозволять виконати бюджет у повному обсязі. За оцінками депутата-«ударівці» Віктора Пинзеника, за підсумками року недонадходження в скарбницю можуть досягти 20-25 млрд. грн. Щоб перекрити касові розриви, векселі почнуть роздавати наліво і направо: внести поправки до закону, за якими їх зможуть оформляти і під більш пізні борги скарбниці, не складе труднощів.
Сьогодні через бюджет розподіляється близько 27% ВВП. Це означає, що фактично кожне четверте підприємство буде піддано ризику отримати на руки папери замість грошей. Виникне ситуація, коли закони про бюджет будуть виконуватися на 100%. Адже оплата бюджетних витрат все частіше буде здійснюватися квазиденьгами. «У перспективі все більше боргів буде погашатися векселями. Грошей в бюджеті буде все менше, а «хотелок» в уряду не убуде. Єдиною можливістю їх реалізовувати буде емісія векселів, які є не чим іншим, як прихованою формою держборгу, що не покритого доходами бюджету. У результаті ми прийдемо до ситуації 90-х років - гіперінфляції і державному дефолту », - прогнозує екс-міністр фінансів України Ігор Уманський.
Узаконений «відкат»
Уряд навряд чи ризикне оформляти векселями трансферти, призначені на виплату зарплат. Відповідно, в векселі перетвориться недофінансування за іншими статтями. Потенційно володарями казначейських векселів можуть стати підприємства, які одержували держзамовлення у попередні роки. Через такі схеми будуть оформлятися великі капітальні витрати, які не йдуть на поточне споживання, - борги перед будівельними компаніями, дорожнім господарством, вугільної та іншими галузями. «Паперова» система розрахунків може бути впроваджена у сфері державних закупівель товарів і послуг. «Може виникнути ситуація, коли по великій кількості проведених тендерів уряд почне розраховуватися за допомогою векселів, які будуть погашатися у далекому майбутньому. Оборотні кошти підприємств почнуть поступово вимиватися », - прогнозує адвокат Денис Писаний, партнер ЮК« TIC ».
Компанії, що накопичили достатньо «макулатури», вже незабаром зіткнуться з безгрошів'ям. Багато хто з них не зможуть скористатися векселями навіть для сплати податків, як це передбачається законопроектом № 2290. «Досить багато компаній вже заплатили податки наперед, внісши авансові платежі. Фактично це означає, що підприємствам, які отримали векселя, буде дуже складно знайти на них покупців, щоб повернути хоча б частину «живих» грошей », - вважає головний економіст Dragon Capital Олена Бєлан.
Передбачається, що цінні папери будуть викуповувати банки або факторингові компанії. Однак підприємствам майже напевно доведеться збувати їх з рук з великим дисконтом, фінансуючи за свій рахунок бюджетні проблеми держави. У коло наближених, що мають можливість перетворювати «папір» в гроші, будуть допущені лише банки та фінансові компанії, близькі до влади. «Ймовірно, що при закупівлі товарів і послуг, оплачуваних фінансовим казначейським векселем, постачальнику будуть рекомендувати фінансову компанію або банк, які погодяться викупити вексель, наприклад, з 30%-ним дисконтом. А потім казначейство оплатить вексель за номіналом. Вийде чудова система легалізації та точного обліку «відкатів» при держзакупівлях, для яких вже не будуть потрібні конвертаційні центри, оскільки не буде проблем з переведенням у готівку. Правоохоронні органи не зможуть протистояти такій системі «відкатів». Адже формально тут не буде порушень законодавства та розкрадання бюджетних коштів », - зазначає екс-міністр економіки України Віктор Суслов.
Деякою втіхою для власників цінних паперів має стати можливість розжитися з їх допомогою позиковими коштами в банках. За словами заступника голови правління Фінростбанка Василя Невмержицького, за умови розробки адекватних правил векселі можна буде використовувати як заставний інструмент для отримання кредитів. Хоча навряд чи банкіри будуть проявляти в таких випадках особливу щедрість, балуючи позичальників скільки-небудь лояльними ставками.
Мета лобістів «вексельних» законопроектів - створити видимість благополуччя ще як мінімум на пару років - до проведення президентських виборів. Не виключено, що реалізація такого плану пройде успішно. Проте вже в середньостроковій перспективі побудова «потьомкінських сіл» може обернутися бюджетним колапсом. «Дуже скоро казначейство не зможе оплачувати векселі, особливо, якщо частина податків, у свою чергу, також почнуть оплачуватися« папером ». І тоді буде нанесений сильний удар по українській фінансовій системі, а також по українському бізнесу, виробничому сектору і інвестиційному іміджу країни », - прогнозує Віктор Суслов. Адже фінансові проблеми, які спочатку виникнуть у підприємств, які безпосередньо обслуговують бюджетні організації, перекинуться і на їх контрагентів, з якими, в свою чергу, також перестануть розплачуватися. Очевидно, що наступними в цьому ланцюжку будуть працівники підприємств, на яких знекровлені компанії почнуть економити. І протистояти цьому ефекту доміно держава вже буде не в змозі.