"Укравтодор" відмовляється будувати нові дороги
У Держагентстві сподіваються заощадити
Держагентство автомобільних доріг України ("Укравтодор") може відмовитися від будівництва нових масштабних об'єктів дорожньої інфраструктури, щоб збільшити доступні засоби на ремонт існуючої мережі. Про це заявив глава "Укравтодору" Євген Прусенко.
Він назвав ці заходи непопулярними, але необхідними: "Інакше ми ризикуємо втратити всю мережу доріг", передає "Комерсант-Україна".
Чиновник зазначає, що, наприклад, Мала Окружна необхідна столиці, але вона не вирішить проблему організації транзитних потоків, а проект траси Київ-Канів-Чигирин-Дніпропетровськ коштує досить дорого. За його словами, ці проекти в майбутньому можна буде побудувати на умовах державно-приватного партнерства або за рахунок дешевого кредитного ресурсу, залученого у таких банків, як ЄБРР, МБРР і ЄІБ.
Зараз "Укравтодору" потрібно сконцентруватися на збереженні існуючих доріг - ситуація з ними близька до критичної, вважає експерт Центру політичного і економічного аналізу Вадим Слободянюк.
"Галузь всі ці роки мала хронічне недофінансування, при цьому ресурс доріг вийшов за межі запланованих норм. Цього року проблему погіршили погодні умови - через те, що цієї зими температура часто переходила нульову позначку, більшість доріг прийшли в плачевний стан", - пояснює Слободянюк. Ями утворилися на 4,6 млн кв. м доріг (у 2012 році - на 2,2 млн кв. м).
За даними "Укравтодору", 97% українських доріг (всього в країні 169 тис. км доріг) потребують капітального і поточного ремонту.
Згідно з програмою розвитку автодоріг до 2018 року, щорічно Держагентству потрібно 40-50 млрд грн. Але на ремонт, будівництво та реконструкцію 1,6 тис. км доріг цього року планується витратити лише 7,6 млрд грн. Ще 3,2 млрд грн будуть спрямовані на поточний ремонт та експлуатаційне утримання доріг загального користування.
Заборгованість "Укравтодору" щороку зростає - в 2012 році з 9,4 млрд грн держкоштів на виплату відсотків було направлено 5,7 млрд грн. А ось побудованих і відремонтованих доріг стає все менше. Так, в період 2010-2013 років заплановано роботи на 4,94 тис. км. Для порівняння: у 2006-2010 роках були виконані роботи на 12,6 тис. км доріг.
"Укравтодору" необхідно відмовитися від подальшого збільшення боргового навантаження, вважає Слободянюк, але при цьому знайти інші джерела доходів.
"Крім необхідності підвищення ефективності використання цільових коштів, одним з варіантів для" Укравтодору "може бути збільшення акцизних ставок на пальне, або ж як мінімум введення єдиної ставки акцизу на дизпаливо. Зараз ставка становить 46-98 євро за тонну залежно від його якості, але близько 70% палива розмитнюється по нижній межі ", - пояснює експерт. Євген Прусенко заявив вчора, що збільшення акцизів необхідно, але найближчим часом це питання навряд чи буде вирішене.