Антимонопольне законодавство в Російській Федерації
Антимонопольне законодавство - окрема, самостійна сфера права, яка встановлює правила гри для всіх учасників ринкових відносин.
У 1991 році, коли був прийнятий Закон «Про конкуренцію і обмеження монополістичної діяльності на товарних ринках», прокуратура Російської Федерації суворо стежить за виконанням норм антимонопольного законодавства, метою якого є збереження конкурентного права в якості основного механізму економіки. Закон встановлює заборону на обмеження інтересів інших суб'єктів підприємництва, тактику ведення бізнесу з метою обмеження конкуренції, і монополістичні дії.
Безумовно, головним питанням залишається необхідність ефективної системи, яка б дозволила якісно поєднувати розширення діяльності з виконанням всіх правових норм чинного законодавства.
На жаль, в Росії сфера застосування антимонопольного законодавства схильна ряду складнощів, пов'язаних з наявністю в ньому деяких прогалин, що, втім, не передбачає законного виправдання для порушень конкурентного права. Від імені виконавчої влади за прийняттям нормативно-правових актів і контролем за їх виконанням займається Федеральна Антимонопольна Служба. У Росії існує серйозний досвід антимонопольної політики в умовах перехідного періоду, а також запозичується досвід зарубіжних держав.
На сьогоднішній день керівники великих компаній Росії визнають необхідність рахуватися з положеннями антимонопольного законодавства, оскільки невиконання даних норм може спричинити за собою не тільки адміністративну або цивільно-правову, а й кримінальну відповідальність.
Безумовно, займаючись серйозною підприємницькою діяльністю, не слід випускати з уваги кілька важливих моментів. Наприклад, реалізація антиконкурентних дій органів влади або конкурентної сторони може принести значний збиток справі - від скорочення частки на ринковому полі до повного банкрутства. Регулярно аналізуючи те, що відбувається, кроки, які вживають конкуренти чи органи влади, можна уникнути антиконкурентних дій з їх боку.
Останнім часом спостерігається тенденція підвищення активності антимонопольної служби РФ, все більше компаній потрапляє в поле зору зберігачів правопорядку в сфері ринкових відносин. Однак поряд з цим не меншу кількість рішень ФАС потрапляють для оскарження до арбітражного суду.
Керівники компанії, в діяльності якої було виявлено порушення антимонопольного законодавства, мають право протягом трьох місяців оскаржити дане рішення. Незважаючи на те, що на перший погляд такий термін здається досить довгим, варто пам'ятати, що після винесення даного рішення можливе порушення адміністративної справи. При цьому якщо рішення вже потрапила на розгляд до арбітражного суду, то є шанс призупинити судове провадження по виконанню постанови антимонопольного органу.
Втім, завжди краще вчитися на чужих помилках і діяти обачно з самого початку. На жаль, жителям Росії властивий песимізм по відношенню до торжества справедливості, через що багато хто просто через незнання не користуються своїми законними правами, і замість того, щоб аргументувати свою незгоду з претензіями антимонопольної служби, опускають руки, в кращому випадку вважаючи, що доведуть свою правоту в суді. Інша справа, що в суді зазвичай першим справою виникає питання - чому ж відразу компанія не представила певні докази у ФАС? Тим більше якщо представниками антимонопольної служби були вчинені процесуальні порушення, то захист компанії, заснована лише на затвердження порушеного порядку розслідування, все ж недостатньо надійна.
Порушення антимонопольного законодавства має свій склад і специфіку розгляду в арбітражному суді. Найбільш поширеною нормою, яка піддається порушень, є ст.10 Федерального закону «Про захист конкуренції», тобто обмеження, створення перешкод для конкуренції і обмеження інтересів інших господарюючих суб'єктів. Діяти, якщо було встановлено порушення антимонопольного законодавства, потрібно дуже обережно і чітко. Найкраще звернутися відразу до фахівців, що надають юридичні послуги, не чекати, поки справа прийме більш серйозний оборот і почнеться судочинство.
У першу чергу необхідно розібратися, чи дійсно компанія займає домінуюче становище на ринку. Спеціаліст з конкурентного права зможе перевірити відповідність законодавчих норм з реальним статусом господарюючого суб'єкта. У разі, якщо компанія дійсно займає чільну позицію на ринку, досвідчений адвокат досліджує загальний стан конкуренції в даній сфері ринкових відносин. Безумовно, тільки ретельний аналіз ситуації та швидке реагування на прийняті рішення ФАС дозволить компанії знайти ефективний шлях вирішення виниклих проблем з антимонопольним законодавством.
Втім, без підтримки юриста не обійтися. Необхідний не просто адвокат, а фахівець з конкурентного права. У керівників компаній, розташованих в Москві і області, є можливість звернутися до професіоналів високого рівня - в юридичну організацію Legisperiti. Legisperiti - компанія правової підтримки, про яку вже більше п'ятнадцяти років у сфері юридичного захисту говорять як про успішну, серйозною і надійною. Фахівці Legisperiti мають багатопрофільне юридичну освіту і тривалий досвід роботи в галузі правового супроводу бізнесу. Великі компанії укладають договір про співпрацю з Legisperiti, щоб не витрачати час на юридичну чистоту своєї діяльності, а також використовують знання фахівців Legisperiti, щоб ефективно вести бізнес. Legisperiti стає гарантом надійності, міцним плечем підтримки в складну хвилину, оскільки команда Legisperiti ніколи не зупиняється перед труднощами і тяганиною, настільки неминучими в судовому процесі, при цьому залишаючись по-людськи розуміє своїх клієнтів.